خم کن لوله برق

 دقت و سرعت در کابل کشی با کمک خم کن لوله برق

301 بازدید آموزش در صنعت برق

در گذشته خم کردن لوله‌های برق را هنر سیاه می‌نامیدند، زیرا اندکی اشتباه در انجام این فرایند سبب آسیب دیدن لوله و فرسایش سریع کابل‌ها در گذر زمان می‌شد. پس از آزمون و خطاهای اجتناب ناپذیر، امروزه این فرایند به کمک ابزارهای متنوع خم کن لوله برق بسیار ساده و مطمئن انجام می‌شود. فناوری‌های مورد استفاده برای خم کردن انواع لوله‌های رایج در انتقال برق به طور قابل توجهی تکامل یافته است، اما اصول کار همچنان بر مبنای همان روش‌های قدیمی استوار است. هیچ جادوی مکانیکی نمی‌تواند قوانین فیزیک را تغییر دهد اما ابزارآلات نوین می‌توانند دقت انجام فرآیندها و اطمینان از موفقیت را افزایش دهند.

در عملیات کابل کشی برای انتقال برق، صرف نظر از این که با چه نوع لوله‌ای سر و کار دارید، ایجاد خم عالی و مورد نیاز شما وابسته به ابزار خم کن لوله برق و تکنیک‌های استفاده از آن است. تکنیک استفاده از این ابزار هنری است که می‌توانید به مرور زمان آن را فرا بگیرید. اما انتخاب ابزار کار مناسب نیاز به شناخت دقیق دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا انواع خم کن لوله برق و موارد استفاده از آن‌ها را فرا بگیرید.

در چه مواردی از دستگاه خم کن لوله برق استفاده می‌کنیم؟

حفاظت از کابل‌های برق برای اطمینان از عملکرد صحیح شبکه یکی از ضروریات عملیات انتقال نیرو و برق کشی ساختمان است. به همین منظور کابل‌های برق را درون لوله‌های نگه دارنده قرار می‌دهند. این لوله‌ها از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند؛ مواردی مانند استنلس استیل، فولاد ضد زنگ، گالوانیزه، لوله‌های پی وی سی و یو پی وی سی تنها برخی از نمونه‌های رایج برای این منظور هستند. بسته به طراحی خطوط انتقال، ممکن است نیاز باشد در محل اتصال لوله‌ها به یکدیگر و یا در کنج‌ها، زاویه‌ای در لوله ایجاد شود. دستگاه خم کن لوله برق نخستین چیزی است که در این موارد به آن نیاز پیدا خواهید کرد.

اما برای اینکه به زاویه و شکل دلخواه دست پیدا کنیم باید دستگاه خم کن لوله برق را به درستی و متناسب با ویژگی‌های لوله انتخاب نماییم. این دستگاه‌ها علی رغم اصول اولیه مشترکشان، برای کاربرد‌های متفاوت طراحی شده‌اند.

فنر خم لوله برق ساختمان ساده ترین ابزار برای ایجاد زاویه

از این فنر در مواقعی استفاده می‌شود که لوله مورد نظر ما چندان ضخیم نباشد (زیر یک اینچ). علاوه بر این نمی‌توان لوله‌های آلیاژ فلزی را با کمک فنر خم کن لوله برق به شکل دلخواه درآورد. بهترین موارد استفاده از این فنر هنگامی‌ است که لوله درگیر در فرایند، از جنس پلیکا، پی وی سی، یو پی وی سی و پولیکا است.

فنر خم لوله برق

خم کن لوله برق دستی، ابتدایی ترین ابزار مکانیکی برای ایجاد زاویه در لوله

این دستگاه با الگوبرداری از مکانیسم عمل اهرم‌های اولیه طراحی شده است. به همین دلیل استفاده از آن‌ها بسیار راحت است. تنها کافی است لوله در بخش عملیاتی دستگاه (لقمه‌ها) به صورت مناسب جایگذاری کنید؛ سپس پای خودتان را روی پدال تعبیه شده در دستگاه خم کن لوله برق دستی قرار داده و به کمک اهرم  و اعمال فشار لوله را به اندازه دلخواه خم نمایید.

شما می‌توانید انواع خم‌های رایج در فرایند کابل کشی را به کمک این دستگاه ایجاد کنید، اما با توجه به این مکانیسم عمل آن نمی‌توان انتظار داشت که زوایای ایجاد شده در لوله‌های متفاوت دقیقاً یکسان باشند. زیرا تمام عملیات با نیروی دست کنترل می‌شود.

از خم کن لوله برق دستی تنها برای لوله‌هایی با قطر زیر یک اینچ می‌توان استفاده کرد و نکته قابل توجه هنگام استفاده از آن‌ها این است که لقمه‌های نصب شده در بخش عملیاتی دستگاه، به صورت اختصاصی عمل می‌کنند. به این معنی که دقیقا باید متناسب با قطر و ضخامت لوله انتخاب شوند.

خم کن لوله برق دستی

خم کن لوله برق هیدرولیکی قابل استفاده برای لوله‌های ضخیم

همانطور که گفته شد، اصول اولیه برای خم کردن لوله‌ها یکسان است تنها شیوه کار در دستگاه‌های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. دستگاه خم کن لوله برق هیدرولیکی را می‌توان برای لوله‌های ضخیم تر از 2.5 سانتی متر استفاده کرد (نهایتاً تا 8.5 اینچ). این دستگاه یکی از گزینه‌های بسیار مناسب برای ایجاد زاویه در لوله‌های آلیاژ فلزی مانند استنلس استیل، گالوالنیزه، فولادی و مسی است. لقمه‌های خم کن لوله برق هیدرولیکی نیز عملکرد اختصاصی دارند و می‌بایست متناسب با لوله مورد استفاده انتخاب شوند.

نکته مثبت استفاده از ورژن هیدرولیکی دستگاه خم کن این است که در نمونه‌های پیشرفته‌تر نقاله درجه بندی روی آن تعبیه شده است، بنابراین می‌توان از یکسان بودن زوایا در لوله‌های مختلف اطمینان حاصل کرد.

خم کن لوله برق هیدرولیکی

دستگاه خم کن لوله برق الکتریکی ابزاری مناسب و راحت برای ایجاد انواع خم‌ها

تقریباً می‌توان گفت از ترکیب دستگاه خم کن لوله برق هیدرولیکی با مدارهای کنترل الکتریکی دستگاه خم کن لوله برق الکتریکی حاصل می‌شود. از همین رو تمامی امکانات نمونه‌های هیدرولیکی را می‌توان از آن‌ها انتظار داشت. علاوه بر این دقت عمل خم کن‌ها برقی بسیار زیاد است و به کمک آن‌ها می‌توان زوایای سه بعدی را در مسیر لوله ایجاد کرد.

در این دستگاه نیرو لازم برای ایجاد زاویه در لوله‌های برق توسط جریان الکتریسیته و یک الکتروموتور تأمین می‌شود. لقمه‌ها در آن عملکرد اختصاصی دارند و محور‌ها نیز برای ایجاد زوایای دلخواه قابل تنظیم و جابه‌جایی هستند.

دستگاه خم کن لوله برق الکتریکی

خم کن لوله برق کاندوئیت

با توجه به گسترش استفاده از لوله‌های کاندوئیت در صنعت انتقال برق و کابل کشی، دستگاه‌های خم کن لوله برق کاندوئیت طراحی و وارد بازار شدند. لوله‌های کاندوئیت به سبب مقاومت بالا و عایق بودن آن یکی از گزینه‌های عالی برای مصارف مرتبط با جریان الکتریسیته است. این لوله‌ها انواع مختلفی دارند که شامل موارد زیر می‌شود:

  • کاندوئیت فلزی
  • کاندوئیت پی وی سی
  • کاندوئیت گالوانیزه
  • کاندوئیت پلی اتیلن
  • کاندوئیت خرطومی پلاستیکی
  • کاندوئیت خرطومی فلزی

دستگاه‌هایی که برای ایجاد زاویه در لوله کاندوئیت استفاده می‌شوند دارای گستردگی یکسان مانند سایر انواع لوله‌های برق هستند. از همین رو می‌توان دستگاه خم کن لوله برق کاندوئیت را از نوع دستی، مکانیکی، برقی و هیدرولیکی انتخاب کرد. اما باید توجه داشت که این نوع خم کن‌ها به صورت اختصاصی عمل می‌کنند و می‌بایست متناسب با جنس لوله به کار گرفته شوند. جدول زیر به شما کمک می‌کند تا دستگاه خم کن لوله برق کاندوئیت مورد نیاز خود را به درستی انتخاب کنید.

  کاندوئیت IMC کاندوئیت RMC کاندوئیت PVC کاندوئیت EMT کاندوئیت ENT
خم کن لوله دستی * *
خم کن لوله مکانیکی * * *
خم کن لوله برقی * * *
خم کن لوله هیدرولیکی * *
خم کن لوله PVC * *
توضیحات خم کن لوله دستی برای کاندوئیت‌‌های با سایز کوچک استفاده از جعبه یا روکش حرارتی استفاده از جعبه یا روکش حرارتی

برای مشاهده آگهی‌های مربوط به خم کن لوله برق و اطلاعات بیشتر، کلیک کنید.

301 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط