ساخت لوستر در خانه

ساخت لوستر در خانه؛ آموزش و مراحل ساخت

99 بازدید راهنمای خرید / تولیدکنندگان تاسیسات ساختمان / تولید و تامین کنندگان لامپ در ایران / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید چگونه می‌توان اقدام به ساخت لوستر در خانه کرد؟ به نظر شما چگونه می‌توان با وسایل موجود در منزل یک لوستر تزئینی ساخت؟ ساخت لوستر در منزل با استفاده از وسایل دور ریختنی و مواد بازیافتی می‌تواند یک کاردستی ارزشمند و خلاقانه باشد که نه تنها حس لذت‌بخشی به شما داده بلکه موجب کاهش هزینه‌ها نیز می‌شود. در ادامه این راهنما ایده‌هایی خلاقانه در رابطه با نحوه ساخت لوستر به شما عزیزان ارائه خواهیم داد.

ایده‌های خلاقانه ساخت لوستر در خانه

ساخت لوستر در خانه

با کمک مواد بازیافتی و اشیاء ساده شما می‌توانید زیباترین و خلاقانه‌ترین لوسترها را در منزل خود بسازید! در واقع شما می‌توانید با ساخت یک لوستر خیره‌کننده متناسب با سلیقه خود، یک دکوری مکمل دکوراسیون منزل خود ساخته و ضمن تأمین روشنایی، زیبایی فضای خود را دو چندان کنید. در ادامه می‌خواهیم چند نمونه از بهترین و ساده‌ترین تکنیک‌ها برای ساخت لوستر در خانه را به شما عزیزان معرفی کنیم:

ساخت لوستر در خانه به ساده‌ترین شکل ممکن

برای ساخت لوستر کافی است که متریال زیر را در ابتدای کار تهیه کنید:

  • قاب سیمی یا یک پایه دایره‌ای محکم نظیر چوب یا فلز؛
  • لامپ شمع ال ای دی یا سوکت لامپ؛
  • سیم برق و اتصالات مربوطه؛
  • المان‌های تزئینی نظیر کریستال، پارچه، مهره و…؛
  • طناب یا یک زنجیر محکم برای آویزان کردن لوستر؛
  • براکت یا قلاب سقفی؛
  • دم باریک و سیم بر؛
  • انبر؛
  • چوب چسب و تفنگ چسب داغ؛
  • اسپری رنگ در صورت تمایل.

پس از تهیه متریال فوق، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

۱. طراحی لوستر

پیش از شروع کار بهتر است که طرح لوستر مورد نظر خود را بر روی کاغذ ترسیم کنید. پیشنهاد می‌شود در این مرحله تعداد و ترتیب سوکت‌های لامپ یا لامپ شمعی ال ای دی را تعیین کرده و همچنین برای المان‌های تزئینی و هر الگویی که مد نظر دارید برنامه‌ریزی کنید.

۲. آماده‌سازی پایه لوستر

قاب سیمی یا پایه دایره‌ای را برداشته و از تمیز بودن آن اطمینان حاصل کنید. اگر از پایه چوبی برای ساخت لوستر در خانه استفاده می‌کنید، بهتر است که آن را سمباده بزنید تا سطحی صاف داشته باشد. علاوه بر این، می‌توانید پایه را به رنگ دلخواه خود با اسپری رنگ، رنگ‌آمیزی کرده تا سازگاری بیش‌تری با دکوراسیون مورد نظرتان داشته باشد.

۳. آماده‌سازی سوکت‌های لامپ یا لامپ شمع ال ای دی

در این مرحله سوکت‌های لامپ یا لامپ شمع ال ای دی را با کمک سیم بر، برش داده و سوراخ‌هایی در پایه برای این سوکت‎‌ها ایجاد کنید. اگر از سوکت لامپ برای ساخت لوستر استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌شود مطابق دستورالعمل سازنده پیش بروید و آن‌ها را به هم دیگر متصل کنید. اگر انتخاب شما لامپ‌های شمع ال ای دی است، می‌توانید آن‌ها را به سادگی در سوراخ‌ها قرار دهید.

۴. اجرای سیم‌کشی

در این مرحله سوکت‌های لامپ را با دقت کامل به هم دیگر متصل کرده و از ایمن و عایق شدن تمامی اتصالات با نوار برق اطمینان حاصل کنید. اگر تاکنون اقدام به سیم‌کشی نکرده‌اید، پیشنهاد می‌شود که از کمک یک فرد باتجربه استفاده کنید.

۵. اضافه کردن المان‌های تزئینی

در این مرحله از ساخت لوستر در خانه نوبت به بخش سرگرم‌کننده می‌رسد! شما در این مرحله می‌توانید از خلاقیت خود استفاده کرده و با استفاده از تفنگ چسب داغ مهره‌ها، صدف‌ها، کریستال‌ها، پارچه‌ها و غیره را به قاب سیم یا پایه بچسبانید. توجه داشته باشید که وزن این المان‌های تزئینی نباید موجب سنگین شدن لوستر شود.

۶. مکانیسم آویزان

در این مرحله یک زنجیر یا یک طناب محکم را به بالای لوستر مورد نظر خود متصل کنید. توجه داشته باشید که این زنجیر یا طناب باید به درستی در وسط و به صورت متعادل نصب شده باشد. سپس، انتهای طناب یا زنجیر را به براکت سقفی یا قلاب متصل نمایید. مطمئن شوید که براکت یا قلاب به محکم‌ترین حالت ممکن به سقف ثابت شده و می‌تواند وزن لوستر را تحمل نماید.

۷. بررسی ایمنی

پیش از آویزان نمودن لوستر توصیه می‌شود که یک بار دیگر کلیه اتصالات الکتریکی را مورد بررسی قرار داده و از عدم وجود سیم شل اطمینان حاصل کنید. اگر تمامی اتصالات استاندارد و درست بود، اکنون می‌توانید لوستر خانگی خود را آویزان کنید.

۸. تست کردن لوستر

با کمک یکی از اعضای خانواده لوستری که ساخته‌اید را با احتیاط از براکت یا قلاب آویزان کنید. توجه داشته باشید که ارتفاع لوستر از لحاظ ظاهر و جلوه نور حائز اهمیت است. لوستر را روشن کرده و آن را تست کنید. در صورت لزوم می‌توانید عناصر تزئینی یا لامپ‌های دیگری را برای داشتن محیطی عالی و درخشش نور بهتر تهیه کنید.

سایر ایده‌های ساخت لوستر در خانه

ساخت لوستر در خانه

ساخت لوستر موزیکال

اگر در خانه صفحات گرامافون قدیمی یا سی دی دارید، پیشنهاد ما این است که آن‌ها را دور نینداخته و با استفاده از آن‌ها لوستری فانتزی و خلاقانه بسازید. می‌توانید صفحه‌ها و سی دی‌ها را بر اساس ژانر و سبک‌های مختلف دسته‌بندی کرده و از چسب حرارتی برای چسباندن صفحات در کنار هم دیگر بهره ببرید.

ساخت لوستر در خانه با بطری نوشابه

از دیگر ایده‌های خلاقانه که می‌توانید با اجرای آن فضایی جسورانه و متفاوت در منزل خود داشته باشید، ساخت لوستر با استفاده از بطری نوشابه است. ساخت چنین لوسترهایی می‌تواند در بازیافت شیشه‌ها نیز تأثیرگذار باشد؛ از این رو با ساخت لوستر با کمک بطری‌های نوشابه می‌توانید با یک تیر دو نشان را هدف قرار داده و به محیط زیست نیز کمک کنید.

ساخت لوستر شیشه‌ای با استفاده از ظرف مربا

به سراغ ظرف مربا و ترشی و غیره بروید و با کمک آن‌ها یک لوستر شیشه‌ای بی‌نظیر بسازید! چنین لوستری با ساختار شیشه‌ای خود نه تنها پخش نور خوبی داشته بلکه می‌تواند یک المان معاصر یا سنتی در دکوراسیون شما به شمار رود.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با نحوه ساخت لوستر در خانه به بررسی چند ایده خلاقانه برای ساخت لوستر نیز پرداختیم. علاوه بر مواردی که در این راهنما به آن‌ها اشاره شد، شما می‌توانید از سایر وسایل بازیافتی و دور ریختنی در منزل خود ایده گرفته و یک لوستر جذاب بسازید. شما چه ایده دیگری برای ساخت لوستر دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون نحوه ساخت لوستر در قسمت ارسال دیدگاه برای ما بنویسید.

99 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط