انواع سرکابل

انواع سرکابل؛ قطعاتی حیاتی برای افزایش ایمنی اتصال کابل‌ها

86 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

سرکابل کاربرد بسیار زیادی داشته و در انواع خطوط انتقال برق فشار ضعیف، فشار متوسط و فشار قوی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجا که سرکابل کاربرد فراوانی داشته و وجود آن در خطوط انتقال برق الزامی است، سرکابل‌ها در انواع مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع سرکابل پرداخته و کاربرد هر یک را بیان کنیم.

سرکابل چیست؟

سرکابل
سرکابل

پیش از آنکه به بررسی انواع سرکابل پرداخته و کاربرد و ویژگی‌های آن‌ها را بیان کنیم، ابتدا بهتر است شما را سرکابل و ماهیت آن آشنا کرده و کاربرد این قطعه مهم را در خطوط انتقال برق بیان کنیم. همان‌طور که گفته شد، سرکابل قطعه‌ای در خطوط انتقل برق است که برای اتصال انواع کابل‌ها به سایر تجهیزات برقی و الکتریکی مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارد.

در حالت کلی، یکی از مشکلاتی که در اتصال کابل‌های زمینی به کابل‌های هوایی و سایر تجهیزات وجود دارد، موضوع و بحث عدم کنترل میدان و ورود هوا به مدار است. سرکابل با کنترل میدان و عدم اجازه برای ورود هوا این مشکل را حل کردهو اتصالی امن میان کابل و تجهیزات الکتریکی متصل به کابل به وجود آورده است. به بیان کامل‌تر، برای اتصال کابل‌های قدرت زمینی به شبکه‌های هوایی، ترانسفورماتورها و ادوات شبکه باید از وسیله و قطعه‌ای استفاده شود

که علاوه‌بر کنترل میدان الکتریکی در اطراف کابل‌های قدرت شبکه، باعث کاهش تخلیه جزئی در محل اتصال، ممانعت از ورود رطوبت به داخل کابل‌های قدرت و همچنین افزایش فاصله خزشی بین کابل‌ها شده و مشکلات ذکر شده را رفع کند. این وسیله یا قطعه کاربردی سرکابل نام داشته و در خطوط انتقال برق فشار ضعیف، متوسط و قوی کاربرد دارد.

وجود سرکابل در خطوط انتقال ولتاژ باعث کنترل تنش الکتریکی شده و با استفاده از تیوپ‌های حرارتی، سه نظام، بشقابک‌ها، بوت‌های حرارتی، مواد سیلیکونی مقاوم در برابر اشعه UV و مقاوم در برابر سایش، باعث تامین حفاظت عایق کابل از محیط می‌شود. سرکابل به واسطه بشقابک‌های روی بدنه خود باعث افزایش فاصله خزشی گشته و با استفاده از ابزارهای مکانیکی ارت باعث اتصال سیستم ارت می‌شوند. استفاده از آب‌بندهای خوب در دو انتهای سرکابل سبب جلوگیری از ورود و نفوذ رطوبت و غبار به سیستم شده و از  سیستم و اتصالات شبکه محافظت می‌کند.

از آنجا که سرکابل‌ها کاربرد فراوانی داشته و وجود آن در خطوط انتقال برق الزامی است، سرکابل‌ها در انواع مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند که هر کدام از این انواع سرکابل‌ها دارای کاربرد و استفاده مشخص و خاصی بوده و بسیار پرکاربرد هستند. در پایین به بررسی کامل انواع سرکابل پرداخته و کاربرد و نحوه استفاده از هر کدام از سرکابل ها را بیان می‌کنیم.

انواع سرکابل

سرکابل حرارتی
سرکابل حرارتی

همان‌طور که گفته شد، سرکابل‌ها انواع و کاربردهای مختلف و متفاوتی داشته و بسیار پرمصرف هستند. در انتخاب سرکابل مناسب باید به عوامل مختلفی مانند نوع کاربرد، میزان جریان عبوری، و شرایط محیطی منطقه توجه کرده و سرکابل مدنظر را با توجه به موارد ذکر شده، انتخاب کرد. سرکابل ها انواع مختلف و متنوعی دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

سرکابل حرارتی

سرکابل حرارتی یکی از مدل‌های سرکابل است که از طریق گرما به کابل متصل شده و کاربرد بسیار زیادی دارد. در سرکابل حرارتی، یک روکش حرارتی بر روی کابل قرار گرفته و سپس با استفاده از یک شعله یا ابزار حرارتی، روکش حرارتی ذوب شده و روکش به کابل و تجهیز الکترکی مورد نظر، می‌چسبد. سرکابل‌های حرارتی برای مواردی که نیاز به نصب سریع و آسان است، مناسب بوده و پرکاربرد هستند.

سرکابل فشاری

یکی دیگر از مدل‌های متنوع سرکابل، سرکابل فشاری است که با فشار به کابل متصل شده و باعث ایجاد اتصال میان کابل و تجهیز مورد نظر می‌شود. در این نوع سرکابل، یک فنر یا نوعی پیچ فنرگونه برای ایجاد فشار روی کابل وجود دارد که باعث ایجاد اتصالی محکم و مقاوم شده و از جداشدن کابل و تجهیز الکتریکی مورد نظر جلوگیری می‌کند. سرکابل‌های فشاری در مواردی که نیاز به ایجاد یک اتصال محکم و ایمن است، مناسب بوده و کاربردی هستند.

سرکابل سرد

سر کابل سرد یکی دیگر از انواع سرکابل‌ها است که بدون نیاز به حرارت و یا فشار و ضربه به کابل متصل شده و نصب و اتصال آن از دوام و استحکام بالایی برخوردار است. در این نوع سرکابل، از یک چسب یا ترکیب شیمیایی قدرتمند برای اتصال کابل به سرکابل استفاده شده که باعث می‌شود این اتصال دوام بالایی داشته و به زودی جدا و یا خراب نشود. سرکابل های سرد در مواردی که نیاز به مقاومت بالایی در برابر شرایط محیطی و جوی است، مناسب بوده و کاربرد زیادی دارند.

سرکابل پلاگین

این نوع سرکابل با استفاده از ایجاد یک اتصال مکانیکی به کابل متصل شده و باعث اتصال میان کابل و نجهیز الکتریکی مورد نظر می‌شود. در این نوع سرکابل، یک کانکتور یا سوکت روی کابل وجود دارد که با اتصال به سرکابل، کابل را به تجهیزات الکتریکی دیگر متصل کرده و باعث ایجاد اتصالی ایمن در خطوط انتقال برق می‌شود. سرکابل های پلاگین برای مورادی که نیاز به ایجاد اتصال سریع و نسبتا آسان است، مناسب بوده و کاربرد دارند.

سرکابل کانکس

سرکابل کانکس یکی از انواع سرکابل‌ها است که از یک محفظه پلاستیکی یا فلزی تشکیل شده است که کابل در درون آن قرار گرفته و باعث ایجاد اتصالی ایمن و امن بین کابل و تجهیز الکتریکی مورد نظر می‌شود. این نوع سرکابل برای کاربردهایی که نیاز به محافظت کابل در برابر شرایط محیطی و جوی وجود دارد، مناسب بوده و کاربردی است.

نتیجه‌گیری

یکی از پرکاربردترین وسایل در خطوط انتقال برق و جریان، سرکابل است. سرکابل وظیفه ایجاد اتصال امن میان کابل و تجهیزات الکتریکی را برعهده داشته و اهمیت زیادی دارد. از آنجا که سرکابل کاربرد فراوانی داشته و وجود آن در خطوط انتقال برق الزامی است، سرکابل‌ها در انواع مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند. از جمله مهم‌ترین انواع سرکابل‌ها می‌توان به سرکابل حرارتی، سرکابل سرد، سرکابل فشاری، سرکابل پلاگین و سرکابل کانکس اشاره کرد که هر کدام از این سرکابل‌ها استفاده خاص خود را داشته و کاربردی هستند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی انواع سرکابل پرداخته و کاربرد هر یک را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

86 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط