انواع سرکابل 20 کیلوولت

انواع سرکابل 20 کیلوولت؛ چیستی و نگاهی دقیق

502 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / راهنمای خرید امن

با ویژگی‌ها و خصوصیات انواع سرکابل 20 کیلوولت آشنایی دارید؟ سرکابل‌ها از جمله تجهیزات برق قدرت محسوب شده که در اکثر نیروگاه‌ها، خطوط توزیع برق و سایر اماکن کارایی دارند. از سرکابل‌ها می‌توان برای اتصال کابل برق قدرت زمینی و هوایی به یک دیگر و سایر تجهیزات هم‌چون ترانسفورماتور بهره برد. در ادامه با این تجهیز بیش‌تر آشنا خواهیم شد؛ با ما همراه باشید.

نگاهی بر انواع سرکابل 20 کیلوولت

انواع سرکابل 20 کیلوولت

سرکابل‌ها از جمله تجهیزات کاربردی و مهم هستند که وظیفه اصلی آن‌ها برقراری ارتباط مابین هادی کابل و سایر تجهیزات بوده که بعد از برقراری ارتباط هادی به بخش‌های برق‌دار شبکه موظف به انجام عمل ایزولاسیون هادی در محل اتصال خواهند بود. سرکابل‌ها دارای انواع مختلفی هستند که هر یک از آن‌ها خصوصیات و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را داشته و کارایی ویژه‌ای دارند. در ادامه با هر یک از انواع سر کابل‌ها آشنا خواهیم شد:

سرکابل حرارتی (Heat shrink)

سرکابل‌های حرارتی نمونه‌ای از انواع سرکابل 20 کیلوولت محسوب می‌شوند که برای اتصال کابل زمینی و کابل خودنگهدار فشار متوسط به تجهیزاتی نظیر ترانسفورماتور، شینه و سوئیچ‌گیر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع از سرکابل‌ها خود به دو دسته «فشار ضعیف تا ولتاژ 1 کیلو ولت» و فشار قوی تا ولتاژ 63 کیلو ولت» طراحی و تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قابل ذکر بوده که در این نوع از انواع سرکابل از روکش‌های Heat shrink که در حقیقت از جنس پلی اتیلن کراس لینک بوده استفاده شده و امکان بهره‌گیری از آن‌ها تا ولتاژ 63 کیلو ولت فراهم است. قابل ذکر است که این مدل از سرکابل‌ها به منظور برقراری اتصال برای انواع کابل‌های با عایق خشک (XLPE)، کابل با عایق کاغذ آغشته به روغن، تک هسته، شیلد وایری و نواری، سرب‌دار و بدون سرب و زره‌دار و بدون زره به منظور نصب داخلی و هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع سرکابل 20 کیلوولت؛ سرکابل حرارتی هوایی

حرارت جزو لاینفک سرکابل‌های حرارتی بوده و در ساختار این محصولات از روش کراس لینک کردن پلیمرها بهره‌گیری می‌شود؛ به این معنا که تیوب‌های حرارتی از پیوند طویل C-H برخوردار بوده که در اثر حرارت بعضی از هیدروژن‌ها از پیوند مولکولی جدا شده و در نهایت پیوند مستحکم C-C ایجاد خواهد شد.

از جمله اصلی‌ترین مزایای این سرکابل‌ها می‌توان به هم‌خوانی آن‌ها با اکثر کابل‌های قدرت تا رنج ولتاژ 72.5 کیلو وات اشاره داشت؛ به عنوان مثال این مدل از انواع سرکابل ۲۰ کیلو ولت هم برای کابل‌هایی که دارای روکش XLPE بوده و هم برای کابل‌هایی که آغشته به روغن هستند مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین، می‌توان گفت که طیف کاربری انواع سرکابل 20 کیلوولت دست مصرف‌کنندگان را باز گذاشته است.

سرکابل سرد (Cold Shrink)

انواع سرکابل 20 کیلو ولت

نوع دیگر از انواع سرکابل قابل مصرف بوده که تحت عنوان سرکابل سرد شناخته می‌شود و در ساختار آن از روکش‌های از جنس پلیمر سیلیکون بهره‌گیری شده و پس از تولید، بر روی یک فنر پلیمری قرار داده شده و در زمان نصب بر روی کابل قرار گرفته و در اثر کشیدن فنر، روکش بر روی کابل جمع خواهد شد.

قابل ذکر است که به علت نصب هم‌زمان تمامی قسمت‌های بدنه این سرکابل و همچنین عدم نیاز به تورچ و حرارت (کشیدن فنر از داخل بدنه)، زمان نصب این تجهیز به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا خواهد کرد. از آن‌جایی که تمامی قطعات اصلی سرکابل اعم از بدنه اصلی، روکش استرس کنترل و همچنین بشقابک یکپارچه هستند، عملیات نصب بسیار ساده بوده و خطای نصب وجود نخواهد داشت.

سرکابل فشاری (Slip on)

در بحث معرفی انواع سرکابل ۲۰ کیلو ولت، نوع دیگری از سرکابل‌ها بوده که برای بیش از ۲۰ کیلوولت و ولتاژهای ۶۰ الی ۱۴۵ کارایی دارند. لایه استرس کنترل و پوشش نهایی در این محصولات یک‌پارچه بوده و آماده نصب است. از آن‌جایی که در ساختار این محصول از بشقابک‌های سیلیکونی بهره‌گیری شده، این سرکابل برای نصب هوایی به گزینه‌ای مناسب تبدیل می‌شود. قابل ذکر است که در تکنولوژی Slip on کلیه قسمت‌ها از پلیمر سیلیکون با گرید بالا به صورت پیش ساخته بوده و هسته کنترل‌کننده میدان یا همان استرس کنترل به صورت مخروطی در بدنه تعبیه می‌شود.

سرکابل‌های چپقی یا پلاگین (Plug-in)

در کنار انواع سرکابل ۲۰ کیلو ولت، سرکابل‌های چپقی یا پلاگین به منظور اتصال به تابلوها و پست‌های کمپکت کارایی دارند. تمامی اجزای موجود در این سرکابل‌ها به صورت یکپارچه در یک قطعه قرار داشته و به همین خاطر، فرآیند نصب آن‌ها بسیار ساده است. علاوه بر این، ساختار این مدل از سرکابل‌ها به گونه‌ای بوده که می‌توانند طیف وسیعی از سایزهای کابل را پوشش دهند. از جمله مشخصات این مدل از سرکابل‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • قابلیت قطع و وصل جهت کابل با عایق پلیمری؛
  • مجهز به سیستم خشک و قابلیت نصب در تمامی زوایای مختلف؛
  • دارای طراحی قابل لمس و فشرده؛
  • مجهز به محل مخصوص به منظور اندازه‌گیری ولتاژ خازنی در صورت نیاز.

سرکابل Connex

این مدل از سرکابل‌های مصرفی در خطوط توزیع و انتقال انرژی الکتریکی از نوع فشار قوی و فشار متوسط بوده و به منظور نصب به GIS و ترمینال ترانسفورماتور قدرت تا سطح ولتاژ 245 کیلو ولت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سخن پایانی

علاوه بر آشنایی با انواع مختلف سرکابل‌های رایجِ مصرفی در خطوط توزیع و انتقال برق، به معرفی سرکابل ۲۰ کیلو ولت حرارتی نیز پرداختیم و دانستیم که این محصول به منظور اتصال کابل‌های بیست کیلوولتی به شبکه و تجهیزات فشار متوسط، پست‌های زمینی یا هوایی هم‌چون ترانس و تابلو کارایی دارند. قابل ذکر بوده که یک ست سرکابل ۲۰ کیلو ولت شامل لوازم کاملی به منظور اتصال 3 رشته کابل است و این کابل‌ها بر خلاف کابل‌های فشار ضعیف که تنها با کمک کابلشو قابلیت اتصال دارند،

با در نظر گرفتن ساختار پیچیده‌تر و میزان حساسیت بالاتر به تجهیزات کامل و نوارهای عایق منحصربه‌فردی نیاز داشته که مجموعه این تجهیزات تحت عنوان سرکابل نامیده می‌شود. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون این محصولات دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با انواع سرکابل 20 کیلوولت با ما و کاربران محترم وب‌سایت تکه کابل در قسمت ارسال دیدگاه در میان بگذارید.

502 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط