سرکابل فشار قوی

سرکابل فشار قوی؛ سرکابلی برای جلوگیری از نشت جریان

140 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

یکی از تجهیزاتی است که برای اتصال کابل‌های فشار قوی به تجهیزات دیگر استفاده می‌شود، سرکابل فشار قوی است. این نوع سرکابل وظیفه برقراری اتصال محکم و ایمن بین کابل و تجهیزات دیگر را بر عهده داشته و از نشت جریان نیز جلوگیری می‌کند. از آنجا که وجود این نوع سرکابل اهمیت زیادی داشته و بسیار کاربردی است، در این مقاله قصد داریم به بررسی سرکابل فشار قوی پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم.

سرکابل فشار قوی چیست؟

یکی از تجهیزاتی است که برای اتصال کابل‌های فشار قوی به تجهیزات دیگر استفاده می‌شود، سرکابل فشار قوی است. سرکابل‌های فشار قوی یکی از پرکاربردترین انواع سرکابل‌های موجود در بازار هستند که از اهمیت زیادی در خطوط انتقال برق فشار قوی داشته و از نشت جریان در طول خطوط برق جلوگیری می‌کنند. این شرکابل وظیفه برقراری اتصال محکم و ایمن بین کابل و تجهیزات دیگر را بر عهده داشته و می‌تواند از نشت نیز جلوگیری کند. از این رو، این نوع سرکابل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و مهم است.

سرکابل های فشار قوی از دو بخش اصلی اتصال کابل و اتصال به تجهیزات دیگر تشکیل شده‌اند. قسمت اتصال این نوع سرکابل، از سرکابل برای اتصال کابل به سرکابل استفاده کرده و باعث اتصال این دو وسیله به یکدیگر می‌شود. این قسمت از سرکابل معمولاً از جنس مس یا آلومینیوم ساخته شده و به صورت رزوه‌ای یا پرسی طراحی شده است. بخش اتصال به تجهیزات دیگر نیز از سرکابل برای اتصال سرکابل به تجهیزات دیگر استفاده کرده و باعث اتصال سر کابل فشار قوی به سایر تجهیزات موجود در خطوط انتقال برق می‌شود. قسمت اتصال به تجهیزات دیگر نیز معمولاً از جنس مس یا آلومینیوم بوده و به صورت رزوه‌ای یا پرسی طراحی و تولید شده است.

همان‌طور که گفته شد، سرکابل های فشار قوی دارای کاربرد و استفاده بسیار زیادی بوده و پرمصرف هستند. از جمله کاربردهای سرکابل های فشار قوی می‌توان به استفاده در خطوط انتقال قدرت، ترانسفورماتورها، سوئیچگیرها، تجهیزات پست‌های برق و … اشاره کرد. با اینکه کاربرد سرکابل های فشار قوی زیاد است اما در انتخاب این نوع سرکابل‌ها باید به عوامل مختلفی مانند نوع کاربرد، میزان جریان عبوری و شرایط محیطی توجه کرده و آن‌ها را در نظر گرفت.

سرکابل های فشار قوی باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند تا بتوانند خطر نشت جریان و آتش‌سوزی را به حداقل رسانده و از سیستم محافظ نمایند. به همین دلیل، سرکابل‌های فشار قوی باید مطابق با استانداردهای بین‌المللی طراحی و تولید شده و به بازار عرضه شوند. برخی از مهم‌ترین نکات ایمنی در استفاده از سرکابل‌های فشار قوی شامل موارد زیر می‌شود.

  • از استفاده و بهره‌وری از سرکابل‌های آسیب‌دیده یا فرسوده خودداری کنید؛
  • سرکابل های فشار قوی را مطابق با دستورالعمل‌های سازنده نصب و اجرا کنید؛
  • سرکابل‌های فشار قوی را به طور منظم بازرسی کرده تا از سالم بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

انواع سرکابل فشار قوی

انواع سرکابل‌های فشار قوی
انواع سرکابل‌های فشار قوی

همان‌طور که گفته شد، سرکابل های فشار قوی دارای کاربرد زیاد و انواع متنوعی هستند که هر یک از این سرکابل‌ها برای کار و کاربرد خاصی نیاز بوده و مورد استافده قرار می‌گیرد. در حالت کلی، سرکابل‌ها به سه دسته مختلف سرکابل حرارتی فشار قوی، سرکابل سرد فشار قوی و سرکابل فشاری فشار قوی تقسیم شده و هر کدام کاربرد خاص خود را دارند.

  • سرکابل حرارتی فشار قوی: این نوع سرکابل از طریق گرما به کابل فشار قوی متصل شده و باعث ایجاد اتصالی صحیح و امن بین کابل و سایر تجهیزات می‌شود.
  • سرکابل فشاری فشار قوی: این نوع سرکابل از طریق ایجاد فشار و با استفاده از کمی انتقال نیرو به کابل فشار قوی متصل شده و باعث ایجاد امکان اتصال کابل به سایر تجهیزات الکتریکی و برقی می‌شود.
  • سرکابل سرد فشار قوی: این نوع سرکابل بدون نیاز به حرارت و یا فشار به کابل فشار قوی متصل شده و نصب و اتصال آن از دوام بالایی برخوردار است.

در حالت کلی باید گفت، هر سه نوع سرکابل‌های فشار قوی ذکر شده در قسمت بالا  کاربردی بوده و دارای موارد استفاده خاص خود هستند. از جمله کاربردهای انواع سرکابل های فشار قوی می‌توان به مواردی همچون اتصال کابل فشار قوی به ترانسفورماتور، اتصال کابل فشار قوی به مقره، اتصال کابل فشار قوی به پست برق و … اشاره کرد. در حالت کلی سعی کنید در انتخاب و خرید سرکابل فشار قوی به عوامل مختلفی مانند نوع کاربرد، میزان جریان عبوری، شرایط محیطی کار مورد نظر و … توجه کرده و آن‌ها را در نظر بگیرید.

در واقع، باید برای کاربردها و مواردی که نیاز به اتصال محکم و ایمن دارند، از سرکابل های فشاری فشار قوی استفاده کرده و بهره برد. برای کاربردهایی که نیاز به نصب آسان بوده و کار باید با سرعت انجام شود، می‌توان از سرکابل های حرارتی فشار قوی استفاده کرد و برای کاربردهایی که نیاز به مقاومت بالایی در برابر شرایط محیطی خاص داشته و نیاز به دوام و استحکام بالایی در اتصال کابل به سایر تجهیزات است، می‌توان از سرکابل های سرد فشار قوی بهره برد.

اگر چه سرکابل فشار قوی چندان وسایل پیچیده‌ای و عظیمی به نظر نیامده و ظاهری ساده دارد اما باید دانست که استفاده از آن‌ها در خطوط انتقال برق فشار قوی شبکه تاثیر به سزا و زیادی داشته و ایمنی و امنیت این شبکه (شبکه فشار قوی یکی از خطرناک‌ترین شبکه‌ها و خطوط انتقال برق به شمار می‌رود که مجاورت و بی‌احتیاطی در نصب آن منجر به بروز اتفاقات وحشتناک و جبران‌ناپذیری می‌شود) را به شکل چشمگیری افزایش داده و بسیار تاثیرگذار است.

نتیجه‌گیری

یکی از تجهیزاتی است که برای اتصال کابل‌های فشار قوی به تجهیزات دیگر استفاده می‌شود، سرکابل فشار قوی است. استفاده از این نوع سرکابل اهمیت زیادی داشته و باعث می‌شود تا میزان و درصد ایمنی اتصال کابل‌های فشار قوی به شکل چشمگیری افزایش پیدا کند. سرکابل‌های فشار قوی انواع مختلفی داشته که هر کدام از کاربرد مخصوص به خود برخوردار هستند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی سرکابل فشار قوی پرداخته و کاربرد آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را پیرامون سرکابل فشار قوی با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

140 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط