باکس تلفن کروز

هر آنچه که باید در مورد جعبه تقسیم تلفن بدانید!

1213 بازدید آموزش در صنعت مخابرات / معرفی محصولات در صنعت مخابرات

آیا می‌دانید جعبه تقسیم تلفن چیست و چه ویژگی‌ها و مصارفی در ساختمان‌ها دارد؟ جعبه تقسیم که تحت عنوان جعبه اتصال نیز شناخته می‌شود، محفظه‌ای بوده که می‌تواند از اتصال ۲ یا چند سیم یا کابل تلفن که حامل جریان الکتریکی بوده محافظت نماید. در حقیقت، جعبه تقسیم از سیم و کابل‌هایی که در آن قرار گرفته شده در برابر آتش‌سوزی مراقبت کرده و از محکم و مستحکم ماندن اتصالات در طول سال‌ها اطمینان حاصل خواهد کرد. در ادامه این راهنما به شرح مشخصات و کاربردهای جعبه تقسیم تلفن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

جعبه تقسیم تلفن چیست؟

جعبه تقسیم تلفن

جعبه‌های تقسیم یا جعبه‌های اتصال محفظه‌هایی هستند که از جنس فلز یا پلاستیک تولید شده و به عنوان محفظه‌ای قابل اطمینان و محکم برای اتصالات سیم‌کشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این جعبه‌ها با توجه به کارایی و ساختاری که دارند، دسترسی به سیم‌ها را آسان‌تر خواهند کرد. کاربران برای دسترسی به سیم‌ها تنها کافی بوده که روکش محفظه را برداشته و تغییرات، تعمیرات و یا اضافات مورد نیاز را در جعبه اعمال نمایند. این تجهیزات از سیم‌کشی تلفن در برابر عناصر مختلف و مخرب و همچنین عوامل محیطی که ممکن است در واکنش با سیم‌کشی خورنده و مضر باشند، محافظت خواهد کرد.

جنس جعبه تقسیم مخابرات و انواع مختلف آن

همان‌طور که گفته شد، این محصولات می‌توانند از جنس فلز یا پلاستیک تولید شوند. علاوه بر این، جعبه‌های تقسیم فلزی یا پلاستیکی می‌توانند در اشکال و اندازه‌های متغیر با اهداف متفاوت نیز قابل خرید و نصب باشند؛ به عنوان مثال برخی از جعبه‌های تقسیم برای محافظت از اتصال چندین سیم و برخی دیگر برای پریزها و کلیدهای دیواری کاربرد دارند. از دیگر جعبه‌های تقسیم می‌توان به منظور آویزان کردن وسایل سقفی و… نیز بهره‌گیری کرد. در این بین جعبه‌هایی تولید شده‌اند که صرفاً برای ساخت و سازهای جدید و برخی دیگر برای امور مقاوم‌سازی کاربرد دارند. در حالت کلی می‌توان جعبه‌های تقسیم مخابراتی را بر حسب جنس به سه دسته کلی تقسیم‌بندی نمود:

۱. تابلو پلاستیکی

در ساخت بدنه این نوع از جعبه‌های تقسیم تلفن از پلاستیک ABS استفاده شده و ظرفیت کابل درون باکس‌های مذکور در نوع معمولی بین ۱۰ الی ۳۰۰ زوج خواهد بود.

۲. تابلو فلزی توکار یا روکار

ظرفیت این نوع از جعبه‌های تقسیم از ۵۰ الی ۱۲۰۰ زوج بوده که عموماً برای کارگاه‌هایی که خطوط تلفن و برق در آن‌ها زیاد است، به کار گرفته می‌شود.

۳. ام دی اف مخابراتی

این نوع از جعبه‌های مخابراتی نیز برای اماکنی هم‌چون ارگان‌ها و شرکت‌های بزرگ که تعداد خطوط در آن‌ها بسیار زیاد بوده کاربرد دارد. باکس‌های تلفن مذکور را می‌توان در ظرفیت‌های مختلف ۲۰ الی ۲۴۰۰ زوج خریداری نمود.

ساختار جعبه تقسیم‌های مخابراتی

جعبه تقسیم تلفن

هر کدام از جعبه‌های تقسیم دارای ساختار مخصوصی هستند که این ساختار و اجزاء عبارتند از:

۱. بدنه جعبه تقسیم تلفن

منظور از بدنه ساختار خارجی باکس‌های مخابراتی بوده که از جنس‌های متفاوتی ساخته می‌شود و در اماکن معینی نصب می‌گردد.

۲. فریم جعبه تقسیم مخابراتی

منظور از فریم ستون عمودی داخل جعبه‌های تقسیم بوده که روی آن ترمینال کروز نصب خواهد شد و منظور از ترمینال کروز نوعی ترمینال مخابراتی بوده که اصلی‌ترین وظیفه آن برقراری اتصال بین زوج سیم‌ بالایی با سیم‌های ارتباطی است.

۳. زوج سیم و زوج سیم ارتباطی

منظور از زوج سیم‌ها در واقع همان سیم‌های بالایی ترمینال کروز در جعبه تقسیم تلفن هستند که در رنگ‌بندی‌های مختلف بسته به نوع رنگ با زوج سیم مخابراتی پانچ می‌شوند. لازم به ذکر است که برای پانچ کردن می‌بایست از قیچی کروز کمک گرفته شود. زیر هر پورت ترمینال کروز یک زوج سیم ارتباطی تعبیه شده که وظیفه اصلی آن‌ها برقراری ارتباط بین زوج سیم بالایی ترمینال با ترمینال دیگر خواهد بود. جالب است بدانید که این زوج سیم‌ها تحت عنوان سیم رانژه نیز شناخته می‌شوند.

اصول سیم‌کشی جعبه تقسیم‌ مخابراتی

جعبه تقسیم‌های ساختمان می‌توانند حاوی یک منبع تغذیه سیم باشند که به واسطه چندین سیم متصل شده و با هدف تغذیه چندین چراغ مورد استفاده قرار می‌گیرند. عموماً جعبه‌های اتصال بین 2 ½ تا 3 ½ اینچ طول دارند. همان‌طور که می‌دانیم جعبه‌های تقسیم یا پلاستیکی هستند و یا فلزی؛ عمده تفاوت بین این دو جنس در عملکرد پلاستیک و فلز است. عموماً جعبه تقسیم‌های فلزی قادر هستند که از وسایل روشنایی نیز پشتیبانی کنند، در حالی که جعبه تقسیم‌های پلاستیکی توانایی انجام این کار را ندارند. علاوه بر این، مراحل نصب تجهیزات مذکور با یک دیگر متفاوت است؛ به این صورت که جعبه تقسیم‌های پلاستیکی نسبت به جعبه تقسیم‌های فلزی بسیار سریع‌تر و ساده‌تر نصب خواهند شد.

استانداردهای نصب جعبه تقسیم تلفن

جعبه تقسیم تلفن

در درجه اول کلیه اتصالات سیم می‌بایست درون جعبه اتصال قرار بگیرند و از این مورد اطمینان حاصل شود. لازم به ذکر است که عدم قرارگیری کلیه اتصالات سیم در جعبه اتصال می‌تواند خطراتی را در پی داشته باشد؛ به همین خاطر توجه به آن حائز اهمیت است. توصیه می‌شود پیش از کار با جعبه تقسیم از قطع بودن جریان برق اطمینان حاصل کنید. توجه فرمائید که در صورت برقراری جریان برق احتمال برق‌گرفتگی بسیار زیاد بوده و در پی آن خسارات جبران‌ناپذیری رخ می‌دهد.

کاربرد جعبه تقسیم تلفن مخابراتی

با توجه به تعریف جعبه تقسیم تلفن می‌بایست یک نقطه یا یک مکان مشخص به عنوان مکان تقسیم در نظر گرفته شده و از این نقطه، کابل تلفن به مشترکین یا یوزرها ارائه شود. با توجه به این موضوع، بالا بودن ظرفیت جعبه تقسیم در یک کوچه، منطقه یا کاربران مختلف یک شرکت یا سازمان بسیار حائز اهمیت است.

به بیان دیگر می‌توان گفت که اصلی‌ترین کاربرد تجهیزات مذکور این است که امکان بهره‌برداری از ظرفیت بالای کابل برق یا تلفن را برای یک منطقه مشخص فراهم می‌سازد. از طرف دیگر، در ساختار این محصول با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی از جنس‌های مختلف و مناسب استفاده می‌کنند تا ضمن قابلیت تقسیم‌کنندگی ظرفیت کابل ورودی، به عنوان یک محافظ برای کابل‌ها نیز کاربرد داشته باشد.

سخن پایانی

جعبه تقسیم تلفن یکی از تجهیزات کاربردی در ساختمان‌ها، ارگان‌ها، شرکت‌ها، مناطق، محله‌ها و… بوده که به کمک آن‌ها از سیم‌کشی تلفن حفاظت شده و تقسیم‌بندی اتصال خطوط تلفن به مشترکین امکان‌پذیر می‌شود. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون جعبه تقسیم تلفن دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با این تجهیزات با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل در میان بگذارید.

1213 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط