ولوم آبی ده دور

ولوم آبی ده دور؛ قطعه‌ای برای تنظیم دقیق جریان مدار

30 بازدید راهنمای خرید / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

 از اصلی‌ترین و مهم‌ترین قطعات مدارهای الکتریکی و بردهای الکترونیکی پیشرفته می‌توان به ولوم‌ها اشاره کرد. در واقع، وجود ولوم در مدار الکتریکی است که باعث کنترل توان و ولتاژ در مدارات الکتریکی شده و آن‌ها را کم و یا زیاد می‌کند. ولوم‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، ولوم آبی ده دور است. در این مقاله  قصد داریم به بررسی ولوم آبی ده دور پرداخته و ویژگی‌های آن را بیان کنیم.

ولوم چیست و چه کاربردی دارد؟

ویژگی‌ها و کاربرد ولوم ده دور آبی

یکی از قطعات الکترونیکی که در جهت تقسیم ولتاژ، تنظیم کردن سیگنال‌های مدارات الکتریکی و الکترونیکی، کاهش جریان مدار و مصرف‌کننده توان در مدارات الکتریکی و الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولوم است. ولوم‌ها که به آن‌ها پتانسیومتر نیز گفته می‌شود، برای اولین بار در سال 1841 میلادی اختراع شده و مورد استفاده قرار گرفتند. وجود ولوم در مدارات الکتریکی باعث جلوگیری از شلوغی و پیچیدگی در مدار شده و از افزایش یا کاهش ناکهانی ولتاژ و جریان، سوختگی قطعات، آتش‌گرفتن برد و مدار در اثر جریان یا ولتاژ بیش از اندازه و … جلوگیری می‌کند.

در واقع، ولوم‌ها را می‌توان نوعی مقاومت سه پایه با یک دکمه محرک دانست که برای تقسیم و تنظیم ولتاژ در مدارات الکتریکی و بردهای الکترونیکی مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارند. در شکل ظاهری، اکثر ولوم‌ها به صورت سه پایه دیده می‌شوند. بدین صورت که دو پایه آن‌ها به صورت ثابت عمل کرده و یک پایه دیگر به شکل متحرک بر روی مدار اثر می‌گذارد. پایه متحرک که به آن دکمه متحرک نیز گفته می‌شود، برای تنظیم مواردی همچون نور، سرعت، صوت، گرما و … در مدارات الکتریکی مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارد.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، ولوم‌ها انواع و اقسام مختلف و متفاوتی دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مواردی همچون ولوم‌های گردان، ولوم‌های کشویی، ولوم‌های پیش تنظیم، ولوم‌های رئوستا و … اشاره کرد. همچنین ولوم‌ها را می‌توان بر اساس تعداد دور به انواع مختلفی نظیر ولوم تک دور قرمز و ولوم ده دور آبی یا همان ولوم آبی ده دور تقسیم‌بندی کرده و از آن‌ها با توجه به کاربرد هر کدام، بهره برد.

ولوم تک دور قرمز یک نوع ولوم معمولی است و ازآنجایی‌که دارای یک محور به رنگ قرمز است این ولوم را ولوم قرمز می‌نامند. از این ولوم بیشتر برای کنترل جریان الکتریکی در سایر مدارهای الکترونیکی که در تجهیزات و وسایل برقی و صنعتی مورداستفاده قرار می‌گیرند استفاده می‌شود. در ادامه قصد داریم به بررسی ولوم آبی ده دور پرداخته و شما را با ویژگی‌های این نوع ولوم آشنا کنیم.

ولوم آبی ده دور

مزایا و معایب ولوم آبی ده دور

همان‌طور که در قسمت قبل گفته شد، ولوم‌ها قطعاتی مکانیکی و یا الکترونیکی هستند که در مدارات الکتریکی مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارند. اصلی‌ترین کاربرد این قطعات کنترل جریان الکتریکی و همچنین تقسیم ولتاژ در مدارهای الکتریکی و بردهای الکترونیکی بوده و اهمیت زیادی در تنظیم ولتاژو جریان مدار دارند. ولوم‌های ده دور مقاومت‌های متغیری هستند که می‌تواننند با چرخش میزان اهم و مقاومت آن‌ها را به صورت خطی تغییر داده و میزان جریان عبوری مدار را به سادگی تغییر داد. ولوم‌های آبی ده دور در داخل خود دارای دو نگهدارنده شفت هستند که برای بالا بردن سرعت و نرمی در هنگام گردش به کار رفته و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در حالت کلی، ولوم قرمز تک دور و آبی ده دور دارای کاربرد یکسانی بوده و تنها در موارد کوچکی که گاها هم می‌توانند مهم و اساسی باشند، متفاوت هستند. تفاوت اصلی بین ولوم تک دور قرمز و ولوم آبی ده دور در تعداد دور محور و نوع مقاومت آن‌ها است. ولوم تک دور قرمز تنها یک دور داشته و این در حالی است که ولوم آبی ده دور دارای ده دور است.

این تفاوت باعث می‌شود که ولوم آبی ده دور برای کنترل دقیق‌تر جریان الکتریکی مناسب‌تر بوده و دقت کاری بالاتری داشته باشد. در ضمن، ولوم تک دور قرمز دارای یک مقاومت ثابت و مشخص بوده اما مقاومت داخلی ولوم آبی ده دور متغیر است. انتخاب و خرید ولوم تک دور قرمز یا ولوم آبی ده دور به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به  میزان دقت مورد نیاز، نوع کاربرد، فضای موجود و بودجه مورد نظر جهت خرید ولوم اشاره کرد.

از آنجا‌یی‌که تعداد دور این ولوم ده دور بوده و از دقت بسیار بالاتری نسبت به ولوم قرمز تک دور برخوردار است. از این رو، اگر به ولومی با دقت بالا نیاز داشته و قصد تغییر جریان درون مدار را به طور مستقیم و دقیق دارید، ولوم آبی ده دور بهترین انتخاب برای شما به شمار می‌آید. معمولاً شفت این نوع ولوم را به صورت بوشی متصل نموده و این کار خارج از ولوم و با استفاده از باکیفیت‌ترین مواد خام صورت می‌پذیرد. از تفاوت‌های این ولوم با نوع قرمز تک دور می‌توان به دقت بالاتر، تعداد دورهای بیشتر، قیمت بالاتر، استفاده بیشتر در انواع تابلو برق‌های صنعتی و پیچیده و … اشاره کرد.

نتیجه‌گیری

ولوم‌ها قطعات مکانیکی و یا الکترونیکی هستند که در بسیاری از مدارات الکتریکی و بردهای الکترونیکی مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارند. اصلی‌ترین کاربرد این قطعات کنترل جریان الکتریکی، تقسیم ولتاژ، تنظیم کردن سیگنال‌ها، کاهش جریان مدار و مصرف‌کننده توان در مدارات الکتریکی است. در حالت کلی، ولوم‌ها به دو دسته ولوم قرمز تک دور و ولوم آبی ده دور تقسیم‌بندی می‌شوند. ولوم‌های آبی ده دور مقاومت‌های متغیری هستند که می‌توان با چرخش ولوم آن‌ها میزان اهم و مقاومت خروجی آن‌ها را تغییر داده و تنظیم کرد. از تفاوت‌های این نوع ولوم‌ها با ولوم قرمز تک دور می‌توان به دقت بالاتر، تعداد دور، قیمت بالاتر، استفاده در تابلو برق‌های صنعتی و پیچیده و … اشاره کرد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی ولوم آبی ده دور پرداخته و ویژگی‌های آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

30 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط