شیر برقی یا شیر سلونوئید در واقع یک شیر کنترل الکتریکی است. این شیر دارای یک سلونوئید می‌باشد که سیم‌پیچی الکتریکی با هسته فرومغناطیسی متحرک (پیستون) در مرکز خود می‌باشد. زمانیکه شیر در حالت بسته (استراحت) است، پیستون دهانه کوچک شیر را می‌بندد. میدان مغناطیسی بر روی پیستون نیرویی به سمت بالا وارد کرده و باعث باز شدن دهانه شیر می‌گردد. این اصول اولیه باز و بسته شدن شیر برقی است.

چند نکته قابل توجه در مورد شیر برقی :

• این شیر فقط برای مایعات و گازهای تمیز و تصفیه شده استفاده می‌شود.
• شیر برقی غیر مستقیم برای عمل کردن نیاز به اختلاف فشار دارد.
• این محصول برای باز و بسته کردن جریان، توزیع آن یا ترکیب سیالات استفاده شده و دارای ۲ یا چند ورودی و خروجی می‌باشد.
• عملکردی سریع دارد.
• می‌توان آن را به صورت دستی تغییر وضعیت داد، برای مثال در وضعیت override، ATEX، gas approval، media separation و … قرار داد.
• ممکن است داغ کند چراکه برای سوئیچ کردن یا ماندن در وضعیت مورد نظر نیازمند انرژی است (که البته این موضوع به نوع شیر بستگی دارد).

نحوه عملکرد شیر برقی

شیر برقی دارای دو قسمت اصلی است: سلونوئید و بدنه. سلونوئید دارای یک سیم‌پیچ القایی الکترومغناطیسی است. این شیر می‌تواند در حالت عادی یا بسته باشد که به آن NC (normally closed) و یا باز باشد که به آن NO (normally open) می‌گویند. زمانیکه برق وارد سلونوئید می‌شود، سیم‌پیچ انرژی گرفته و یک میدان مغناطیسی می‌سازد. این امر باعث ایجاد یک جاذبه مغناطیسی با پیستون شده و با حرکت دادن آن به نیروی فنر غلبه می‌کند.

اگر شیر در حالت عادی بسته باشد، پیستون از جا بلند شده و دهانه شیر باز می‌شود، در نتیجه جریان سیال وارد شیر می‌گردد. اگر شیر در حالت عادی باز باشد، پیستون به سمت پایین حرکت کرده و باعث بسته شدن شیر می‌گردد، در نتیجه جریان سیال داخل شیر قطع می‌شود. حلقه‌ای که در این شیر وجود دارد از ایجاد لرزش در سیم‌پیچ AC جلوگیری می‌کند.