معرفی انواع کابل ها در سایت تکه کابل

معرفی انواع کابل ها در سایت تکه کابل؛ نگاهی کامل و دقیق

287 بازدید آموزش در صنعت مخابرات

آیا با ویژگی‌های انواع کابل ها آشنایی دارید؟ تجربه استفاده از کدام نوع سیم و کابل را دارید؟ به جرئت می‌توان گفت که دنیای سیم و کابل بسیار وسیع است و هزاران نمونه از این تجهیزات در بازار قابل خرید بوده که می‌توان متناسب با نیازِ پروژه اقدام به خرید کرد. در ادامه این راهنما قصد داریم با انواع مختلف این محصولات آشنا شویم. برای کسب اطلاعات بیش‌تر پیرامون انواع مختلف کابل‌ها در ادامه با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره انواع کابل ها بدانید!

انواع کابل ها

کابل‌های برق دارای انواع گوناگونی بوده که هر کدام از آن‌ها ساختار منحصربه‌فردی داشته و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند و می‌توان بر اساس مجموع این ویژگی‌ها از آن‌ها در شرایط مختلف استفاده کرد. لایه‌های موجود در ساختار این تجهیزات به هسته فلزی اجازه داده تا جریان الکتریکی را در محلی که در آن نصب شده به خوبی هدایت کند. میزان جریان موثر در این تجهیزات به عوامل مختلفی نظیر مواد عایق، تکنیک نصب، محیط، مقاومت ماده و سطح مقطع هادی بستگی دارد. در ادامه قصد داریم با انواع کابل ها که استفاده از آن‌ها در بازار رایج بوده آشنا شویم:

کابل‌های برق  (Power Cable)

به طور کل وسیله‌ای که به منظور انتقال و توزیع نیروی برق مورد استفاده قرار گیرد، تحت عنوان کابل برق شناخته می‌شود. این کابل‌ها برای انتقال فشار قوی در اماکنی که استفاده از خطوط هوایی ممکن نبوده کارایی دارند. این تجهیزات خود به دسته‌های متنوعی قابل تقسیم‌بندی هستند:

کابل غلاف غیر فلزی

این تجهیزات از جمله انواع کابل ها بوده و تحت عنوان کابل NM یا کابل سیم ساختمان غیر فلزی شهرت دارند. کابل‌های مذکور شامل روکش‎های پلاستیکی منعطف متشکل از 2 الی 4 سیم و یک سیم برهنه برای اتصال به زمین می‌شوند. محصولات مذکور هم مصارف بیرونی داشته و هم به صورت زیرزمینی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کابل فیدر زیرزمینی

این دست از کابل‌ها شباهت زیادی به کابل‌های NM داشته، با این تفاوت که به جای این که هر سیم به صورت جداگانه در ترموپلاستیک محصور شده باشد، سیم‌ها به هم دیگر متصل شده و در نهایت در مواد انعطاف‌پذیر ثابت خواهند شد. این دسته از کابل‌ها در سایزهای مختلفی موجود بوده و عمدتاً مصارف روشنایی داخل زمین و بیرونی دارند. از آن‌جایی که این مدل از انواع کابل ها در برابر آب مقاومت بسیار بالایی از خود نشان داده، برای استفاده در مناطق مرطوب نظیر پمپ‌ها، باغ‌ها و لامپ‌های هوا گزینه‌ای ایده‌آل به شمار می‌آیند.

کابل روکش فلزی

این مدل کابل تحت عنوان کابل زره دار نیز شناخته شده و در اکثر مواقع به منظور تأمین برق برای وسایل بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. کابل‌های مذکور شامل سه سیم مسی بوده که یک سیم برای جریان، سیم بعدی برای اتصال به زمین و سیم آخر نول یا خنثی است. سیم‎‌های مذکور با روکش پی وی سی و پلی اتیلن متقاطع محافظت شده و غالباً برای تأسیسات پر فشار و مصارف خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کابل چند رسانا

این دسته از انواع کابل ها دارای بیش از یک هادی بوده و به همین خاطر تحت عنوان کابل چند رسانا شناخته می‌شوند. کابل‌های مذکور دارای دو یا حداکثر 100 و یا بیش از 100 هادی بوده و به صورت جفت به هم تابیده شده هستند. ساختار کابل‌های مذکور بر حسب فاکتورهایی نظیر ولتاژ، دما، عملکرد الکتریکی و مواردی از این قبیل متغیر خواهد بود. ناگفته نماند که کابل‌های مذکور را می‌توان با محافظ‌های گوناگونی نظیر فویل، مارپیچ یا بافته تولید نمود.

کابل کواکسیال یا هم محور

کابل‌های کواکسیال که گاهاً تحت عنوان کابل هلیاکس نیز شناخته شده دارای یک لایه عایق بوده و هادی داخلی آن‌ها ضمن حفاظت توسط این لایه، به واسطه یک سپر رسانا لوله‌ای نیز محصور شده است. در این دسته از کابل‌ها به دو سپر داخل یک محور هندسی مشابه تقسیم شده‌اند و عمدتاً برای سیگنال‌های تلویزیون و تجهیزات ویدئویی کارایی دارند.

کابل جفت تابیده بدون محافظ

مدل بعدی انواع کابل ها که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم، کابل جفت تابیده بدون محافظ بوده که متشکل از دو سیم به هم پیچ خورده است. از این دسته از کابل‌ها عمدتاً برای انتقال سیگنال و برنامه‌های کاربردی تلفن، شبکه داده و دوربین‌های امنیتی می‌توان بهره برد. این دسته از کابل‌ها در مقایسه با فیبر نوری یا کابل‌های کواکسیال، معقول‌تر بوده و می‌توان از آن‌ها به جهت مصارف بیرونی بهره برد. این مدل از کابل‌ها حاوی هسته‌های مسی جامد و سیم‌های مسی بوده و برای استفاده روی دیوار به دلیل انعطاف‌پذیری خوبی که داشته گزینه‌ای مناسب تلقی می‌شوند.

کابل مستقیم مدفون

کابل‌های مستقیم مدفون که تحت عنوان DBC نیز شناخته شده به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توان آن‌ها را در زیر زمین نصب کرد. این دسته از کابل‌ها پیش از قرارگیری در زیر زمین نیازی به روکش، عایق اضافی و یا لوله‌کشی نخواهند داشت. محصولات مذکور شامل فلزات سنگین با لایه های روکش فلزی نواری مختلف، ژل، برای ضربه گیر، نوار تقویت شده با نخ پیچیده شده توسط پوشش‌های لاستیکی ضد آب و سنگین هستند و به علت رطوبت، تغییر از تحمل بالا به دما و سایر فاکتورهای زیست محیطی برای انجام اموری نظیر انتقال یا ارتباط گزینه‌ای مناسب به حساب می‌آیند.

مزایای استفاده از انواع کابل ها

انواع کابل ها

  • کابل‌های زیرزمینی باعث کاهش تأثیر بصری می‌‌شوند.
  • تلفات انتقال کم‌تر است.
  • کابل‌ها بسته به نوعی که دارند کم‌تر تحت تأثیر شرایط مختلف آب و هوایی قرار می‌گیرند.
  • این تجهیزات قابلیت اطمینان منبع تغذیه را افزایش می‌دهند
  • کابل‌های جفت پیچ خوره محافظ دارای ظرفیت بالا و نصب ساده بوده و در مقایسه با سایر کابل‌های فیبر نوری و کواکسیال هزینه کم‌تری دارند.
  • کابل فیبر نوری سرعت و پهنای باند بسیار بالایی داشته و عملکرد مطلوبی دارد.

سخن پایانی

در این راهنما با انواع کابل ها و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها به طور مجزا آشنا شدیم. به نظر شما کدام یک از کابل‌های معرفی شده در این راهنما کارایی بیش‌تری دارد؟ تجربه استفاده از کدام یک از انواع مدل‌های معرفی شده را دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون انواع سیم و کابل با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در قسمت ارسال دیدگاه به اشتراک بگذارید.

287 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط