کابل مهاردار هوایی

کابل مهاردار هوایی؛ چیستی و ویژگی‌ ها

578 بازدید راهنمای خرید سیم و کابل / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت مخابرات

آیا می‌دانید کابل مهاردار هوایی چه خصوصیاتی دارد؟ با انواع و مصارف آن آشنایی دارید؟ از جمله رایج‌ترین کابل‌های تلفن می‌توان به کابل هوایی اشاره داشت. جالب است بدانید که این دسته از کابل‌ها علاوه بر این که برای انتقال داده‌های صوتی کارایی داشته، مصارف دیگری نیز دارند. برای کسب اطلاعات بیش‌تر پیرامون سیم و کابل‌های مذکور در ادامه همراه ما باشید.

هر آنچه که باید درباره سیم و کابل مهاردار هوایی بدانید!

کابل مهاردار هوایی

در ابتدا لازم است که به بررسی سیم هوایی بپردازیم. در حالت کلی، سیم و کابل‌های تلفن از جمله کابل‌های برق به حساب آمده که می‌توان از آن‌ها برای انتقال تصویر، صوت و همچنین امواج بهره برد. کابل‌های مذکور برای انتقال صوت و امواج مورد استفاده قرار گرفته و به واسطه مقداری سیم عایق‌بندی شده تا بتوانند وظیفه خود را به درستی انجام دهند. در حال حاضر این دسته از سیم و کابل‌ها به دو شکل زمینی و هوایی قابل استفاده بوده و در داخل ساختمان و خارج از ساختمان به کار گرفته می‌شوند.

قابل ذکر است آن دسته از سیم و کابل‌های هوایی که در خارج از ساختمان کارایی داشته از ویژگی‌هایی نظیر ضد آب بودن، ضخامت بیش‌تر و مقاومت بالاتر در برابر نور خورشید، حفظ پایداری در برابر تغییرات دمایی و باد و باران و… برخوردارند. در مقابل، کابل‌های تلفنی که در ساختمان کارایی داشته به مقاومت حفاظتی چندانی نیازی نخواهند داشت؛ چرا که شرایط سخت بیرون را تحمل نخواهند کرد. کابل‌هایی که درون ساختمان مورد استفاده قرار گرفته عمدتاً انعطاف‌پذیری بالاتری داشته و ظاهر آن‌ها نیز شیک‌تر است؛ به همین خاطر می‌توان از آن‌ها در هر بخشی از خانه بهره برد.

کابل مهاردار هوایی؛ مروری بر انواع کابل مصرفی هوایی

کابل مهاردار

همان‌طور که گفته شد این دسته از کابل‌ها دارای انواع مختلفی بوده که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

کابل تلفن هوایی دو زوج

این دسته از کابل‌ها متشکل از تعداد زوج‌های متفاوتی بوده که یک نوعِ رایج از آن‌ها، کابل دو زوج است. کابل‌های مذکور عمدتاً برای ارتباط از راه دور سیگنال‌های مخابراتی کارایی دارند. از این دسته کابل‌ها نه تنها برای انتقال صوت تلفنی بلکه برای انتقال داده‌هایی نظیر تصویر، ویدئو و داده‌های متنی نیز می‌توان بهره برد.

کابل مهاردار تلفن

کابل مهاردار هوایی که بحث اصلی ما در این راهنما بوده، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که عمدتاً برای مناطق روستایی و بیرون شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چرا که مقاومت آن‌ها بسیار بالا بوده و ساختار مستحکمی دارند. در حالت کلی، کابل‌های هوایی یا سرباز بایستی از کیفیت و مقاومت بالایی برخوردار باشند تا بتوانند در برابر شرایط جوی مختلف عملکرد خوبی از خود نشان دهند. ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که تفاوت کابل مهاردار هوایی با سایر کابل‌های تلفن در چیست؟

اصلی‌ترین تفاوتی که این دسته از کابل‌ها با سایر سیم و کابل‌های هوایی داشته در ساختار آن‌هاست. ساختار کابل تلفن هوایی مهاردار مجهز به یک زره فلزی از جنس فولاد بوده که همین ویژگی باعث افزایش مقاومت و استحکام کابل در هر شرایطی خواهد شد. در حقیقت، بالا بودن مقاومت این دسته از کابل‌ها باعث شده که طرفداران بسیار زیادی داشته باشند.

کابل مهاردار هوایی دوبل (DW)

این دسته از کابل‌ها در مقایسه با سایر کابل‌های هوایی از لحاظ ساختاری در تضاد است. آن‌ها مجهز به دو رشته سیم مسی به همراه یک رشته سیم آلیاژ فولادی بوده و این نوعِ طراحی باعث می‌شود که هادی کابل بهتر نگهداری شود و این ویژگی برای صنعت مخابرات حائز اهمیت است. ناگفته نماند که کابل‌ مهاردار هوایی دوبل مجهز به یک روکش پلاستیکی پی وی سی بوده و هادی آن مس آنیل شده است. قابل ذکر است که گاهاً در ساختار این دسته از کابل‌ها از روکش پلی اتیلن نیز بهره‌گیری می‌شود.

از آن‌جایی که کابل‌های مذکور در صنعت مخابرات کارایی داشته، بر اساس استاندارد‌های مخابرات کشور (VDE-ASTM) طراحی و عرضه شده و در جعبه‌های تقسیم دیواری و بر روی تیر  و یا با هدف ارتباط دادن به پست‌های تلفن مورد استفاده قرار می‌گیرند. از دیگر ویژگی‌های کابل‌های مذکور می‌توان به قطر آن‌ها اشاره داشت که دارای قطر هادی و سیم مفتول متفاوتی هستند. به طور معمول قطر هادی این دسته از کابل‌ها مابین 0.5 تا 0.9 میلی‌متر و قطر سیم مفتول معمولاً از  0.7 تا بیش از 2 میلی‌متر در نظر گرفته می‌شود.

کابل‌های هوایی ضد نویز

این مدل از کابل‌های تلفن در مقایسه با سایر کابل‌های هوایی قیمت گران‌تری دارند و همچنین عملکرد منحصربه‌فردتری را ارائه می‌دهند. از جمله رایج‌ترین و بزرگ‌ترین مشکلاتی که صنعت مخابرات همواره با آن مواجه بوده می‌توان به وجود نویز و اختلال در انتقال اطلاعات اشاره داشت که برای رفع این مشکل می‌توان از کابل‌های ضد نویز بهره برد.

قابل ذکر است که نویزها نه تنها بر روی کیفیت صدای تلفن تأثیر نامطلوبی گذاشته، بلکه موجب قطع یا کاهش سرعت اینترنت کاربران نیز می‌شوند. کابل‌های تلفن هوایی ضد نویز با تکیه بر کیفیت بالایی که داشته قادر هستند که این نویزها را به طور کامل از بین ببرند. به بیان دیگر، کابل‌های شیلددار مجهز به یک فویل آلومینیومی در بین هادی و عایق بیرونی بوده که موجب کاهش اثرات الکترومغناطیسی خواهند شد.

مروری بر کاربرد کابل مهاردار هوایی

در آخر باید اشاره داشت که کابل تلفن هوایی نه تنها به منظور برقراری اتصال دو خط ثابت مورد استفاده قرار گرفته، بلکه به جهت انتقال داده با فرکانس بالاتر در اینترنت‌های اداری و خانگی نیز کارایی دارند. البته ناگفته نماند که کابل‌های تلفن هوایی معمولاً برای انتقال داده در مسیرهای طولانی کارایی داشته و بیرون از ساختمان نصب خواهند شد.

سخن پایانی

سیم و کابل‌ها دنیای بزرگی دارند و این امر بر کسی پوشیده نیست؛ سیم و کابل‌های هوایی تلفن نمونه‌ای از تجهیزات پُرکاربرد در بین محصولات مورد بحث بوده که در صنعت مخابرات با هدف انتقال داده‌های مختلف به کار گرفته می‌شوند. در این راهنما ضمن آشنایی با این کابل به معرفی کابل مهاردار هوایی نیز پرداختیم. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با سیم و کابل‌های هوایی مهاردار دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون سیم و کابل‌های مخابراتی با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل در بخش ارسال دیدگاه به اشتراک بگذارید.

578 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط