کابل MHL

کابل MHL؛ چیستی + ویژگی + کاربرد

56 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید کابل MHL چیست و در چه شرایطی می‌توانیم از آن استفاده کنیم؟ کابل‌های مذکور از جمله تجهیزات نوین هستند که برای اولین بار در سال 2010 توسط شرکت‌هایی مثل سونی و نوکیا رونمایی شدند. این کابل از یک نوع ورودی مخصوص HDMI که مطابق با تلویزیون‌ها و گیرنده‌های  A/V  بوده بهره می‌برد. در ادامه این راهنما با کابل مذکور و مزیت‌ها و کاربردهای آن بیش‌تر آشنا خواهیم شد.

هر آنچه که باید درباره کابل MHL بدانید!

کابل MHL

کابل MHL چیست؟

همان‌طور که گفته شد این دسته از کابل‌ها برای نخستین بار در سال 2010 مورد استفاده قرار گرفتند. کابل‌های ام‌ اچ ال از یک ورودی مخصوص HDMI که با گیرنده‌های A/V و تلویزیون‌ها تطبیق داشته بهره می‌برند. با کمک این گیرنده‌ها، امکان اتصال این کابل به دستگاه‌هایی نظیر اسمارت فون‌ها و تبلت‌ها و سایر دستگاه‌ها فراهم خواهد شد.

کاربرد این کابل بدین صورت بوده که شما می‌توانید به عنوان مصرف‌کننده از این تجهیز، محتوای رسانه‌ای از تلفن همراه خود را تنها با اتصال آن به تلویزیون به نمایش درآورید. شایان ذکر است که امروزه روش‌های انتقال تصاویر تلفن همراه و پخش رسانه‌ای آن روی صفحه بزرگ‌تری مثل تلویزیون به صورت وایرلس یا بی‌سیم بسیار زیاد شده است.

کاربرد کابل MHL و روش استفاده از آن

این دسته از کابل‌ها متشکل از دو بخش هستند. در یک انتهای کابل پورت USB Micro مذکر و در انتهای دیگر پورت مؤنث HDMI تعبیه شده است. اگر تلفن همراه شما مجهز به پورت USB Micro باشد، بایستی یک آداپتور کابل ام اچ ال را به گوشی خود متصل نموده و از آن یک آداپتور HDMI را متصل نمایید. در مرحله بعدی، آداپتور را به پورت HDMI تلویزیون یا پروژکتور اتصال دهید.

در صورتی که تلفن همراه شما مجهز به پورت USB Micro نبود، در چنین حالتی به یک آداپتور دیگر نیاز خواهید داشت. در حال حاضر آداپتورهای مختلفی وجود داشته که قابلیت پشتیبانی از پورت‌های MHL را دارند. می‌توانید از کابل‌هایی بهره ببرید که موجب اتصال مستقیم پورت USB Micro به HDMI شوند. سپس، آداپتور مذکور را به دستگاه خود متصل نموده تا با استفاده از آن محتوای رسانه‌ای را روی پروژکتور یا تلویزیون به نمایش درآورید.

مزایای کابل MHL

همان‌طور که گفته شد، یکی از رایج‌ترین و پرطرفدارترین روش‌هایی که برای انتقال تصاویر و پخش رسانه از موبایل به پروژکتور و تلویزیون‌ها وجود داشته، اتصال بدون سیم است. بسیاری از اپلیکیشن‌های ایفون و اندروید نظیر Appletv این قابلیت را دارند تا فیلم و سریال‌های مختلف را بر روی صفحه بزرگ‌تری مثل تلویزیون به نمایش بگذارند. درست است که ارتباط بی‌سیم می‌تواند کار شما را بسیار راحت‌تر کند، اما با این حال کابل MHL می‌تواند کیفیت محتوای رسانه‌ای انتقال داده شده بر روی تلویزیون یا پروژکتور را افزایش دهد.

افزون بر کیفیت بالای محتوای منتقل شده، چنان‌چه امکان دسترسی به اینترنت برایتان فراهم نبوده و تمایل داشته باشید که از طریق تلویزیون یا پروژکتور بازی کرده یا این که فیلم پخش کنید، با استفاده از این کابل می‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید. مزیت دیگری که کابل‌های ام اچ ال داشته این است که با استفاده از این کابل می‌توان ضمن کنترل صفحه نمایش اسمارت فون، صفحه تلویزیون را نیز کنترل نمود.

اگر تمایل داشته باشید که یک بازی را بر روی صفحه تلویزیون بزرگ‌تر انجام دهید، با استفاده از این کابل می‌توانید با کم‌ترین میزان تأخیر بازی خود را اجرا کرده و از آن لذت ببرید. در صورتی که اگر بخواهید یک بازی را از طریق اتصال وایرلس یا بی سیم به تلویزیون یا پروژکتور منتقل کرده و اجرا کنید، امکان وجود تأخیر در لود کردن تصاویر در صفحه نمایش بزرگ‌تر وجود خواهد داشت. جالب است بدانید که با استفاده از کابل MHL نه تنها محتوای رسانه‌ای مد نظر شما روی صفحه تلویزیون نمایش داده شده، بلکه موبایل یا تبلت شما نیز از این طریق شارژ خواهد شد.

نگاهی بر تفاوت HDMI با MHL

کابل MHL

اکنون که با چیستی کابل MHL آشنا شدیم، در این بخش از راهنما می‌خواهیم کمی بیش‌تر به بررسی تفاوت HDMI با MHL بپردازیم. روش اتصال HDMI یک روش معمول و استاندارد برای بسیاری از فناوری‌های رسانه‌ای به حساب می‌آید. به عنوان مثال اگر دارای یک کنسول بازی یا لپ تاپ هستید و قصد داشته باشید که محتوای رسانه‌ای خود را بر روی صفحه بزرگ‌تر پخش کنید، می‌توانید از کابل HDMI بهره ببرید. اصلی‌ترین تفاوتی که بین HDMI با MHL وجود داشته مربوط به پخش محتوای منبعی بوده که کابل‌های مذکور به آن اتصال پیدا خواهند کرد.

کابل‌های ام اچ ال شباهت بسیار زیادی با کابل‌های HDMI دارند، اما با این حال باید در نظر داشته باشید دستگاه‌هایی که به کابل MHL متصل می‌شوند معمولاً گوشی هوشمند و یا تبلت هستند. قابل ذکر بوده که هر دو کابل مذکور از فناوری یکسانی برای انتقال داده‌ها از یک منبع به منبع دیگر بهره برده و از نظر قیمت نیز مناسب هستند.

انواع رابط‌های MHL

در حالت کلی، دو مدل از کابل‌های ام اچ ال وحود داشته که شناخت آن‌ها می‌تواند به شما در زمان خرید کمک کند:

  • کابل‌های اکتیو: این مدل از کابل‌ها برای کار کردن به انرژی برق نیاز خواهند داشت؛
  • کابل‌های پسیو: کابل‌های مذکور به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای کار کردن به انرژی برق نیازی پیدا نخواهند کرد. امروزه بسیاری از رابط‌های ام اچ ال از نوع پسیو بوده و نه تنها به آداپتور نیاز نداشته بلکه موجب شارژ شدن گوشی شما نیز خواهند شد.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با چیستی کابل MHL به بررسی کاربردها و مزیت‌هایی که این دسته از کابل‌ها داشته نیز پرداختیم و دانستیم که با استفاده از کابل ام اچ ال می‌توان محتوای رسانه‌ای مختلف را با کم‌ترین میزان تأخیر و کیفیت تصویر بسیار بالا به صفحه نمایشگر بزرگ‌تری نظیر تلویزیون یا پروژکتور منتقل کرد و به نمایش درآورد. علاوه بر فیلم و تصویر و صوت، شما حتی می‌توانید با استفاده از این کابل بازی‌های مورد علاقة خود که در گوشی دارید را روی تلویزیون به نمایش گذاشته و اجرا کنید.

آیا تجربه استفاده از کابل‌های ام اچ ال را دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون کابل‌های MHL در قسمت ارسال دیدگاه برای ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل بنویسید.

56 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط