انواع ترمینال برق

راهنمای خرید انواع ترمینال برق

654 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید در زمان خرید انواع ترمینال برق بایستی به چه نکاتی توجه داشت؟ ترمینال برق ابزاری بوده که موظف است اتصال چند سیم محکم را بر عهده بگیرد. این سیم‌ها در ترمینال توانایی انتقال برق بدون این که داغ بشوند را داشته و همین مشخصه سبب شده تا از وقوع حوادث ناگواری هم‌چون آتش‌سوزی جلوگیری به عمل آید. در ادامه با انواع مختلف ترمینال برق و نکاتی که باید در زمان خرید بدانید بیش‌تر آشنا خواهیم شد.

هر آنچه که باید درباره خرید انواع ترمینال برق بدانید!

استانداردهای انواع ترمینال برق

انواع ترمینال برق از جمله مهم‌ترین تجهیزاتی بوده که در صنعت برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای این که بتوان بیش‌ترین کارایی را از ترمینال‌های برق دریافت نمود، لازم است که در زمان خرید آگاهی کاملی نسبت به ویژگی‌های این تجهیزات داشته و سپس اقدام به خرید کنید. ترمینال‌های برق دارای مدل‌های مختلفی هستند که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ها و مصارف مخصوص به خود را دارند. می‌توان گفت که توجه به نوع ترمینال، کلیدی‌ترین نکته‌ای بوده که بایستی در زمان خرید مد نظر داشته باشید؛ در همین راستا در ادامه انواع مختلف ترمینال برق را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد:

انواع ترمینال برق را بهتر بشناسید!

ترمینال ریلی

از جمله ترمینال‌‌های پرکاربرد، ترمینال ریلی بوده که از آن برای ساخت انواع تابلو برق بهره‌گیری می‌شود. ترمینال‌های ریلی به صورت کشویی طراحی شده و به شکل ماژولار مورد استفاده قرار می‌گیرند. قابل ذکر بوده که امکان طراحی این ترمینال‌ها در مدل‌های متفاوت دو طبقه، مفتولی، فشاری و ریلی فیوزدار فراهم است.

ترمینال برق فلنج‌دار

از دیگر انواع ترمینال‌های برق که بایستی در زمان خرید آن را بشناسید، می‌توانیم به ترمینال‌های برق فلنج‌دار اشاره داشته باشیم. این دسته از ترمینال‌های برق به شکل دو شاخه به طرف بالا بوده و دارای قابلیت چرخیدن هستند. ترمینال مذکور به گونه‌ای طراحی شده که کاربر می‌تواند به راحت‌ترین شکل ممکن از آن استفاده کرده و آن را در محل مورد نظر به صورت ثابت نگه دارد.

ترمینال شاخه‌ای

ترمینال‌های شاخه‌ای از دیگر انواع ترمینال‌های برق بوده که در دسته ترمینال‌های پُرمصرف قرار می‌گیرند. ترمینال‌های شاخه‌ای دارای سلول ورودی و خروجی بوده و به طور معمول رنگ آن‌ها طوسی و جنس آن‌ها از پلی آمید است.

خرید انواع ترمینال برق

ترمینال چنگالی

از دیگر انواع ترمینال برق که شناخت آن در زمان خرید حائز اهمیت بوده، ترمینال چنگالی است. ترمینال‌های چنگالی مصارف مختلفی داشته و امکان بهره‌وری از آن‌ها در بخش‌های گوناگون فراهم است.

ترمینال پیچی

از جمله متداول‌ترین نوع ترمینال‌های برق، پایانه‌ها و ترمینال‌های پیچی به حساب آمده که عملکرد آن‌ها بسیار ساده است و همین ویژگی سبب شده تا بسیاری از افراد در زمان خرید، به سراغ مدل پیچی رفته و از آن بهره ببرند.

ترمینال سرامیکی

ترمینال سرامیکی از دیگر انواع ترمینال‌های برق بوده که امروزه در انواع گوناگونی قابل تولید است. ترمینال‌های سرامیکی در انواع مختلف تک خانه تا چهارخانه قابل تولید بوده و عمدتاً از آن‌ها به منظور ساخت چراغ‌های روشنایی بهره‌گیری می‌شود. در واقع، مهم‌ترین کاربردی که این ترمینال‌ها داشته برای چراغ‌های روشنایی است.

سایر نکات خرید انواع ترمینال برق

علاوه بر در نظر داشتن نوع ترمینال برق، بایستی به موارد دیگری نیز توجه داشت:

توجه به برند تولیدکننده

بعد از انتخاب بهترین نوع ترمینال برق، برای این که بتوانید یک ترمینال برق قابل اطمینان با درجه کیفی عالی خریداری کنید، لازم است که به سراغ یک برند معتبر بروید. امروزه شرکت‌های مختلفی در زمینه تولید انواع مختلف ترمینال برق در حال فعالیت هستند و همین موضوع برخی اوقات باعث می‌شود تا پیدا کردن بهترین برند کمی دشوار به نظر برسد. توصیه ما این است که شرکت‌های مختلف تولیدکننده ترمینال برق را شناسایی کرده و اعتبار آن‌ها را از روی درصد رضایت کاربران بسنجید.

توجه به کاربرد ترمینال برق

نکته دیگری که بایستی در زمان خرید ترمینال برق در نظر داشته باشید، کاربرد این تجهیز است. همان‌طور که گفته شد ترمینال‌های برق دارای انواع مختلفی هستند و به تبع مصارف گوناگونی دارند؛ در نتیجه شما بایستی کاربرد هر ترمینال برق را در نظر داشته و اقدام به خرید نمونه‌‌ای کنید که متناسب با نیاز شما باشد.

چرا باید از ترمینال برق استفاده کنیم؟

اکنون که می‌دانیم در زمان خرید انواع ترمینال برق بایستی به چه مواردی توجه داشته باشیم، در این بخش از راهنما قصد داریم به ضرورت استفاده از ترمینال برق بپردازیم:

ایمنی بالا

اولین علت استفاده از ترمینال‌های برق، ایمنی بالای آن‌ها است. بهره‌گیری از انواع مختلف ترمینال‌های برق یا کانکتور در برق‌کشی، به دلیل کاهش فشار ولتاژ، خطر آتش‌سوزی و برق‌گرفتگی را به طرز چشم‌گیری پایین خواهد آورد.

اتصال استاندارد

ترمینال‌هایی که معرفی کردیم، به گونه‌ای طراحی و تولید شده‌اند که می‌توانند حرارت بالا را به خوبی تحمل نمایند. همچنین، میزان فرسودگی و کاهش فشار برق نیز در این تجهیزات بسیار کم خواهد بود. علاوه بر این، با کمک ترمینال‌های برق می‌توان اتصالات دائمی یا موقت سیم را انجام داد. قابل ذکر است که در صورت اتصال دائمی می‌توانیم بارها انواع ترمینال برق را باز و بسته کرده و سیم‎ها را متناسب با نیاز خود تعویض نماییم.

ارتباط انواع ترمینال برق با سیم‌کشی ساختمان

  • چنان‌چه سیم‌کشی ساختمان به صورت توکار انجام شده باشد، می‌توانیم سیم‌ها را به وسیله ترمینال‌های برق که مجهز به چند لایه عایق بوده در زیر گچ به کار ببریم؛ این سیم‌ها تحت عنوان سیم‌های زیرگچی نیز شناخته می‌شوند؛
  • علاوه بر این، امکان استفاده از لوله‌های خرطومی و پی وی سی در زیر گچ نیز فراهم بوده و می‌توان با استفاده از یک فنر مخصوص سیم‌کشی، سیم‌های برق را داخل آن‌ها به کار برد؛
  • چنان‌چه سیم‌کشی ساختمان به صورت روکار باشد، می‌توان سیم‌ها را از طریق ترمینال برق که مجهز به چند لایه عایق بوده مورد استفاده قرار داد؛
  • علاوه بر این، می‌توانیم سیم‌ها را از درون لوله رد کرده و از آن‌ها به همراه برخی بست‌های مخصوص بهره ببریم.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با چیستی انواع ترمینال برق، به بررسی ضرورت استفاده و ارتباط این ترمینال‌ها با انواع سیم‌کشی نیز پرداختیم. شما چه اطلاعات دیگری در رابطه با انواع ترمینال‌های برق دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با انواع ترمینال‌های برق در قسمت ارسال دیدگاه برایمان بنویسید.

654 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط