https://tekecabl.ir/product-category/transformer-distribution/

ترانس دست دوم؛ نگاهی جامع بر خرید و مزایای آن

367 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید قیمت ترانسفورماتور دست دوم بر چه اساسی محاسبه می‌شود؟ به نظر شما می‌توان از ترانس دست دوم استفاده کرد؟  منظور از ترانس در حقیقت همان ترانسفورماتور بوده که به شکل دست دوم نیز در بازار و فروشگاه‌ها قابل خرید است. در ادامه این راهنما ضمن آشنایی بیش‌تر با این تجهیز، به بررسی نمونه دست دوم آن نیز خواهیم پرداخت.

نگاهی بر ترانس دست دوم

ترانس دست دوم

ترانسفورماتورها که در دسته تجهیزات الکتریکی شبکه توزیع و انتقال برق قرار گرفته، به صورت دست دوم نیز در بازار وجود دارند. نکته‌ای که بایستی در زمان تهیه نمونه دست دومِ این تجهیزات مد نظر قرار داد، سالم بودن و بدون عیب بودن ترانس است. همچنین، ترانس دست دوم بایستی از لحاظ ایمنی نیز استاندارد باشد تا بهره‌گیری از آن موجب خسارات جانی و مالی نشود. پیش از این که به ترانسفورماتور دست دوم بپردازیم، در درجه اول بایستی کمی بیش‌تر با این محصول آشنا شویم:

ترانسفورماتور چیست؟

ترانسفورماتور در واقع نوعی ماشین بوده که از آن برای انتقال برق از یک مدار به یک مدار دیگر بدون اعمال تغییر در فرکانس بهره‌گیری می‌شود. به بیان دیگر، ترانس نوعی دستگاه الکتریکی بوده که بر مبنای قانون القای فارادی عمل کرده و می‌تواند به صورت عمده به منظور تأمین انرژی الکتریکی مورد استفاده قرار گیرد. قابل ذکر است که کاربری این تجهیزات شامل انتقال انرژی الکتریکی و تبدیل ولتاژ به یک ولتاژ دیگر خواهد شد.

انواع مختلف ترانس دست دوم

ترانسفورماتورها دارای انواع مختلفی هستند که امکان دسترسی به انواع مدل‌های آن بر حسب نیاز پروژه در نمونه دست دوم در بازار موجود است. هر یک از ترانسفورماتورهای موجود در بازار دارای یک سری ویژگی مخصوص بوده و در شرایط منحصربه‌فرد مورد استفاده قرار می‌‌گیرند.

در ادامه با انواع گوناگون ترانس دست دوم آشنا خواهیم شد:

  • ترانس افزاینده
  • ترانس کاهنده
  • ترانس تک فاز و سه فاز
  • ترانس قدرت
  • ترانس توزیع
  • ترانس ابزار دقیق
  • ترانس دو ولتاژه و اتو ترانس
  • ترانس درونی و بیرونی
  • ترانس روغنی
  • ترانس خشک

کاربرد ترانسفورماتور

ترانسفورماتورها به عنوان یکی از مهم‌ترین لوازم الکتریکی، مصارف بسیار زیادی دارند. از آن جایی که تجهیزات مذکور دارای ویژگی‌ منحصربه‌فرد انتقال و توزیع برق به صورت همسان هستند، می‌توان از آن‌ها در نیروگاه‌های برق و انرژي و همچنین در بخش صنعتی با هدف تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز برای انجام فرآیندهای صنعتی و علاوه بر این، در سیستم‌های برق‌رسانی شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ بهره برد.

مزایای استفاده از ترانس دست دوم

در حالت کلی، استفاده از ترانسفورماتور در جایگاه‌های مختلف می‌تواند مزیت‌های فراوانی را در پی داشته باشد. از جمله مزایای آن می‌توانیم به کنترل و تثبیت ولتاژ انتقالی، عدم نیاز به زمان آماده‌سازی به منظور آغاز کار، کارایی بسیار بالا و نگهداری و تعمیر آسان و همچنین هزینه پایین اشاره داشت. لازم به ذکر بوده که قابلیت ایزولاسیون با اتصال به زمین و همچنین ترانس به شکل ایستا بوده و حرکتی نخواهد داشت. توجه داشته باشید زمانی می‌توان از مزیت‌های ترانس دست دوم بهره‌مند شد که در زمان خرید آن دقت کافی به خرج داده و از سلامت و ایمنی آن اطمینان حاصل فرمایید.

خرید ترانس دست دوم

ترانس دست دوم

همان‌طور که گفته شد، ترانسفورماتور دارای انواع مختلفی بوده که هر یک از آن‌ها در یک محل خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما می‌توانید با مراجعه به آگهی‌های موجود در تکه کابل انواع ترانس‌های دست دوم را با کم‌ترین قیمت، تضمین کیفیت و سلامت خریداری فرمایید. از آن‌جایی که لوازم الکتریکی دارای قیمت‌های بسیار بالایی هستند، خرید و استفاده از ترانسفورماتور دست دوم می‌تواند در کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در بودجه تأثیر به سزایی داشته باشد.

اصلی‌ترین کاربرد این تجهیزات افزایش یا کاهش ولتاژ و جریان یا به عبارتِ بهتر، انتقال توان است. چنان‌چه به صورت تئوری یک سیر سیم پیچ 100 وات توان را در اختیار داشته باشید و تلفات را در نظر نگیرید، در سیم پیچ دوم نیز 100 وات توان دارید.

با توجه به این عبارت، ترانس به تنهایی از خود توان تولید نخواهد کرد، بلکه کاربرد آن انتقال توان و یا تبدیل آن است. ناگفته نماند که سیم پیچ ترانسفورماتورها معمولاً یا از مس و یا از آلومینیوم تولید شده و هر دو فلز می‌توانند به صورت سطح مقطع گرد، چهارگوش یا به شکل ورق باشند. همچنین، سیم پیچ‌های ترانسفورماتورهای کوچک به طور معمول بر روی قرقره پیچیده می‌شود.

قیمت ترانس کارکرده

ترانس‌های کارکرده در دسته تجهیزات و لوازم الکترونیکی قرار گرفته که بعد از مصرف و بهره‌برداری به دلایل گوناگونی تعویض یا جابه‌جا خواهند شد. از جمله دلایلی که موجب تعویض یا جابه‌جایی ترانس‌ها خواهد شد می‌توان به مواردی مثل تعویض ترانس کارکرده با ترانس قوی‌تر یا پایان پروژه‌هایی که نیازمند چنین تجهیزاتی بوده (هم‌چون پروژه‌های عمرانی) اشاره داشت.

در حالت کلی، قیمت تمام شده ترانس دست دوم در مقایسه با نمونه اولیه به مراتب ارزان‌تر بوده و خرید و استفاده از آن در پروژه می‌تواند موجب کاهش مجموع هزینه‌های پروژه گردد. عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند بر قیمت ترانس کارکرده موثر باشند؛ از جمله این فاکتورها می‌توانیم به میزان سلامت ترانس، ایمنی آن، استاندارد بودن آن و مواردی از این قبیل اشاره داشته باشیم. پیشنهاد ما این است که پیش از خرید ترانس کارکرده حتماً تجهیز را مورد بررسی دقیقِ فنی قرار دهید تا بتوانید از سلامت کامل آن اطمینان حاصل فرمایید.

سخن پایانی

در این راهنما با ترانسفورماتور و کارایی آن آشنا شدیم و دانستیم که ترانسفورماتور یکی از تجهیزات الکتریکی با دامنه کاربرد گسترده بوده و می‌توان از آن برای انتقال و تبدیل توان بهره برد. ترانسفورماتورها دارای انواع مختلفی هستند که هر یک از آن‌ها ضمن برخورداری از ویژگی‌های ساختاری منحصربه‌فرد، در شرایط ویژه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از آن‌جایی که قیمت تجهیزات الکتریکی مصرفی در سیستم‌های توزیع و انتقال برق بسیار بالا است، می‌توان اقدام به خرید ترانس دست دوم کرد. یکی از مهم‌ترین نکاتی که بایستی در زمان خرید ترانس کارکرده در نظر داشت، سلامت و ایمنی تجهیز مورد بحث است. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون ترانسفورماتورهای دست دوم دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون ترانس‌های کارکرده در قسمت ارسال دیدگاه با ما و کابران محترم وب سایت تکه کابل به اشتراک بگذارید.

367 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط