باتری یو پی اس

باتری یو پی اس؛ چیستی، ویژگی و کاربرد

61 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید باتری یو پی اس چیست و در چه شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ یو پی اس نوعی منبع تغذیه بدون وقفه بوده که از آن به جهت تأمین انرژی و توان مورد نیاز مصرفی بدون وقفه استفاده می‌شود. باتری‌های یو پی اس در این تجهیزات نقش پر رنگی را ایفا کرده و وظیفه دارند که به عنوان منبع تغذیه تجهیزات الکترونیکی در صورت قطعی برق عمل کنند. در ادامه این راهنما ضمن ضرورت خرید یو پی اس، اطلاعاتی پیرامون باتری‌های یو پی اس ارائه خواهیم داد.

هر آنچه که باید درباره باتری یو پی اس بدانید!

باتری یو پی اس

یکی از کارآمدترین و بهترین راهکارها برای حفاظت از لوازم برقی در مقابل آسیب‌های ناشی از قطعی ناگهانی برق، خرید و استفاده از دستگاه یو پی اس است. یو پی اس دستگاهی بوده که می‌توانیم از آن در مواقع نیاز به جهت تأمین توان از دست رفته با استفاده از انرژی ذخیره شده در باتری بهره ببریم. این دستگاه به همراه باتری یو پی اس بین برق شهری و دستگاه الکترونیکی قرار گرفته و علاوه بر این که موجب تنظیم برق شبکه و تثبیت آن می‌شود، از اختلالات شبکه و نویزها نیز جلوگیری به عمل خواهد آورد.

یو پی اس‌ها و باتری‌های آن‌ها دارای انواع متنوعی هستند که بایستی برای اطمینان از داشتن وضعیت مساعد کاری، به صورت دوره‌ای مورد بازبینی قرار گرفته و سرویس دوره‌ای شوند تا اگر نیاز به تعویض برخی قطعات باشد، اقدام به تعویض یا تعمیر شود. قابل ذکر بوده که نگهداری از این دستگاه و توجه به باتری یو پی اس می‌تواند در افزایش طول عمر آن موثر باشد.

در خرید باتری یو پی اس دقت کنید!

باطری یو پی اس از جمله مهم‌ترین بخش‌های این دستگاه به حساب می‌آید؛ چرا که باتری‌ها به گونه‌ای طراحی و تولید شده‌اند که می‌توانند انرژی مورد نیاز دستگاه مصرف‌کننده را تأمین کنند. امروزه به دلیل افزایش تقاضای دستگاه‌های یو پی اس، تولیدکنندگان مختلف اقدام به طراحی و عرضه مدل‌های متنوعی از باتری یو پی اس کرده‌اند که هر یک از آن‌ها خصوصیات منحصربه‌فردی دارند؛ از این رو ممکن است که انتخاب بین مدل‌های مختلفی که از این محصول در بازار وجود داشته به کاری سخت تبدیل شود.

البته نباید فراموش کنید که وظیفة تمامی باتری‌های یو پی اس تأمین برق مورد نیاز در زمان قطعی برق ناگهانی است. از آن جایی که برندهای متنوعی در این زمینه در حال فعالیت هستند و شما بایستی به عنوان مصرف‌کننده خریدی موفقیت‌آمیز را تجربه کنید، پیشنهاد ما این است که برندهای مختلف را با هم دیگر مقایسه کرده و در نهایت به سراغ برندی بروید که باتری‌هایی با درجه کیفی بالا عرضه می‌کند.

مهم‌ترین نکات خرید باتری یو پی اس

در بخش قبلی با ضرورتِ اعتبار برند تولیدکننده باتری‌های یو پی اس آشنا شدیم، علاوه بر برند معتبر بایستی که در زمان تهیه این تجهیز به موارد دیگری نیز توجه داشته باشید که در ادامه به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • ظرفیت باتری: ظرفیت باتری دستگاه یو پی اس بایستی به گونه‌ای انتخاب شود که بتواند عمل تغذیه را برای تجهیزات مورد نظر برای مدت معمولی به انجام رساند. به طور معمول ظرفیت باتری‌های یو پی اس از 5 آمپر شروع شده و تا 7، 9، 18، 26، 40، 65 و 100 آمپر در بازار موجود است؛
  • زمان پشتیبانی: از دیگر موارد مهمی که توصیه می‌شود در زمان تهیه این باتری‌ها مد نظر داشته باشید، مدت زمانی بوده که باتری می‌تواند از تجهیزات مورد نظرتان پشتیبانی کند. این موضوع در زمان قطعی برق بسیار حائز اهمیت خواهد بود؛ از این رو بهتر است که در زمان خرید حتماً به آن توجه ویژه داشته باشید. زمان پشتیبانی باتری یو پی اس بر اساس توان یو پی اس و نوع آمپر و دستگاه‌های متصل به آن مشخص خواهد شد؛
  • نوع خروجی باتری: جریان خروجی مستقیم یا غیر مستقیم بوده که بایستی در نظر قرار گیرد.

افزایش طول عمر باتری‌های یو پی اس

باتری یو پی اس

پس از خرید باتری برای این که طول عمر محصول افزایش پیدا کرده و زمان خریدِ مجدد باتری به تعویق بیفتد، لازم است که با راهکارهای نگهداری از این محصول آشنایی داشته باشید:

  • پیشنهاد می‌شود از این باتری درون کابینت نگهداری کرده تا از هرگونه آسیب محیطی و آب و هوایی به دور بماند.
  • توصیه می‌شود که باتری را به صورت ثابت و بدون حرکت در محل مورد نظر نگهداری کنید.
  • بهتر است که باتری را در یک محل خنک که شرایط دمایی مطلوبی داشته نگه دارید.
  • از دستگاه یو پی اسی استفاده کنید که دارای شارژ استاندارد باشد.
  • توصیه می‌شود که برای افزایش عمر مفید این باتری، میزان خروجی ولتاژ را به صورت دوره‌ای بررسی کنید.

نکات ایمنی استفاده از باتری یو پی اس

  • این باتری‌ها حاوی مواد شیمیایی خطرناکی هستند؛ در نتیجه هرگز نباید در معرض آب یا مایعات مختلف قرار بگیرند. زیرا در صورت قرارگیری در معرض آب احتمال ایجاد واکنش‌های خطرناک افزایش پیدا خواهد کرد؛
  • این باتری‌ها حساسیت بالایی نسبت به رطوبت دارند؛ از این جهت بایستی از آن‌ها در یک محیط خشک و به دور از رطوبت نگهداری کنید؛
  • چنان‌چه این باتری‌ها در معرض شعله یا حرارت بالا قرار بگیرند، احتمال آتش‌سوزی افزایش پیدا خواهد کرد. از این رو، توصیه می‌شود که باتری را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید؛
  • توصیه می‌شود کابل‌های مرتبط با این باتری را به صورت دوره‌ای مورد بررسی قرار دهید تا در صورت وجود هرگونه خرابی یا خوردگی، سریعاً اقدام به تعمیر یا تعویض کنید.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با چیستی باتری یو پی اس به بررسی مهم‌ترین نکات خرید، نکات استفادة درست و همچنین اموری که می‌توانید برای افزایش طول عمر باتری انجام دهید پرداختیم. یو پی اس‌ها از جمله دستگاه‌های کارآمد در زمان قطعی ناگهانی برق هستند که با تکیه بر باتری می‌توانند برق از دست رفته را در مواقع اضطراری تأمین کنند. آیا تجربة استفاده از باتری‌های یو پی اس را دارید؟ به نظر شما بهترین برند تولیدکنندة باتری‌های یو پی اس کدام است؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون دستگاه‌های یو پی اس و باتری‌های آن‌ها در قسمت ارسال دیدگاه برای ما بنویسید.

61 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط