کاربرد محافظ برق و چند راهی

کاربرد محافظ برق و چند راهی؛ وسایلی ساده برای زندگی راحت و ایمن

238 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / راهنمای خرید امن

در کیفیت زندگی‌های امروزی، برق نقش چشمگیر و اساسی داشته و نیاز به برق در هر خانه و ساختمانی کاملا احساس می‌شود اما از آنجایی که پریزهای برق نصب شده در هر ساختمان و یا اتاق، محدود است، از محافظ برق و چند راهی‌ برای حل مشکل مصرف همزمان از چند وسیله برقی در یک مکان بهره برده می‌شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی کاربرد محافظ برق و چند راهی‌ پرداخته و نکات مهم در هنگام خرید آن‌ها را بیان کنیم.

کاربرد محافظ برق و چند راهی برق

در حالت کلی، در منازل و انواع شرکت‌ها وسایل الکتریکی زیادی وجود داشته که نیازمند اتصال به برق و جریان الکتریکی بوده و نیاز به چندین منبع اتصال برق و گاهی هم اتصالی ایمن و امن دارند. با توجه به تعداد محدود پریزهای برق در یک ساختمان، در صورت نیاز به استفاده از تمامی وسایل الکترونیکی در آن واحد، شما باید یک چند راهی برای خود تامین کنید. امروزه چند راهی‌های ساخته شده مجهز به سیستم محافظ برق نیز هستند که از سوختن وسایل الکتریکی در زمان قطع و وصل‌شدن برق جلوگیری کرده و از آن‌ها محافظت می‌نماید.

محافظ‌های برق هم کاربردی نزدیک و شبیه به چند راهی‌های برق داشته و با محافظت از وسایل الکتریکی متصل به محافظ در برابر تغییرات ولتاژ و نوسانات جریان شبکه، سبب حفظ سلامت انواع دستگاه‌ها و وسایل الکتریکی متصل به محافظ می‌شوند. اگر چه چندراهی‌ها و محافظ‌های برق وسایلی ساده و در دسترس به نظر می‌رسند اما وجود همین دو وسیله ساده در هر ساختمان و یا سوله‌ای ضروری و حیاتی بوده و بسیار کاربردی است. کاربرد محافظ برق و چند راهی به همین قسمت معطوف نشده و شما می‌توانید برای پیشگیری از خرابی وسایلی مانند تلویزیون، یخچال و فریزر، مودم و … از انواع چندراهی های محافظ‌دار و محافظ های برق استفاده کنید.

علت استفاده از چند راهی و محافظ برق در ساختمان

محافظ و چندراهی برق
محافظ و چندراهی برق

در حالت کلی، انرژی الکتریکی در همه لحظات و همه مکان ها بسیار مورد نیاز بوده و نبود آن در زندگی، تاثیرات مخرب بسیار زیادی به همراه خواهد داشت. در حالت کلی، بسیاری از وسایل منزل و ساختمان با استفاده از انرژی الکتریکی و برق کار کرده و نیروی مورد نیاز خود را از طریق این انرژی تامین می‌کنند.

به طور مثال، عدم وجود سبب ازکارافتادن یخچال و فریزر و فاسدشدن و خرابی مواد غذایی می‌شود، دنیا در تاریکی فرو رفته و دید در شب بسیار مشکل می‌شود و …، از جمله مواردی هستند که در صورت عدم وجود برق پیش آنده و بسیار خطرناک و مخرب هستند.

با توجه به الکتریکی و الکترونیکی بودن اکثر وسایل داخل منزل، ادارات و شرکت‌ها و کم و محدودبودن تعداد پریزهای برق هر یک از این مکان‌ها و ساختمان‌ها، از سوی دیگر احتمال بروز نوسانات زیاد و شدید برق شهری و وجود احتمال خرابی وسایل الکترونیکی و احتیاج به تعمیرکار لوازم الکتریکی و الکترونیکی، باید از کاربرد محافظ برق و چند راهی برق بهره برده و از آن‌ها استفاده کرد.

تا علاوه‌بر استفاده از تمامی وسایل برقی در آن واحد، بتوان به سیم‌های این تجهیزات را به طور منظم در یک راستا قرار داده و محیط آلوده و ناهنجاری از سیم‌ها ساخته نشود که این امر می‌تواند زیبایی ساختمان را به خطر انداخته و جابه‌جاشدن در محیط ساختمان را کمی دشوار کند.

نکات مهم در هنگام خرید محافظ برق و چند راهی

محافظ برق در مقایسه با چند راهی برق
محافظ برق در مقایسه با چند راهی برق

با توجه به موارد گفته شده برای کاربرد محافظ برق و چند راهی، برای تهیه و خرید محافظ برق و چند راهی باید موارد مختلفی را در نظر گرفته و آن‌ها را بررسی کنید.

از جمله مهم‌ترین نکات در هنگام خرید و استفاده از محافظ برق و چندراهی برق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. این موارد عبارتند از:

  • تعداد اتصالات: باید در زمان خرید محافظ برق و چند راهی به تعداد اتصالاتی که بطور همزمان مورد نیاز قرار می‌گیرند، توجه شده و آن‌ها را مد نظر قرار داد. کاربرد محافظ برق و چند راهی تاثیر زیادی از تعداد اتصالات محافظ و چند راهی برق می‌گیرد. تعداد اتصالاتی که همزمان چند وسیله الکترونیکی قرار است به آن متصل شوند باید بررسی شده و با توجه به آن اقدام به خرید محافظ و چندراهی برق مد نظر نمود. حتما در زمان خرید، دقایقی به این مورد فکر کنید و سعی کنید چند راهی و محافظ برقی را انتخاب نمایید کهتعداد جای اتصال کافی برای وسایل شما داشته باشد.
  • طول سیم چند راهی یا محافظ برق: برای اتصال به پریز برق در زمان خرید باید به این نکته توجه کنید که چند راهی قرار است کجا متصل شده و چقدر با وسایل الکترونیکی فاصله داشته باشد. با در نظر گرفتن این شرایط می‌‌توانید طول سیم مناسبی برای چند راهی مد نظرتان انتخاب کرده و و اقدام به انجام یک خرید صحیح و به صرفه نمایید.
  • میزان فضای مورد نیاز برای اتصال دوشاخه‌ها: آداپتورها و دوشاخه‌های وسایل مختلف، اندازه‌های مختلف و متفاوتی داشته و باید این مورد را در نظر بگیرید که اگر وسایل الکترونیکی شما آداپتور های بزرگی دارند، چند راهی یا محافظ برق مد نظر میزان جای کافی برای آن‌ها را داشته باشد تا بتوانید آن‌ها در کنار یکدیگر متصل نموده و از آن‌ها استفاده نمایید.
  • محافظت از وسایل الکترونیکی در زمان نوسانات جریان برق: در حالت کلی، وجود محافظ داخلی در چند راهی‌ها باعث می‎‌شود که دیگر نیازی به خرید محافظ برق نداشته باشید اما با این حال، توصیه می‌شود از یک یا دو محافظ برق هم در ساختمان بهره برده و استفاده نمایید زیرا میزان حفاظت الکتریکی محافظ برق بسیار بیشتر از چندراهی بوده و ایمن‌تر است. تنها مشکل محافظ برق در مقایسه با چند راهی برق، قیمت بیشتر و بالاتر آن است. چندراهی‌های محافظ‌دار ازیک متعادل‌کننده جریان و یک فیوز تشکیل شده‌اند. بخش متعادل‌کننده در صورتی می‌تواند نوسانات را کنترل و مدیریت نماید که شدت آن ها زیاد نباشد. فیوز نیز در زمانی که شدت نوسانات بسیار زیاد باشد، سوخته و باعث قطع جریان برق می‌شود. در این صورت، به وسایل الکتریکی و الکترونیکی که به چندراهی متصل هستند، آسیبی نرسیده و مشکلی ایجاد نمی‌شود.
  • قیمت چندراهی برق: همان‌طور که گفته شد، چند راهی‌های برق دارای انواع و قیمت‌های مختلف و متفاوتی بوده و هر کدام برای موردی خاص و ویژه کاربرد دارند. یکی از نکاتی که بر قیمت محافظ برق و چند راهی برق تاثیر مستقیمی می‌گذارد، تعداد انشعاب‌های چندراهی یا محافظ است. هر چه تعداد انشعاب‌ها بیشتر باشد، قیمت محافظ‌ و یا چندراهی هم بیشتر شده و افزایش پیدا می‌کند. از آنجا که قیمت‌های چندراهی‌ها ثابت نبوده و متغیر است نمی‌توان قیمت مشخص و دقیقی برای این محصولات بیان کرد اما شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت دقیق و به روز انواع محافظ برق و چندراهی‌ برق به سایت تکه‌کابل و بخش چند راهی‌ برق مراجعه نموده و از آنجا اقدام به استعلام قیمت کنید.

نتیجه‌گیری

یکی از وسایل پرکاربرد در هر ساختمانی، محافظ و چندراهی برق است. محافظ و چند راهی برق وسایلی برای تبدیل یک خروجی برق به دو تا چند خروجی برق بوده به طوری که بتوان از تمام این خروجی‌ها به طور همزمان استفاده کرد. چندراهی‌ها و محافظ‌های برق شباهت بسیار زیادی به یکدیگر داشته و تنها در محافظت و یا عدم محافظت از وسایل الکتریکی متصل به خود در برابر تغییرات ولتاژ و نوسانات جریان، متفاوت هستند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کاربرد محافظ برق و چند راهی پرداخته و نکات مهم مربوط به خرید آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

238 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط