انواع سرکابل 20 کیلو ولت

سرکابل 20 کیلو ولت؛ چیستی؛ سرکابل‌هایی کاربردی برای شرایط مختلف

93 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

یکی از پرکاربردترین قطعات موجود در شبکه برق، سرکابل است. سرکابل باعث اتصال کابل به ترانس برق و سایر تجهیزات الکتریکی شده و باعث کنترل میدان و عدم اجازه برای ورود هوا به سیستم و کابل‌های برق می‌شود. سرکابل دارای انواع و اقسام مختلفی است که یکی از به خصوص‌ترین آن‌ها، سرکابل 20 کیلو ولت که خود به چندین دسته و نوع تقسیم می‌شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع سرکابل 20 کیلو ولت پرداخته و ویژگی‌های هر کدام را بیان کنیم.

سرکابل 20 کیلو ولت چیست؟

سرکابل 20 کیلو ولت یکی از قطعات مهم و کاربردی در خطوط انتقال برق فشار متوسط است که برای اتصال کابل‌های فشار متوسط به تجهیزات برقی و الکتریکی مانند ترانسفورماتورها، تابلوهای برق، کلیدهای قدرت و … مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارد. در حالت کلی، سرکابل‌ها عموما باید از جنس و کیفیت بالایی برخوردار باشند تا بتوانند در برابر جریان‌های بالا و ولتاژهای شدید مقاومت لازم را داشته و به اندازه کافی کاربردی و قابل استفاده باشند.

در واقع می‌توان گفت، سرکابل 20 کیلو ولت یکی از انواع سرکابل‌های موجود در بازار است که از مقاومت بسیار مناسبی در برابر فشارهای بالای الکتریکی برخوردار بوده و اهمیت زیادی در خطوط فشار متوسط و گاها فشار قوی (به ندرت در خطوط انتقال برق فشار قوی مورد استفاده قرار می‌گیرد) مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارد.

انواع سرکابل 20 کیلو ولت

سرکابل 20 کیلو ولت

همان‌طور که پیش‌تر گته شد، سرکابل های 20 کیلو ولت دارای انواع و اقسام مختلفی بوده که هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارند. انواع سرکابل های 20 کیلو ولت بر اساس جنس، نوع و نحوه اتصال و شکل ظاهری سرکابل 20 کیلو ولت به 7 دسته تقسیم شده که ممکن است این دسته‌های با یکدیگر هم‌پوشانی داشته و یک سرکابل 20 کیلو ولتی دارای 2 و یا 3 مورد از این انواع و دسته‌ها باشد.

انواع سرکابل 20 کیلو ولت عبارتند از:

۱. سرکابل مسی 20 کیلو ولت

این نوع سرکابل از جنس و فلز مس ساخته شده و دارای مقاومت الکتریکی نسبتا پایینی است. عموما از این نوع سرکابل‌ها برای اتصال کابل‌های مسی به سایر کابل‌ها و تجهیزات الکتریکی و برقی بهره برده شده و استفاده می‌شوند.

۲. سرکابل آلومینیومی 20 کیلو ولت

همان‌طور که از نام این نوع سرکابل مشخص است، این نوع سرکابل از جنس و فلز آلومینیوم ساخته شده و دارای وزن کمتری نسبت به سرکابل‌های مسی 20 کیلو ولت است. سرکابل‌های آلومینیومی 20 کیلو ولت برای اتصال کابل‌های آلومینیومی کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۳. سرکابل فشاری 20 کیلو ولت

این نوع سرکابل با استفاده از فشار مکانیکی وارده از سوی اپراتور به کابل متصل شده و از دوام نسبتا مناسبی برخوردار است. سرکابل های فشاری 20 کیلو ولت برای اتصال کابل‌های خشک و روغنی به سرکابل کاربرد زیادی داشته و استفاده می‌شوند.

۴. سرکابل سرد 20 کیلو ولت

انواع سرکابل 20 کیلو ولت

یکی از انواع سرکابل 20 کیلو ولت است که که بدون نیاز به حرارت و یا فشار و ضربه به کابل متصل شده و نصب و اتصال آن از دوام و استحکام بالایی برخوردار است. ان نوع سرکابل برای نصب بر روی کابل‌های فشار متوسط و در فضاهای داخلی و به دور از شرایط جوی نامساعد نصب شده و مورد استفاده قرار داده می‌شود. در این نوع سرکابل، از روش‌های مکانیکی مانند پیچ و مهره برای اتصال کابل به سرکابل استفاده شده و بهره برده می‌شود.

۵. سرکابل حرارتی 20 کیلو ولت

یکی از پرکاربردترین انواع سرکابل 20 کیلو ولت موجود در بازار، سرکابل حرارتی 20 کیلو ولت است. این نوع سرکابل از طریق گرما به کابل مورد نظر متصل شده و کاربرد بسیار زیادی دارد. در سرکابل های حرارتی 20 کیلو ولت، یک روکش حرارتی بر روی کابل قرار گرفته که با استفاده از یک شعله یا ابزار حرارتی، روکش حرارتی ذوب شده و روکش به کابل و تجهیز الکترکی مورد نظر، می‌چسبد. این نوع سرکابل‌ها برای مواردی که نیاز به نصب سریع و آسان بر روی کابل‌های فشار متوسط و در فضای باز است، استفاده شده و کاربرد دارد.

۶. سرکابل مستقیم 20 کیلو ولت

این نوع سرکابل دارای یک نوع قابلیت اتصال مستقیم به کابل است که کابل به صورت مستقیم وارد آن شده و به طور مستقیم به سرکابل و سایر کابل‌ها متصل می‌شود. سرکابل‌های مستقیم برای نصب در مکان‌هایی که فضای محدودی دارند، کاربرد داشته و استفاده می‌شوند.

۷. سرکابل زانویی 20 کیلو ولت

سرکابل زانویی یا زاویه‌دار 20 کیلو ولت نیز یکی دیگر از انواع سرکابل 20 کیلو ولت است که دارای یک اتصال زاویه‌دار به کابل بوده و برای نصب در مکان‌هایی که نیاز به اتصال کابل در زاویه خاصی وجود دارد، کاربرد داشته و استفاده می‌شوند. شکل زاویه‌دار این سرکابل مانند زانو بوده که باعث شده است تا به آن شرکابل زانویی گفته شود. از این نوع سرکابل برای اتصال کابل‌هایی که از آن‌ها انشعاب گرفته می‌شود، استفاده شده و کاربرد دارند.

در حالت کلی، برای انتخاب انواع سرکابل 20 کیلو ولت باید با توجه به شرایط نصب و نوع کابل مورد استفاده، صورت پذیرفته و انتخاب انجام شود. برای مثال، اگر نیاز است تا یک کابل فشار متوسط در فضای باز نصب شود، باید از سرکابل حرارتی 20 کیلو ولت استفاده شده و بهره برده شود.

همچنین، اگر کابل فشار متوسط از جنس مس باشد، باید از سرکابل مسی استفاده شده و بهره برده شود. دقت کنید که پس از انتخاب نوع سرکابل 20 کیلو ولت مناسب، نصب سرکابل 20 کیلو ولت را باید به افراد متخصص و کاردان سپرده و توسط چنین افرادی انجام شود تا از ایمنی و عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل شده و نصب به درستی انجام شود.

نتیجه‌گیری

یکی از پرکاربردترین قطعات موجود در شبکه برق، سرکابل است. سرکابل دارای انواع و اقسام مختلفی است که یکی از به خصوص‌ترین آن‌ها، سرکابل 20 کیلو ولت که خود به چندیت دسته و نوع تقسیم می‌شود. از جمله انواع سرکابل 20 کیلو ولت می‌توان به سرکابل مستقیم، زانویی یا زاویه‌دار، حرارتی، سرد، فشاری، مسی و آلومینیومی 20 کیلو ولت اشاره کرد.

هر کدام از این انواع سرکابل‌ها کاربرد خاص خود را داشته و برای موارد خاص خود استفاده می‌شوند. در این مقاله سعی کردیم به بررسی انواع سرکابل 20 کیلو ولت پرداخته و ویژگی‌های هر کدام را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

93 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط