تجهیزات خانه هوشمند

تجهیزات خانه هوشمند شامل چه مواردی است؟

186 بازدید آموزش در صنعت برق

سیر تغییرات خانه‌ها به سمت و سوی هوشمند شدن در حال پیشرفت است. تا چند سال آینده تمام خانه‌ها هوشمند می‌شوند و فکر کردن به اینکه روزی در خانه‌های سنتی امروزی زندگی می‌کردیم، برای ما نوستالژی به حساب خواهد آمد. تفاوت خانه هوشمند با خانه معمولی در نوع تجهیزاتی است که در آن به کار می‌رود. تجهیزات خانه هوشمند مانند شبکه به یکدیگر وصل می‌شوند و از طریق گوشی و پنل مرکزی، می‌توان آن‌ها را مدیریت کرد. در واقع شما با تهیه این تجهیزات می‌توانید به راحتی خانه خود را هوشمند کنید. در این مقاله از تکه کابل قصد داریم با تجهیزات خانه هوشمند آشنا شویم. با ما همراه باشید.

کنترل تجهیزات هوشمند خانه با تلفن همراه

مزایای خانه هوشمند

شاید با خواندن این مقاله تا حدی از داشتن خانه هوشمند شگفت زده شوید اما قطعاً با اضافه کردن تجهیزات خانه هوشمند به منزل خود و زندگی در آن، بیشتر شگفت زده خواهید شد.

  • اولین مورد، کاهش مصرف انرژی مانند برق است چرا که لامپ اضافی روشن نمی‌ماند و خودشان خودکار خاموش می‌شوند.
  • کنترل خانه از راه دور که دیگر نگران امنیت خانه نخواهید بود.
  • کاهش هزینه ها به تبع کاهش مصرف انرژی
  • قابلیت تعریف سناریوهای دلخواه مثلاً روشن شدن همه لامپ‌ها هنگام ورود برای سورپرایز جشن تولد
  • استفاده آسان برای سالمندان و کودکان
  • امکان پخش موسیقی دلخواه هنگام ریلکس کردن روی کاناپه
  • پخش آلارم برای بیدار شدن در ساعت خاص
  • و…

تعریف سناریو برای خانه هوشمند محدودیت ندارد و تنها کافیست در آن زندگی کنید و لذت ببرید.

تجهیزات هوشمند سازی خانه

مرکز هوشمند (Smart Hub)

هاب مرکزی قطعه‌ای و بخشی از سیستم هوشمند است که در مرکز شبکه قرار دارد و دستگاه‌ها به آن وصل هستند. از طریق این هاب، دستگاه‌های دیگر هم می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و فقط با یک گوشی کنترل همه آن‌ها در دستان شما خواهد بود.

نرم افزار کنترل از راه دور

قسمت جالب تجهیزات خانه هوشمند همین اپلیکیشن است که به واسطه آن می‌توانید تمام قسمت‌های سیستم را کنترل و تنظیم کنید. این نرم افزار علاوه بر مدیریت یک خانه، می‌تواند چند طبقه و چند خانه از یک ساختمان را مدیریت کند. تنها کافیست برنامه مربوطه را دانلود و نصب کنید و دستگاه‌ها را به آن متصل کنید.

دستگاه‌های هوشمند

دستگاه‌های هوشمند همان اجزای اصلی خانه هوشمند هستند و این قسمت‌ها را برنامه ریزی می‌کنیم تا دستورات را اجرا کنند. در ادامه چند نمونه از این دستگاه‌ها را معرفی می‌کنیم:

دستگاه های هوشمند خانه

سیستم امنیتی خانه

راه اندازی یک سیستم امنیتی برای خانه، آرامش و راحتی برای شما به ارمغان می‌آورد و نگرانی شما را از بین می‌برد. برای ایجاد یک سیستم امنیتی خوب، باید حداقل تجهیزات خانه هوشمند زیر را نصب کنید:

آلارم های هوشمند

آلارم یک زنگ هشدار است که در مواقع اضطراری به صدا در می‌آید؛ به عنوان مثال باز شدن ناگهانی در، ورود افراد غیر مجاز به خانه، اعلام حریق و… . فقط نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که تعداد آلارم‌ها زیاد و کاذب نشود که بیهوده توجه پلیس را جلب نکنند. اگر نگران هستید که همیشه برای پاسخ به آلارم‌ها در دسترس نباشید، فقط برای شرایط خاص آن‌ها را تنظیم کنید، مانند زمان شکستن شیشه پنجره.

شما می‌توانید از تجهیزات خانه هوشمند دیگر هم استفاده کنید؛ به عنوان مثال می‌توانید دتکتور دودی و دتکتور گاز مونوکسیدکربن را تهیه و نصب کرده و از خسارات مالی و جانی غیر منتظره در امان بمانید.

دوربین هوشمند

دوربین هوشمند برای شما امکانات زیادی به همراه دارد، مثلا:

کودکان و نوجوانان خود را در خانه چک کنید

با فردی در خانه خود به صورت تصویری از جای دیگر صحبت کنید

حضور افراد دیگر در خانه را ببینید

و…

این دوربین‌ها چشم و گوش شما خواهند بود.

قفل هوشمند

یکی از قابلیت‌های قفل هوشمند این است که می‌توانید آن را از راه دور هم کنترل کنید و دیگر نیازی به کلید مکانیکی ندارید. حتی اگر بعد از خارج شدن از خانه فراموش کرده باشید که در قفل است یا باز، می‌توانید از راه دور از این موضوع مطمئن شوید و در را قفل کنید.

یک قابلیت دیگر هم این است که اگر اعضای خانواده زودتر از شما به منزل برسند، دیگر نیازی نیست نگران پشت در ماندن آن‌ها باشید چرا که تنها با گوشی خود می‌توانید از طریق پنل مرکزی، قفل هوشمند را باز کنید.

سیستم امنیتی و قفل هوشمند

ترموستات هوشمند

ترموستات هوشمند یک قابلیت به شما می‌دهد اینکه از هر جا و هر مکانی، دمای آن را تنظیم کنید تا موقع رسیدن به خانه از بیرون، خانه دمای دلخواه شما را داشته باشد. این موضوع برای افرادی که خانه ویلایی دارند و مدت طولانی از آن استفاده نمی‌کنند بسیار مهم است.

ترموستات هوشمند

بلندگوهای هوشمند

بلندگوهای هوشمند علاوه بر پخش صدای موسیقی قابلیت‌های دیگر هم دارند. به عنوان مثال بدون نیاز به دست‌، آلارم هشدار و یادآوری‌ها را تنظیم کنید، صدا را با کیفیت فوق العاده پخش کند، درباره موضوعات مختلف اعم از اخبار و واقعیت‌های مربوطه به مریخ را پیدا کنید.

بلندگوی هوشمند

لامپ‌های هوشمند

اگر الان در خانه خود از لامپ‌های معمولی استفاده می‌کنید باید خودتان به سمت کلید بروید و آن را خاموش کنید. اما لامپ‌های هوشمند این زحمت را از دوش شما برداشته‌اند و می‌توانید تنها با یک ضربه و یا یک کلمه، آنها را به صورت اتوماتیک یا دستی خاموش یا روشن کنید. شما از هر کجا می‌توانید نور این چراغ‌ها را کم یا زیاد کنید. حتی قابلیت تغییر رنگ نیز برای آن‌ها وجود دارد.

سیستم روشنایی هوشمند

پرده‌های هوشمند

دیگر از خانه هوشمند چه می‌خواهید؟ لامپ هوشمند که خودش خاموش می‌شود، کولری که خودش می‌داند کی روشن باشد و پرده هوشمند هم به تجهیزات خانه هوشمند اضافه می‌شود. برای پرده‌های هوشمند دیگر نیازی نیست که خودتان پرده‌ها را لمس کنید و جا به جا کنید تا خانه را روشن کند یا جلوی تابش خیره کننده خورشید را بگیرد. تنها با گفتن چند کلمه یا چند ضربه در برنامه‌ی خانه هوشمند می‌توانید این کارها را انجام دهید.

جمع بندی

در این مقاله با تجهیزات خانه هوشمند آشنا شدیم. در انتها اگر نظر و پیشنهادی دارید، در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

186 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط