لامپ ال ای دی سقفی

لامپ ال ای دی سقفی؛ معرفی، ویژگی و کاربرد

109 بازدید راهنمای خرید / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید لامپ ال ای دی سقفی چیست و در چه شرایطی می‌توان بیش‌ترین بهره را از آن برد؟ پنل‌ها یا چراغ‌های ال ای دی سقفی از جمله مهم‌ترین محصولات در صنعت برق به حساب می‌آیند که می‌توان آن‌ها را در فروشگاه‌های مختلفی تهیه کرد. در این راهنما قصد داریم به بررسی این دسته از چراغ‌های ال ای دی بپردازیم؛ لذا از شما دعوت می‌شود تا انتها همراه ما باشید.

هر آنچه که باید درباره لامپ ال ای دی سقفی بدانید!

لامپ ال ای دی سقفی

پیش از هرچیزی لازم است که با چیستی لامپ ال ای دی سقفی یا پنل ال ای دی آشنا شویم. این دسته از لامپ‌ها از جمله منابع روشنایی پرکاربرد به حساب آمده که می‌توان از آن‌ها به عنوان جایگزینی مناسب برای چراغ‌های سقفی فلورسنت معمولی استفاده کرد. این محصولات نوری نمونه‌ای از بهترین تجهیزات روشنایی برای نورپردازی فضاهای داخلی به حساب می‌آیند که در سقف نصب می‌شوند.

یکی از اصلی‌ترین بخش‌های این دسته از لامپ‌ها قسمت خارجی یا قابی بوده که برای آن‌ها طراحی شده و به منظور جلوگیری از نشت نور کارایی دارد. صفحات ال ای دی مذکور می‌توانند جایگزینی بسیار عالی برای چراغ‌های سقفی فلورسنت به منظور صرفه‌جویی در انرژی باشند. ناگفته نماند که این دسته از تجهیزات نوری علاوه بر این که سبب کاهش هزینه شده، موجب روشن‌تر شدن محیط نیز خواهند شد.

همان‌طور که از نام پنل ال ای دی سقفی مشخص بوده، از فناوری ال ای دی بهره می‌برد. البته ناگفته نماند که در نمونه‎‌های جدیدِ این محصولات عمدتاً از اس ام دی که عملکرد بهتری داشته نیز بهره‌گیری می‌شود. این پنل‌ها طراحی ظریف و چشم‌گیری داشته و به همین علت استفاده از آن‌ها می‌تواند در زیباتر نشان دادن فضا نیز موثر باشد. از دیگر ویژگی‌هایی که می‌توان برای این پنل‌ها در نظر داشت این است که ابعاد بزرگی دارند و می‌توانند فضای گسترده‌تری را نورپردازی نمایند؛ از این جهت از آن‌ها به صورت عمده در محیط‌های اداری و بیمارستانی بهره‌گیری می‌شود.

انواع لامپ ال ای دی سقفی

لامپ ال ای دی سقفی

این دسته از پنل‌ها را می‌توانیم از نظر فاکتورهای مختلفی طبقه‌بندی کنیم. هر یک از انواع لامپ ال ای دی سقفی دارای ویژگی‌های خاص خود بوده و برای استفاده در فضاهای منحصربه‌فردی به کار گرفته می‌شوند. در ادامه با انواع مختلف این مدل از چراغ‌ها آشنا خواهیم شد:

انواع چراغ‌های ال ای دی سقفی از نظر نحوة نصب

اگر بخواهیم این چراغ‌ها را از نظر نصب به انواع مختلفی دسته‌بندی کنیم، دو مورد توکار و روکار را خواهیم داشت. برخی افراد  تمایلی ندارند که پنل‌های ال ای دی روی سقف آن‌ها مشخص باشد و در نهایت موجب برهم زدن هماهنگی دکوراسیون داخلی منزل آن‌ها شود؛ چنین افرادی می‌توانند به سراغ محصولات توکار بروند. این مدل از لامپ ال ای دی سقفی ضخامت بسیار کمی داشته و بر روی سقف نصب خواهد شد.

در مقابل چراغ‌های سقفی ال ای دی روکار را داریم که در نحوة نصب آن‌ها یک قاب اصلی بر روی سقف نصب شده و بعد چراغ درون آن قرار داده می‌شود. امکان تهیه این دسته از چراغ‌ها به صورت جداگانه از بازار و یا تبدیل پنل توکار به روکار وجود دارد.

انواع لامپ ال ای دی سقفی از نظر شکل

بر حسب این که سقف منزل یا محیط کار شما به چه شیوه‌ای طراحی شده باشد و این که تمایل دارید نور با چه زاویه‌ای به محیط مورد نظرتان بتابد، می‌توانید این مدل از چراغ‌ها را در ابعاد و اشکال مختلفی تهیه فرمایید. در حالت کلی می‌توان این چراغ‌ها را از نظر شکل ظاهری به انواع گرد، مستطیل و مربع دسته‌بندی نمود:

  • پنل گرد: ابعاد این نوع از پنل‌ها از طریق قطر آن‌ها مشخص شده و برای نصب مدل‌های توکارِ آن‌ها بایستی که مقیاسی تحت عنوان قطر برش نیز مشخص شود؛ این مقیاس مرتبط با حفره‌ای بوده که بایستی در سقف ایجاد شده تا در نهایت پنل در آن جای‌گذاری شود؛
  • پنل مربع: ابعاد این نوع پنل یکسان بوده و عمدتاً در محیط‌هایی که حالت مربعی داشته مورد استفاده قرار می‌گیرد. قابل ذکر بوده که این پنل‌ها در ابعاد مختلفی تولید شده و هر یک از آن‌ها توان‌های مختلفی دارند. هر اندازه تعداد لاین‌های ال ای دی در یک پنل بیش‌تر باشد، توان بالاتر و به تبع آن روشنایی بهتر خواهد بود و می‌توان از آن در فضاهایی با متراژ بزرگ‌تر بهره برد؛
  • پنل مستطیلی: می‌توان گفت پرکاربردترین نوع لامپ ال ای دی سقفی از نوع مستطیلی بوده که در توان‌های مختلف و ابعاد متنوعی تولید و به بازار عرضه می‌شود. قابل ذکر بوده که در این پنل‌ها هر اندازه تعداد ال ای دی بیش‌تر و فاصلة لامپ‌ها از هم دیگر کم‌تر باشد، توان پنل بالاتر خواهد بود.

انواع لامپ ال ای دی سقفی از نظر نور

این تجهیزات نوری را می‌توانیم از لحاظ نور به دو نوع اج لایت (edge light) و بک لایت (back light)  تقسیم‌بندی کنیم. این دو نوع پنل از لحاظ پخش نور با یک دیگر تفاوت دارند؛ به این صورت که در پنل‌های اج لایت منبع نور در اطراف پنل تعبیه شده و از قسمت‌های کناری نور به مرکز انتقال پیدا کرده و سطح گسترده‌تری را پوشش می‌دهد.

در مقابل، تراشه‌های نوری در پنل‌های بک لایت در بخش پشت آن قرار داده و به همین خاطر پخش نور به صورت مستقیم صورت می‌گیرد؛ در حقیقت نور به طور مستقیم از منبع به سطح رویی پنل تابیده شده و در نهایت به محیط می‌رسد. قابل ذکر بوده که هر دو نوع پنل ال ای دی سقفی را می‌توان در محیط‌هایی که سقف بسیار بلندی داشته مورد استفاده قرار داد.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با لامپ ال ای دی سقفی به بررسی انواع این لامپ‌ها پرداختیم و دانستیم که منظور از لامپ‌های سقفی ال ای دی در حقیقت همان پنل‌های سقفی بوده که در انواع مختلفی از لحاظ نور، شکل ظاهری و نحوة نصب در بازار موجود هستند و می‌توان از آن‌ها بر حسب نیاز بهره برد. آیا تجربة استفاده از این پنل‌های نوری را دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون لامپ‌های ال ای دی سقفی در قسمت ارسال دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

109 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط