ولوم تک دور قرمز

ولوم تک دور قرمز؛ ولومی معمولی اما پرکاربرد

38 بازدید راهنمای خرید / راهنمای خرید سیم و کابل / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

از اصلی‌ترین و مهم‌ترین قطعات مدارهای الکتریکی و بردهای الکترونیکی پیشرفته می‌توان به ولوم‌ها اشاره کرد. در واقع، وجود ولوم در مدار الکتریکی است که باعث کنترل توان و ولتاژ در مدارات الکتریکی شده و آن‌ها را کم و یا زیاد می‌کند. ولوم‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، ولوم تک دور قرمز است. در این مقاله  قصد داریم به بررسی ولوم تک دور قرمز پرداخته و ویژگی‌های آن را بیان کنیم.

ولوم چیست و چه کاربردی دارد؟

ولوم تک دور قرمز

یکی از قطعات الکترونیکی که در جهت تقسیم ولتاژ، تنظیم کردن سیگنال‌های مدارات الکتریکی و الکترونیکی، کاهش جریان مدار و مصرف‌کننده توان در مدارات الکتریکی و الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولوم است. ولوم‌ها که به آن‌ها پتانسیومتر نیز گفته می‌شود، برای اولین بار در سال 1841 میلادی اختراع شده و مورد استفاده قرار گرفتند. وجود ولوم در مدارات الکتریکی باعث جلوگیری از شلوغی و پیچیدگی در مدار شده و از افزایش یا کاهش ناکهانی ولتاژ و جریان، سوختگی قطعات، آتش‌گرفتن برد و مدار در اثر جریان یا ولتاژ بیش از اندازه و … جلوگیری می‌کند.

در واقع، ولوم‌ها را می‌توان نوعی مقاومت سه پایه با یک دکمه محرک دانست که برای تقسیم و تنظیم ولتاژ در مدارات الکتریکی و بردهای الکترونیکی مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارند. در شکل ظاهری، اکثر ولوم‌ها به صورت سه پایه دیده می‌شوند. بدین صورت که دو پایه آن‌ها به صورت ثابت عمل کرده و یک پایه دیگر به شکل متحرک بر روی مدار اثر می‌گذارد. پایه متحرک که به آن دکمه متحرک نیز گفته می‌شود، برای تنظیم مواردی همچون نور، سرعت، صوت، گرما و … در مدارات الکتریکی مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارد.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، ولوم‌ها انواع و اقسام مختلف و متفاوتی دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مواردی همچون ولوم‌های گردان، ولوم‌های کشویی، ولوم‌های پیش تنظیم، ولوم‌های رئوستا و … اشاره کرد. همچنین ولوم‌ها را می‌توان بر اساس تعداد دور به انواع مختلفی نظیر ولوم تک دور قرمز و ولوم ده دور آبی تقسیم‌بندی کرده و از آن‌ها با توجه به کاربرد هر کدام، بهره برد. در ادامه قصد داریم به بررسی ولوم تک دور قرمز پرداخته و شما را با ویژگی‌های این نوع ولوم آشنا کنیم.

ولوم تک دور قرمز

مزایا و معایب ولوم تک‌دور قرمز

همان‌طور که در قسمت قبل گفته شد، ولوم‌ها قطعاتی مکانیکی و یا الکترونیکی هستند که در مدارات الکتریکی مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارند. اصلی‌ترین کاربرد این قطعات کنترل جریان الکتریکی و همچنین تقسیم ولتاژ در مدارهای الکتریکی و بردهای الکترونیکی بوده و اهمیت زیادی در تنظیم ولتاژو جریان مدار دارند. در واقع، ولوم تک دور قرمز یک نوع ولوم معمولی است ‌که دارای یک محور به رنگ قرمز بوده و به همین دلیل است که از آن با نام ولوم قرمز نام برده می‌شود. از این ولوم بیشتر برای کنترل جریان الکتریکی در انواع مدارهای الکترونیکی که در تجهیزات و وسایل برقی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، بهره برده شده و استفاده می‌شود.

این نوع ولوم کاربردی دارای یک مقاومت ثابت است که امکان چرخش محور آن وجود داشته و می‌توان با چرخش محور، مقدار مقاومت آن را تغییر داده و جریان خروجی مورد نظر را افزایش و یا کاهش داد. ازآنجا‌یی‌که تعداد دور این ولوم ثابت و یک بوده، از دقت کم‌تری نسبت به نوع آبی ده دور برخوردار است. لذا اگر به ولومی با دقت بالا نیاز دارید، ولوم تک‌دور قرمز انتخاب مناسبی برای شما نبوده و باید از ولوم ده دور آبی بهره ببرید اما دقت کنید که قیمت ولوم ده دور آبی بیشتر از ولوم تک دور قرمز بوده و این نکته باید در هنگام خرید و استفاده از ولوم در نظر گرفته شود.

با اینکه این نوع ولوم دقت چندان بالایی در عملکرد نداشته و مدار تقریبا ثابتی دارد اما قیمت پایین‌تر آن نسبت به ولوم نوع آبی بسیار کمتر بوده و مزایای خاص خود را دارد. این نوع ولوم یکی از بهترین گزینه‌ها برای مدارات سبک و تجهیزات کوچک محسوب شده و کاربرد زیادی در این نوع مدارات و بردهای الکتریکی و الکترونیکی دارد.

علاوه بر این، با خرید ولوم تک دور قرمز در هزینه‌های اولیه پروژه و دستگاه صرفه‌جویی شده و می‌توان از این بودجه در موارد مهم‌تر بهره برد. از دیگر ویژگی‌های این نوع ولوم تک دور می‌توان به پایه ثابت و مشخص آن اشاره کرد که در برخی پروژه‌ها و مدارات الکتریکی که نیاز به یک مقاومت ثابت و یک بازه مشخص دارند، بسیار کاربردی بوده و استفاده زیادی دارد.

نتیجه‌گیری

ولوم‌ها قطعات مکانیکی و یا الکترونیکی هستند که در بسیاری از مدارات الکتریکی و بردهای الکترونیکی مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارند. اصلی‌ترین کاربرد این قطعات کنترل جریان الکتریکی و همچنین تقسیم ولتاژ در مدارات الکتریکی است. ولوم تک دور قرمز یکی از پرکاربردترین انواع ولوم‌ها است که بیشتر برای کنترل جریان الکتریکی در انواع مدارهای الکتریکی و الکترونیکی مورد استفاده قرار گرفته و دارای یک مقاومت ثابت است که امکان چرخش محور آن وجود داشته و می‌توان با چرخش محور، مقدار مقاومت آن را تغییر داده و جریان مورد نظر را افزایش یا کاهش داد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی ولوم تک دور قرمز پرداخته و ویژگی‌های آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

38 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط