تلفن سانترال

تلفن سانترال؛ چیستی،انواع و کاربرد

54 بازدید راهنمای خرید / آموزش در صنعت مخابرات / معرفی محصولات در صنعت مخابرات / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید تلفن سانترال چیست و در چه شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ همة ما به خوبی می‌دانیم که ارتباطات تا چه حدی بر روی پیشرفت کسب و کارها در سال‌های اخیر موثر بوده است. تلفن‌های سانترال جایگزینی برای تلفن ساده و معمولی در شرکت‌ها هستند که در این راهنما قصد داریم به بررسی قابلیت‌های این تجهیز بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره تلفن سانترال بدانید!

تلفن سانترال

معرفی تلفن سانترال

اگر نگاهی به تلفن‌های معمولی انداخته باشید حتماً دیده‌اید که در این تلفن‌ها سیمی تعبیه شده که به پریز تلفن متصل و در نهایت به خط مخابرات وصل خواهد شد. در واقع می‌توان گفت که تلفن سانترال هیچ‌گونه ارتباط مستقیمی با خط آنالوگ یا حتی سیپ ترانک ندارد. منظور ما از تلفن‌های سانترال در واقع نوعی از تلفن‌های ثابت بوده که در کنار دستگاه‌های سانترال نظیر آنالوگ، نرم‌افزاری، تحت شبکه و غیره عمل می‌کند. تلفن‌های مذکور به شکل مستقیم به یکی از خروجی‌های دستگاه سانترال به کمک سیم یا به شکل تحت شبکه متصل خواهد شد.

قابل ذکر بوده که تلفن‌های سانترال از نظر ظاهری شباهت کامل به تلفن‌های معمولی یا آنالوگ دارند که در آن‌ها تعدادی کلید اضافه نیز تعبیه شده که برای استفاده از قابلیت‌های مختلف این تلفن تعریف و برنامه‌ریزی شده‌اند. ماهیت تلفن‌های سانترال به گونه‌ای بوده که می‌تواند چندین خط شهری مختلف را به صورت همزمان در اختیار یک کاربر قرار دهد؛ از این رو با تهیه تلفن‌های سانترال دیگری نیازی نبوده که به ازای هر خط شهری یک تلفن جداگانه داشته باشید.

انواع تلفن سانترال

تلفن سانترال

اکنون که با چیستی تلفن‌های سانترال آشنا شدیم، در این بخش از راهنما قصد داریم به بررسی انواع مختلف این دستگاه از لحاظ کاربری و نحوة ارتباط آن‌ها با دستگاه مرکزی سانترال بپردازیم. در حالت کلی، تلفن‌های سانترال بر حسب کاربرد و نحوه ارتباط با سیستم مرکزی سانترال به چهار دستة زیر قابل تقسیم‌بندی هستند که در ادامه با هر یک از آن‌ها به صورت جداگانه آشنا خواهیم شد:

تلفن آنالوگ

برخی از دستگاه‌های سانترال این اجازه را به کاربران می‌دهند تا از تلفن‌های آنالوگ نیز در مجموعة کاری خود بهره ببرند. البته این امر زمانی مجاز بوده که دستگاه سانترال دارای خروجی آنالوگ باشد. اصلی‌ترین مزیت استفاده از این نوع تلفت در مراکز کاری قیمت مقرون به صرفة آن‌ها در مقایسه با تلفن سانترال است. توجه داشته باشید که تلفن‌های آنالوگ یا معمولی امکاناتی نظیر انتقال تماس، کلیدهای شماره‌گیری سریع و مواردی از این دسته را در اختیار شما قرار دهد. بنابراین، اگر صاحب یک شرکت تجاری کوچک هستید، استفاده از تلفن‌های معمولی برای کارمندان ساده پیشنهاد می‌شود؛ از این طریق می‌توانید شاهد کاهش چشم‌گیر هزینه‌ها نیز باشید.

تلفن هیبرید

نوع دیگری از انواع تلفن سانترال موجود در بازار تحت عنوان تلفن هیبرید شناخته شده و از طریق دو رشته سیم برای بوق و دیتا به خروجی هیبرید دستگاه‌ سانترال پاناسونیک متصل خواهد شد. توجه داشته باشید تنها زمانی می‌توانید از این نوع تلفن بهره ببرید که باکس سانترال مجهز به خروجی‌های هیبرید باشد. قابل ذکر بوده که تلفن هیبرید پاناسونیک قابلیت‌ها و کلیدهای مختلفی داشته که امکان دسترسی به آن‌ها بر روی تلفن‌های آنالوگ وجود ندارد. از جمله قابلیت‌های مذکور می‌توانیم به کلید هولد و ترانسفر، کلیدهای قابل برنامه‌ریزی یا شماره‌گیری سریع، مسدود کردن تماس‌های ورودی و غیره اشاره کنیم.

تلفن دیجیتال

این دستگاه شباهت زیادی به مدل هیبریدی داشته و تنها تفاوت آن‌ها در نوع اتصال به باکس سانترال است. همان‌طور که گفتیم تلفن‌های هیبرید از طریق دو رشته سیم به یکی از خروجی‌های هیبرید دستگاه سانترال پاناسونیک متصل خواهند شد؛ در حالی که تلفن‌های دیجیتال به منظور اتصال به خروجی دیجیتال باکس سانترال پاناسونیک فقط به یک رشته سیم برای انتقال همزمان بوق و دیتا نیاز دارند.

تلفن تحت شبکه

جدیدترین مدل تلفن سانترال که به بازار عرضه شده تحت عنوان تلفن تحت شبکه شهرت دارد. به طور معمول از این دستگاه می‌توان در مراکز تلفن نرم‌افزایش که بر اساس IP قابل راه‌اندازی می‌شوند بهره برد. قابل ذکر بوده که این مدل از تلفن‌های سانترال تحت عنوان تلفن نرم‌افزاری، تلفن ویپ و غیره نیز مشهور هستند. از دیگر ویژگی‌هایی که بایستی در رابطه با این مدل از تلفن‌های سانترال بدانید این است که محصول مورد بحث به منظور انتقال صدا از فناوری انتقال صدا در بستر اینترنت بهره می‌برد؛ به همین خاطر از لحاظ عملکرد و ماهیت در مقایسه با سایر تلفن‌های سانترال کاملاً متفاوت است.

کاربرد تلفن سانترال

این تلفن‌ها مصارف متعددی دارند، اما اصلی‌ترین کاربرد آن‌ها در مدیریت خطوط تلفن است. در ادامه با اصلی‌ترین کاربردهایی که این تلفن‌ها داشته آشنا خواهیم شد:

  • ارتباط داخلی رایگان و سریع: سانترال این امکان را فراهم می‌کند تا بتوانید از چندین خط شهری به صورت همزمان استفاده کرده و هر کارمند به خطی که آزاد بوده متصل شده و از طریق آن تماس می‌گیرد؛ از این رو یک شماره اختصاصی به کارمند داده شده می‌توان با گرفتن شماره داخلی با آن خط ارتباط برقرار کرد؛
  • ارتباط سریع مشتریان با اپراتور: این تکنولوژی با یکپارچه‌سازی سیستم‌های قدیمی می‌تواند امکان پاسخ‌دهی سریع‌تر به مشتریان را فراهم سازد؛
  • امکان ضبط و پیگیری تمامی تماس‌های دریافتی: این قابلیت عمدتاً در شرکت‌هایی که خدمات پس از فروش داشته به کار می‌آید و می‌توان به بررسی شکایات و پیشنهادات مشتریان پرداخت؛
  • کاهش هزینه خطوط مخابرات: این سیستم از هزینه‌های اضافی جلوگیری کرده و با گسترش شرکت، می‌توان با خطوط داخلی رایگان ارتباط بهینه‌تری با تمامی کارمندان داشت؛
  • قابلیت انتظار چندین نفر پشت هر خط، کنترل و نظارت بهتر و منشی تلفنی از دیگر مصارف این دسته از تلفن‌ها است.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با چیستی تلفن سانترال به بررسی انواع مختلف این تلفن و مصارفی که داشته پرداختیم و دانستیم که استفاده از این نوع تلفن در کسب و کارهای مختلف کوچک و بزرگ می‌تواند مزیت‌های مختلفی را به همراه داشته باشد که مهم‌ترین آن کاهش هزینه‌ها است. آیا تجربه استفاده از تلفن‌های سانترال را دارید؟ به نظر شما تلفن‌های سانترال موجب پیشرفت کسب و کار می‌شوند؟ ‌لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون این تلفن‌ها در قسمت ارسال دیدگاه با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل به اشتراک بگذارید.

54 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط