تابلو برق بچینگ

تابلو برق بچینگ؛ دستگاهی برای کنترل فرآیندهی صنعتی و نیمه صنعتی

643 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

یکی از موارد مورد نیاز و نکات مهم در مسائل فنی و فرآیندهای صنعتی و نیمه صنعتی، نظارت و کنترل فرایندهای مکانیکی به‌صورت الکتریکی است. این کار توسط ابزارهای مختلف صورت می‌گیرد که یکی از پرکاربردترین این دستگاه‌ها و وسایل، تابلو برق بچینگ است. این دستگاه، به صورت محفظه‌ای بسته همراه با سوئیچ و دکمه‌هایی جهت کنترل طراحی و ساخته می‌شود که مدارها و تجهیزات الکتریکی در درون محفظه قرار گرفته و به کنترل سیستم و فرآیندهای آن می‌پردازند. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی تابلو برق بچینگ پرداخته و انواع آن را بیان کنیم.

تابلو برق بچینگ و اجزا آن

تابلو برق بچینگ از نوع مرکز کنترل برق یا PCC

همان‌طور که گفته شد، در محیط‌های صنعتی و نیمه صنعتی نیاز به یک دستگاه جهت کنترل انجام صحیح عملیات‌ها به شده وجود داشته و احساس می‌شود. یکی از وسایل و تجهیزاتی که می‌تواند این کار را به خوبی انجام داده و سیستم فرآیندهای مکانیکی را کنترل کند، دستگاه تابلو برق است.

طراحی تابلو برق باید به گونه‌ای باشد که بتواند این وظیفه را به بهترین نحو ممکن انجام داده و مدیریت کند. تابلو برق‌های بچینگ یکی از انواع تابلو برق‌ها هستند که کاربرد زیادی در موارد صنعتی و نیمه صنعتی دارند. تابلو برق‌های بچینگ اجزای مختلفی داشته که در ادامه برخی از مهم‌ترین آنها را نام برده و با عملکرد آن بخش از دستگاه آشنا می‌شویم.

۱. قطع‌کننده مدار

این قسمت از دستگاه تابل برق، از مدار الکتریکی در برابر اضافه بار و بروز اتصال کوتاه در آم محافظت کرده و عملکرد ایمن تابلو و دستگاه را تضمین می‌کند. در واقع، قطع‌کننده مدار نقشی محافظتی در دستگاه داشته و باعث جلوگیری از بروز صدمات الکتریکی و نوسانی برق می‌شود.

۲. فیوزها

فیوزها یکی دیگر از اجزا مهم تابلو برق‌های بچینگ به شمار می‌روند که برای جلوگیری از اضافه بار الکتریکی و محافظت از سیم‌کشی و اجزای تابلو برق به کار رفته و درون دستگاه نصب می‌شوند.

۳. رله‌ها

رله‌ها نیز یکی دیگر از اجزا تابلو برق هستند که ورود جریان برق به اجزای مختلف دستگاه را کنترل کرده و امکان کنترل دقیق فرایندها را هم فراهم می‌‌کنند. رله‌ها نیز اهمیت زیادی در صحت عملکرد الکتریکی تابلو برق داشته و بسیار مهم هستند.

۴. سوئیچ‌های ایمنی

سوئیچ‌های ایمنی یا کلیدهای اطمینان، یکی دیگر از اجزا تابلو برق‌ها هستند که برای اطمینان از عملکرد ایمن دستگاه با توقف فرایند در مواقع اضطراری و یا شرایط غیرعادی طراحی شده‌اند و اهمیت بالایی در پیشگیری از بروز حوادث و خرابی در تابلو برق‌ها دارند.

۵. توزیع برق

همان‌طور که می‌دانید، تابلو برق وظیفه توزیع برق به اجزای مختلف دستگاه مانند موتور، نوار نقاله و سایر قسمت‌های الکتریکی را بر عهده داشته و این کار باید به درستی انجام شود.

۶. کنتاکتور

این بخش از دستگاه، می‌‌تواند برق سه فاز متصل به ورودی را قطع و یا وصل کرده و به نوعی به مثابه کلید عمل می‌کند. از آنجایی که تعداد زیادی موتور با برق سه فاز در محیط صنعتی و یا نیمه صنعتی وجود دارند، عموما10 تا 20 عدد کنتاکتور در دستگاه نصب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

علاوه‌بر بخش‌های گفته شده، این دستگاه دارای قسمت‌های دیگری مانند کنترل فاز و کلیدها نیز است که هرکدام به عملکرد بهتر تابلو برق بچینگ کمک کرده و وجود آن‌ها در تابلو برق کمک زیادی به عملکرد صحیح تابلو برق می‌کند. تمام این اجزا زمانی که در کنار هم قرار بگیرند، می‌توانند امنیت دستگاه‌ها و کاربر را در محیط صنعتی و نیمه صنعتی فراهم کرده و راندمان کاری کارگاه و یا کارخانه را افزایش دهند.

انواع تابلو برق‌های بچینگ

تابلو برق بچینگ از نوع مرکز کنترل موتور یا MCC

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، از آنجا که تابلو برق‌های بچینگ در زمینه مهندسی برق کاربرد و استفاده متنوع و فراوانی دارد، این تابلو برق‌ها در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند که هر کدام از این انواع تابلو برق‌های بچینگ کاربرد خاص خود را داشته و در موارد مربوط به خود مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر کدام از انواع تابلو برق بچینگ، با توجه به نحوه طراحی و ساخت و اجزای آن، کاربرد مخصوص به خود را در صنایع مختلف ایفا می‌کند. در اینجا برخی از رایج‌ترین انواع تابلو برق‌های بچینگ ذکر و بررسی شده‌اند.

۱. تابلو برق‌های بچینگ موتور گروهی

از این تابلو برق‌ها یا همان پنل‌ها، برای کنترل چندین موتور که در یک فرایند به کار می‌روند، استفاده می‌شود. این تابلو برق‌ها معمولا بیشتر در کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارند. عموما از این تابلو برق‌ها در مواردی که از چندین موتور برای کار با یک ماشین استفاده می‌شود، می‌توان بهره برد.

۲. تابلو برق‌های بچینگ توزیع برق

این تابلو برق‌ها نیز برای توزیع برق در قسمت‌های مختلف ساختمان و یا تاسیسات مراکز و کارخانه‌ها مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارند. از این تابلو برق‌ها معمولا در ساختمان‌های تجاری و مسکونی برای توزیع برق در دستگاه‌های الکتریکی بهره برده می‌شود.

۳. تابلو برق‌های بچینگ کنترل روشنایی

تابلو برق بچینگ PMCC

از این تابلوها بیشتر برای کنترل روشنایی ساختمان و یا تاسیسات ساختمان و مراکز تجاری استفاده می‌شود.

۴. تابلو برق‌های بچینگ کنترل موتور

این پنل‌ها و تابلوهای برق برای کنترل موتورهای بزرگی که در کاربردهای صنعتی و نیمه صنعتی به کار می‌روند، استفاده می‌شود. این تابلوهای برق معمولا در کارخانه‌های تولیدی و انواع تأسیسات صنعتی و نیمه صنعتی مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارند.

۵. تابلو برق‌های بچینگ کنترل ژنراتور

همان‌طور که از نام تابلو برق بچینگ کنترل ژنراتور مشخص است، از این تابلو برق‌ها نیز برای کنترل عملکرد یک ژنراتور استفاده شده و کاربرد زیادی در نیروگاه‌های برق و موارد برق پشتیبان، دارند. از این تابلو برق‌ها عموما در ساختمان‌ها و تاسیساتی که در صورت قطع برق نیاز به برق پشتیبان دارند، استفاده می‌شوند.

موارد ذکر شده در قسمت بالا، تنها تعدادی از مهم‌ترین انواع تابلو برق‌های‌ بچینگ هستند که معمولا در زمینه‌های مهندسی برق مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارند. علاوه‌بر موارد گفته شده، دستگاه‌های دیگری نیز جهت کنترل فرایندها وجود دارند که با توجه به نیازهای خاص، از نوع خاصی از آن‌ها

نتیجه‌گیری

تابلو برق‌ بچینگ، محفظه‌ای است که جهت نگهداری تجهیزات الکتریکی و همچنین جلوگیری از واردشدن شوک الکتریکی و آسیب به تکنسین‌های دستگاه‌ها، مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارد. بخش‌های مختلف این دستگاه، به انجام فرایندهای مکانیکی و الکتریکی در محیط‌های صنعتی و نیمه صنعتی کمک کرده و دستگاه‌ها را به صورت‌های مختلفی به یکدیگر وصل می‌کند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی تابلو برق بچینگ پرداخته و انواع آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

643 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط