راهنمای خرید محافظ برق

راهنمای خرید محافظ برق؛ بررسی مهم‌ترین نکات خرید

456 بازدید راهنمای خرید / راهنمای تکه کابل / آموزش در صنعت برق / ایمنی و بهداشت حرفه ای در صنعت برق ومخابرات(HSE) / راهنمای خرید امن

آیا می‌دانید در زمان خرید محافظ برق بایستی به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟ به نظر شما بهترین محافظ برق چه ویژگی‌هایی دارد؟ نوسانات الکتریکی اصلی‌ترین عامل برای آسیب دیدن قطعات برقی هستند. با توجه به قیمت روزافزون قطعات و دستگاه‌های برقی، لازم است که با توجه به راهنمای خرید محافظ برق اقدام به خرید بهترین محافظ نمود.

هر آنچه که باید در راهنمای خرید محافظ برق بدانید!

راهنمای خرید محافظ برق

در ابتدا لازم است که با چیستی محافظ برق و وظیفه آن آشنا شویم. محافظ برق وسیله‌ای بوده که می‌تواند از دستگاه‌های برقی در برابر نوسانات شدید برق حفاظت نماید. نوسان برق می‌تواند در اثر عواملی نظیر رعد و برق و یا در ساعات اوج مصرف رخ دهد و به دستگاه‌های الکتریکی آسیب وارد نماید. با توجه به اهمیت استفاده از محافظ برق، خرید این دستگاه پیشنهاد می‌شود. در ادامه راهنمای خرید محافظ برق نکاتی را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد که می‌توانید با کمک آن‌ها بهترین و مناسب‌ترین محافظ برق را خریداری فرمایید:

راهنمای خرید محافظ برق؛ نکات طلایی خرید

خرید محافظ برق

توان خروجی محافظ برق

محافظ‌های برق مجهز به یک توان خروجی مشخص بوده که با واحد ولت آمپر یا وات نمایش داده می‌شود. مثلاً محافظ برق شیش خانه 2500 واتی، حداکثر 2500 وات خروجی ارائه داده و می‌توانید یک دستگاه پرمصرف که 2500 وات توان نیاز داشته را به آن متصل نمایید. توجه داشته باشید که در چنین شرایطی تمام توان محافظ برق استفاده می‌شود و اگر یک یا چند وسیله دیگر را نیز به آن متصل کنید، امکان خرابی محافظ و جرقه زدن آن و دستگاه‌های متصل افزایش پیدا خواهد کرد.

تعداد و نوع پریزهای محافظ برق

مورد بعدی که توصیه می‌شود مطابق با راهنمای خرید محافظ برق رعایت کنید، تعداد و نوع پریزهای محافظ است. محافظ‌های برق بر حسب نوع استفاده و طراحی می‌توانند دارای یک یا چند پریز مختلف باشند. در زمان انتخاب بین محافظ‌های برق بایستی تعداد وسیله‌های الکتریکی که می‌خواهید به محافظ متصل کنید را مد نظر قرار دهید.

علاوه بر این، نوع طراحی قاب پریزها نیز حائز اهمیت بوده و بایستی به گونه‌ای طراحی شده باشد که در زمان اتصال دو شاخه برق، برای سایر خانه‌ها مزاحمتی ایجاد نکند. برای بعضی از افراد وجود محافظ کودک روی پریز حائز اهمیت است تا از برق گرفتگی کودکان در صورت تماس آن‌ها با پریز جلوگیری به عمل آید. جنس تیغه‌هایی که در پریز برق استفاده شده نیز اهمیت دارد که باید مقاومت و کیفیت خوبی داشته باشد.

طول کابل محافظ برق

مورد بعدی که توصیه می‌شود بر اساس راهنمای خرید محافظ برق مد نظر قرار دهید، طول کابل محافظ برق است. بعضی از محافظ‌ها بدون کابل طراحی شده و به بازار عرضه می‌شوند. اگر قصد جابه‌جایی محافظ برق را نداشته باشید، محافظ‌های برق بدون کابل گزینة خوبی خواهد بود. اما چنانچه می‌خواهید محافظ برق را جابه‌جا کنید یا این که فاصله پریز برق با وسیله مورد نظرات زیاد بوده، بهتر است که اقدام به خرید محافظ برق کابل‌دار کنید.

به طور معمول محافظ‌های برق کابل‌دار با طول کابل‌های 1.5، 3 و 5 تولید خواهند شد. پیشنهاد ما این است اقدام به خرید مدلی کنید که طول کابل آن‌ها بیش‌تر از نیازتان باشد تا در صورت جابه‌جایی یا افزودن دستگاه‌های جدید، با مشکل کمبود کابل روبه‌رو نشوید. افزون بر این، بهتر است که بین مدل‌های مختلف قطر طول سیم و روکش را نیز مورد بررسی قرار داده تا در صورت کشیدگی یا اعمال فشار، دچار پارگی نشده و بتواند دوام و ماندگاری بالایی داشته باشد.

زمان تأخیر محافظ برق

مورد بعدی که در راهنمای خرید محافظ برق پیشنهاد می‌شود، این است که به زمان تأخیر محافظ برق توجه داشته باشید. در حالت کلی، محافط‌های برق بر حسب توان و مداری که برای آن‌ها تعیین شده، زمان تأخیر اولیه متفاوتی خواهند داشت. در واقع، زمان تأخیر اولیه به نوع وسیله مورد استفاده وابسته بوده و بایستی با در نظر گرفتن نوع وسیله اقدام به انتخاب و خرید محافظ برق کنید. مدت زمان تأخیر محافظ برق برای اکثر دیوایس‌های صوتی و تصویری هم‌چون تلویزیون و کامپیوتر حدوداً 30 ثانیه الی 1 دقیقه خواهد بود. برای لوازمی که کمی سنگین‌تر هستند؛ مثل یخچال و کولر گازی، این زمان 4 الی 6 دقیقه تخمین زده می‌شود.

جنس و کیفیت بدنه محافظ برق

مورد بعدی پیشنهاد شده در راهنمای خرید محافظ برق، جنس و کیفیت بدنه محافظ برق است. توجه داشته باشید که جنس بدنه محافظ برق ارتباط مستقیم با ایمنی و دوام آن دارد. به طور معمول محافظ‌های برق با استفاده از پلاستیک تولید می‌شوند و پلاستیک ABS بهترین مواد اولیه برای تولید آن‌ها است؛ چرا که این پلاستیک دارای مقاومت حرارتی بالایی بوده و در برابر اشتعال نیز استحکام خود را از دست نمی‌دهد.

به همین خاطر، این پلاستیک می‌تواند از بروز هر نوع فاجعه احتمالی ممانعت کند. البته ناگفته نماند که این پلاستیک همیشه تنها مواد اولیه‌ای نبوده که برای ساخت محافظ برق مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلکه گاهاً بدنه محافظ‌ها از پلی کربنات نیز تولید شده که در مقایسه با پلاستیک ای بی اس مقاومت دو چندانی در برابر حرارت داشته و می‌تواند از آتش گرفتن محافظ جلوگیری کند.

توجه به گارانتی و اعتبار برند تولیدکننده محافظ برق

مورد بعدی که بایستی در راهنمای خرید محافظ برق مد نظر قرار دهید، گارانتی و اعتبار برند تولیدکننده محافظ است. پیشنهاد ما این است به سراغ برندهایی بروید که مورد تأیید اهل فن بوده و سابقه درخشانی در این زمینه دارند. از آن جایی که احتمال خراب شدن محافظ‌های برق بالا بوده، توجه به داشتن گارانتی نیز حائز اهمیت خواهد بود.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با چیستی محافظ برق و ضرورت استفاده از آن، به معرفی نکاتی پرداختیم که شما عزیزان می‌توانید با مطالعه و رعایت آن‌ها بهترین محافظ برق را خریداری فرمایید. با کمک راهنمای خرید محافظ برق می‌توان متناسب با بودجه و در مدت زمان کوتاه بهترین محافظ برق را خریداری نمود. به نظر شما کدام برند محافظ برق بهتری را تولید می‌کند؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را پیرامون محافظ‌های برق در قسمت ارسال دیدگاه با ما و کاربران محترم وب سایت تکه کابل به اشتراک بگذارید.

456 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط