ترانسفورماتور

ترانسفورماتور قدرت؛ چیستی، ویژگی و کاربرد

640 بازدید تولیدکنندگان ترانسفورماتور / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

به نظر شما هدف استفاده از ترانسفورماتور قدرت چیست؟ آیا می‌دانید این تجهیز مهم چه ویژگی‌هایی دارد؟ هدف اصلی استفاده از ترانسفوماتورهای قدرت تبدیل ولتاژ بالا (خط انتقال) به ولتاژ پائین (مصرف‌کننده) بوده که در این راهنما قصد داریم پیرامون آن اطلاعات جامعی را به شما عزیزان ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید در مورد ترانسفورماتور قدرت بدانید!

ترانسفورماتور قدرت

ترانسفورماتور قدرت چیست؟

Power transformer نوعی ترانسفورماتور بوده که از آن با هدف انتقال انرژی الکتریکی در بخش از مدار الکتریکی یا الکترونیکی مابین ژنراتور و مدارهای اولیه توزیع استفاده می‌شود. ترانسفورماتورها به دسته‌های مختلف کوچک، متوسط و بزرگ قابل تقسیم‌بندی هستند. این دستگاه الکتریکی که برای انتقال قدرت از یک مدار به مدار دیگر به واسطه القای الکترومغناطیسی مورد استفاده قرار گرفته، انتقال قدرت را بدون تغییر فرکانس به انجام می‌رساند.

جالب است بدانید که در یک سیستم الکترونیکی اصطلاح ترانسفورماتور قدرت به منظور ارائه مقداری منبع تغذیه AC، چند ولتاژ و همچنین مقادیر مناسب جریان از منبع برق عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ناگفته نماند که این اصطلاح به منظور نمایش ترانسفورماتور با درجه 500KVA یا بیشتر نیز کارایی دارد.

کاربرد ترانسفورماتورهای قدرت

  • این تجهیزات در دستگاه‌های الکتریکی برای تنظیم ولتاژ متناوب مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • ترانسفورماتورها به منظور انتقال جریان از یک مدار مشخص به مدار دیگری با همان فرکانس بر روی توان AC بر اساس اصل القایی متقابل کارایی دارند.
  • این تجهیزات در شبکه انتقال ولتاژ بالا به منظور افزایش و کاهش ولتاژ کارایی دارند.
  • در حالت کلی می‌توان از ترانسفورماتورها به منظور انتقال بارهای سنگین بهره‌برداری نمود.
  • قابل ذکر است که ترتنسفورماتورهای قدرت در مقایسه با ترانسفورماتورهای توزیع که عمدتاً در ساخت پایگاه و ایستگاه انتقال کارایی داشته، ابعاد بزرگ‌تری دارند.
  • این مدل ترانسفورماتور در انتقال N / W نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از این رو این تجهیزات با مصرف‌کنندگان در ارتباط مستقیم نبوده و نوسانات بار در ترانسفورماتور نیز کم‌تر است.

هدف استفاده از ترانسفورماتور قدرت

این دستگاه نوعی تجهیز بوده که توان الکتریکی عمده را از یک فرکانس به فرکانس دیگر تغییر می‌دهد. برای انجام این کار از یک میدان الکترومغناطیسی به منظور ایجاد یک میدان مغناطیسی در سیم‌ پیچ‌های فلزی بهره برده و انرژی الکتریکی را ذخیره کرده و با روشن شدن دکمه عمل، آن را به صورت میدان الکتریکی باز خواهد گرداند. این دستگاه در شبکه برق ملی مورد استفاده قرار گرفته که در آن انرژی الکتریکی از جریان متناوب به جریان مستقیم یا از AC به DC تبدیل خواهد شد. قابل ذکر است که می‌توان برق AC را در نیروگاه به برق DC تبدیل کرده و در نهایت برق DC را در فواصل طولانی به واسطه سیم یا سیستم شبکه انتقال داد.

معرفی ترانسفورماتور خشک

ترانسفورماتور قدرت

اکنون که با چیستی و کاربرد ترانسفورماتور قدرت آشنا شدید، در ادامه راهنما قصد داریم به بررسی نوع خشک و روغنی این دستگاه بپردازیم. ترانسفورماتور برق نوع خشک یکی از انواع تجهیزات الکتریکی ویژه به حساب آمده که به طور گسترده در شرکت‌های صنعتی و معدنی، ساخت و سازهای عمرانی و سایر اماکن مورد استفاده قرار می‌گیرد و عمدتاً برای تغییر سطح ولتاژ توزیع برق کارایی دارد. این تجهیزات از ورق فولادی سیلیکونی با درجه کیفی عالی و هدایت مغناطیسی خوب تولید می‌شوند.

هسته مغناطیسی موجود در این نوع ترانسفورماتور قدرت از تکنولوژی پیشرفته ریختن فشار خلاء بهره برده تا در پی آن هسته مغناطیسی را فشرده، کوچک و در نهایت سبک کند. سیم پیچ از سیم لعابی بهره برده و قادر است به طور مستقیم در خانه بدون مخزن روغن و سیستم خنک‌کننده نصب شده که دارای ضریب ایمنی بسیار بالایی است. این مدل ترانسفورماتور مثل ترانسفورماتورهای معمولی به دلیل نشتی روغن موجب آتش‌سوزی نشده و عموماً برای استفاده داخل ساختمان و نزدیک به محل زندگی افراد گزینه مناسب‌تری به حساب می‌آیند.

معرفی ترانسفورماتور غوطه‌ور در روغن

ترانسفورماتورهای غوطه‌ور در روغن نوعی ترانسفورماتور با عملکرد بسیار عالی و کیفیت قابل اعتماد و همچنین قیمت مناسب هستند که در فرآیند طراحی و ساخت آن‌ها از تکنولوژی و فرآیند پیشرفته مشابه داخلی و خارجی بهره‌گیری می‌شود. این مدل از ترانسفورماتور قدرت بیش‌تر برای پست‌ها و نیروگاه‌ها مناسب بوده و اجزای تشکیل‌دهنده آن شامل هسته، سیم پیچ، مخزن، سیستم خنک‌کننده و سیستم حفظ روغن می‌شود. ناگفته نماند که مخزن تعبیه شده در ساختار این تجهیزات به صورت هرمتیک آب‌بندی می‌شود.

ساختار عایق ترانسفورماتور غوطه‌ور در روغن به گونه‌ای بوده که منجر می‌شود این محصول مزایای زیادی از جمله قابلیت اطمینان، مقاومت در برابر حرارت و استحکام مکانیکی را دارا باشد. به طور معمول در ساختار ترانسفورماتوهای قدرت استاندارد از نوع روغنی، هسته دارای ساختار پنج ستونی یا شش ستونی با استحکام مکانیکی بسیار بالا خواهد بود. سیم پیچ نیز در چنین تجهیزات استانداردی از یک ساختار منحصربه‌فرد بهره برده و موجب کاهش تلفات هارمونیک اتصال کوتاه، بهبود قابلیت مقاومت در برابر اتصال کوتاه، بهبود قابلیت مقاومت در برابر ولتاژ ضربه و کاهش نویز می‌شود.

در نهایت باید اشاره داشت که اصلی‌ترین وظیفه ترانسفورماتور قدرت  تبدیل جریان برق متناوب به برق جریان مستقیم بوده و به همین خاطر گاهاً تحت عنوان مبدل AC-DC یا مبدل DC-AC با توجه به این که جریان متناوب را به جریان مستقیم یا بالعکس تبدیل کرده شناخته می‌شوند. ترانسفورماتورهای قدرت به منظور انجام این عمل از القای الکترومغناطیسی بهره برده که یک فناوری برای تغییر ولتاژ برق جریان متناوب با استفاده از یک یا چند میدان مغناطیسی است. جالب است بدانید که این فناوری در سایر وسایل الکترونیکی نظیر تلویزیون، کامپیوتر و ابزارهای اندازه‌گیری نیز کارایی دارد.

سخن پایانی

در این راهنما با ترانسفورماتور قدرت و کاربرد و هدف استفاده از آن آشنا شدیم. این تجهیزات از جمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین تجهیزات در شبکه‌های توزیع و انتقال برق بوده که علاوه بر این در اماکن و شرایط دیگری در اشکال و قدرت‌های متفاوتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. اساس کار ترانسفورماتور تبدیل کردن سطح ولتاژ بوده و هم‌چون یک مبدل عمل می‌کند. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با ترانسفورماتورهای قدرت دارید؟ به نظر شما یک ترانسفورماتور استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون انواع ترانسفورماتورهای قدرت با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در قسمت ارسال دیدگاه به اشتراک بگذارید.

640 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط