یو پی اس آسانسور

یو پی اس آسانسور؛ چیستی، ویژگی و کاربرد

57 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید منبع تغذیه  بدون وقفه آسانسور چیست؟ یو پی اس آسانسور نوعی منبع تغذیه بدون وقفه برای آسانسور بوده که برای افزایش سطح ایمنی و جلوگیری از اختلال در عملکرد آسانسور یا حبس شدن افراد در زمان قطعی برق به کار گرفته می‌شود. در ادامه این راهنما قصد داریم با این دستگاه بیش‌تر آشنا شویم؛ برای کسب اطلاعات بیش‌تر در ادامه همراه ما باشید.

هر آنچه که باید درباره یو پی اس آسانسور بدانید!

یو پی اس آسانسور

برق اضطراری یا یو پی اس آسانسور نوعی دستگاه بوده که در زمان قطع شدن برق از عدم کارایی آسانسور و حبس شدن افراد در آن جلوگیری می‌کند. برای این که بتوان از برق اضطراری آسانسور استفادة بهتری برد، بایستی که آسانسور و تجهیزات جانبی آن توسط افراد متخصص به صورت دوره‌ای مورد بازرسی و نظارت قرار بگیرد تا در هنگام قطع شدن یا بروز هرگونه نوسان، آسانسور به عملکرد خود به طور استاندارد ادامه داده و امکان استفاده از آن وجود داشته باشد.

منبع تغذیه بدون وقفه آسانسور به نوعی کارکرد محافظتی داشته که در زمان بروز نویزها و نوسانات برق که امکان دارد به هر دلیلی رخ دهد، از آسانسور محافظت خواهد کرد و موجب افزایش عمر مفید آن می‌شود. علاوه بر این، یو پی اس‌ها می‌توانند به باتری‌های داخلی و خارجی متصل شده و هر زمان که نیاز باشد برق تک فاز و سه فاز آسانسور یا هر نوع وسیلة برقی دیگری را تأمین نمایند.

نحوة کار یو پی اس آسانسور

زمانی که برق به صورت ناگهانی قطع می‌شود، نوعی سیستم برق اضطراری معمولی در طی 30 ثانیه افراد به به تزدیک‌ترین طبقه خواهد رساند. به بیان ساده، در زمان قطعی برق مگنت باز خواهد شد. چنان‌چه آسانسور دارای درایو باشد، موتور با نیروی باتری آسانسور یا یو پی اس به سمت بالا یا پایین زور خواهد زد که این فرایند توسط یک میکروکنترلر که در تابلو فرمان آسانسور تعبیه شده صورت خواهد گرفت. بعد از شناسایی جهتی که آمپر کم‌تری از موتور آسانسور دریافت می‌کند، کابین به همان طرف هدایت خواهد شد؛ در نهایت در نزدیک‌ترین طبقه توقف کرده و درب آن باز می‌شود.

ضرورت استفاده از یو پی اس آسانسور

قطع شدن برق در زمانی که افراد در آسانسور هستند می‌تواند موجب حبس شدن آنان مابین طبقات شود. می‌توان گفت که امروزه حدود 70 درصد از آسانسورها مجهز به سیستم برق اضطراری بوده و قابلیت استفاده از این سیستم را دارند. با توجه به این مورد، استفاده از سیستم برق اضطراری در آسانسورها امر ضروری است. برای انجام این کار توصیه ما این است که از کمک تکنسین‌های بازدیدکننده یا بازرسی‌کننده کمک گرفته و از وجود این سیستم در آسانسور اطمینان حاصل نمایید.

یو پی اس آسانسور چند کابینه

ممکن است که در اماکنی مثل مجتمع‌های بزرگ شاهد وجود تعداد زیادی آسانسور باشیم. تمامی کابین‌های آسانسور بایستی که در زمانی قطعی برق به لابی برگشته و در آن‌جا به همراه درب‌های باز توقف کنند. در زمانی که هر یک از کابین‌های آسانسور در حال برگشت به لابی بوده، بایستی مابقی کابین‌ها متوقف بمانند تا هیچ‌گونه اضافه باری برای یو پی اس آسانسور ایجاد نشود؛ البته این موضوع ارتباط مستقیم با ظرفیت یو پی اس دارد.

زمانی که تمامی کابین‌ها به لابی برگشتند، یک یا چند کابین انتخاب شده تا سیستم یو پی اس مجدداً شروع به کار کند؛ ناگفته نماند که تعداد کابین‌ها وابسته به ظرفیت منبع تغذیه بی‌وقفه آسانسور بوده و می‌توان که این کار را به صورت اتوماتیک انجام داد. شما می‌توانید تعداد واقعی کابین‌هایی که با استفاده از سیستم برق اضطراری کار می‌کنند را یک مقدار از پیش تعیین شده در نظر داشته باشید و مطمئن شوید که تعداد کابین‌ها از این مقدار که قبلاً تعیین شده بیش‌تر نشود. ناگفته نماند که در ساختمان‌های بزرگ که تعداد زیادی آسانسور در آن‌ها وجود داشته، بهتر از به جای باتری از سیستم‌های برق اضطراری بهره‌گیری شود.

یو پی اس آسانسور هیدرولیک

سیستم برق اضطراری آسانسور قادر است که کابین را به پایین‌ترین سطح هدایت کرده و امکان خروج مسافران از کابین را فراهم سازد. قابل ذکر بوده که این عملیات انجام نمی‌شود مگر این که آسانسور به سیستم برق اضطراری تجهیز شده باشد. ناگفته نماند که ضرورت استفاده از یو پی اس آسانسور در اماکنی نظیر بیمارستان‌ها و آسایشگاه‌ها دو چندان می‌شود.

ضرورت سرویس و نگهداری سیستم برق اضطراری آسانسور

یو پی اس آسانسور

هیچ سیستمی در دنیا وجود نداشته که به سرویس، نگهداری و تعمیر نیازی نداشته باشد؛ سرویس برق اضطراری اسانسور نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر سیستم برق اضطراری آسانسور ناگهان از کار بیفتد، می‌تواند در عملکرد آسانسور اختلال ایجاد کرده و حتی موجب ایجاد ترس و مشکلات دیگر برای مسافران در زمان قطعی برق بشود. با توجه به این موضوع، بایستی که از کمک افراد متخصص استفاده شده و با کمک و پیشنهاد آن‌ها، سیستم برق اضطراری به صورت مرتب مورد بازرسی و بازبینی قرار بگیرد.

انواع یو پی اس‌های آسانسور

در حالت کلی دو نوع یو پی اس برای آسانسور وجود دارد:

یو پی اس توان پایین

این دسته از یو پی اس‌ها با توان پایین تنها برای تأمین برق روشنایی کابین آسانسور و سیستم بازکننده درب آسانسور، آژیر خطر و در نوعِ هیدرولیکی برای فعال کردن شیر الکتریکی پمپ هیدرولیک مورد استفاده قرار می‌گیرند و در تأمین برق موتور الکتریکی و درایو مربوط به آن هیچ نقشی را ایفا نمی‌کنند.

یو پی اس توان بالا

این دستگاه‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند که قابلیت راه‌اندازی موتور الکتریکی و فعال‌سازی برق تمامی تجهیزات کابین آسانسور را برای مدت زمانی که برق قطع بوده دارند. این دستگاه به نوعی استابلایزر برای قسمت‌های الکتریکی آسانسور نیز خواهد بود.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با یو پی اس آسانسور به بررسی ضرورت استفاده، سرویس، تعمیر و نگهداری از آن، انواع یو پی اس برای آسانسور و همچنین نحوة کار آن آشنا شدیم. بهره‌گیری از سیستم برق اضطراری آسانسور خصوصاً در ساختمان‌هایی نظیر بیمارستان و آسایشگاه بسیار پر اهمیت است. به نظر شما چرا باید از این سیستم برق برای آسانسور استفاده کنیم؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون سیستم‌های برق اضطراری آسانسور در قسمت ارسال دیدگاه برای ما بنویسید.

57 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط