کنتور برق دیجیتال

کنتور برق دیجیتال چیست؟

1154 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

کنتور برق دیجیتال وسیله‌ای برای اندازه‌گیری میزان برق مصرفی است و سال‌های زیادی است که انسان از آن استفاده می‌کند. در ابتدا کنتور برق مکانیکی رواج داشت و افراد باید برای اندازه‌گیری میزان برق مصرفی خود، با قرائت اعداد و انجام محاسبات، اعداد نهایی را بدست می‌آوردند. با گذشت زمان و جایگزین شدن دستگاه‌های قدیمی با نمونه‌های پیشرفته‌تر، کنتور مکانیکی نیز با کنتور برق دیجیتال جایگزین شد. این تغییر نقاط مثبت بسیار زیادی داشت و اکنون کنتور برق دیجیتال طرفداران زیادی دارد. در این مقاله همراه ما باشید تا این دستگاه را به طور کامل بررسی کنیم.

 کنتور برق دیجیتال چیست؟

یک کنتور هوشمند دیجیتالی مانند یک کنتور الکتریکی سنتی عمل می‌کند، فقط اطلاعات استفاده را از طریق سیگنال‌های رادیویی یا ارتباطات سلولی به دستگاه برمی‌گرداند – کاری که کنتورهای برق مکانیکی سنتی نمی‌توانند انجام دهند. یک تراشه ارتباطی داخلی به کنتور دیجیتالی اجازه می‌دهد تا جزئیات قرائت کنتور را مستقیماً برای شرکت برق ارسال کند و در ازای آن، شرکت برق معمولاً آن داده‌ها را با مصرف‌ کننده به اشتراک می‌گذارد تا آنها بتوانند مصرف برق خود را بهتر درک کنند.

یک کنتور برق دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

انواع مختلفی از کنتور برق دیجیتال وجود دارد. قدیمی‌ترین سبک کنتور برق دیجیتال شبیه به یک کنتور مکانیکی است که جریان الکتریکی را از شبکه به خانه شما اندازه‌گیری می‌کند و سپس از مبدل آنالوگ به دیجیتال (ADC) برای تبدیل داده‌های عددی به سیگنال دیجیتال استفاده می‌کند.

کنتور برق دیجیتال مدرن مجهز به سنسورهای AC (جریان متناوب) هستند که آمپر و ولتاژ را از شبکه تشخیص می‌دهند. این کنتورها کار بهتری را در ضبط تمام توان در یک مدار انجام می‌دهند و تا حدودی دقیق تر از ADC یا کنتورهای برق مکانیکی می‌باشند.

کنتور دیجیتال، بر خلاف همتایان مکانیکی خود، دارای صفحه نمایش الکترونیکی هستند که داده‌های عددی فعلی  و به روز را نمایش می‌دهد. می‌توانید صفحه نمایش را به صورت دستی بخوانید و شرکت برق نیز می‌تواند با سیگنال‌های فرکانس بالا عددها یا همان داده‌ها را دریافت کند.

چرا شرکت‌های برق بیشتر به کنتور دیجیتالی روی می‌آورند؟

کنتورهای هوشمند به شرکت‌های برق اجازه می‌دهند تا میزان انرژی را که در هر نقطه از زمان از شبکه می‌کشید، تعیین کنند. با این اطلاعات، شرکت‌های برق می‌توانند راه‌های بهتری برای قیمت گذاری برق که ارائه می‌کنند ایجاد نمایند. آنها می‌توانند بر اساس زمان و میزان مصرف برق مورد نیاز شما، صورتحساب برق مورد نیاز خود را به شما اعلام کنند. علاوه بر این، از آنجایی که هیچ ماموری نیازی به خواندن کنتور برق دیجیتال ندارد، شرکت‌های برق در هزینه‌های نیروی کار و هزینه‌های عملیاتی صرفه جویی می‌کنند.

تمامی ‌مواردی که در بالا بیان شد مزیت‌ها و امتیازات متعدد کنتور برق دیجتال را بیان کرد؛ مانند تمایل بیشتر شرکت‌ها و ادارات به استفاده از کنتور برق دیجتال، کم شدن هزینه‌های قبض و… . حال میخواهیم شما را  با عیب این نوع کنتور آشنا کنیم و راهکار رفع این عیب را نیز بیان کنیم.

نحوه کار کنتور برق دیجیتال

 نگرانی از بابت تشعشعات کنتور برق دیجیتال

کنتورهای هوشمند امواج فرکانس رادیویی (RF) (معروف به تشعشعات کم انرژی) را منتشر می‌کنند و برخی از مردم نگران کنتور برق دیجیتال هستند زیرا امواج RF که آنها تولید می‌کنند مانند امواجی است که توسط تلفن‌های همراه و دستگاه‌های Wi-Fi منتشر می‌شود.

به گفته انجمن سرطان امریکا، «تابش امواج فرکانس رادیویی RF  انرژی کافی برای حذف ذرات باردار مانند الکترون (یونیزاسیون) ندارد و به همین دلیل تابش غیر یونیزان نامیده می‌شود. تشعشعات غیر یونیزان انرژی کافی برای حرکت اتم‌های یک مولکول به اطراف یا ایجاد ارتعاش آن‌ها را دارند که می‌تواند منجر به گرما شود اما نمی‌تواند مستقیماً به DNA آسیب برساند.

میزان انرژی RF امواج فرکانس رادیویی که در معرض آن هستید بستگی به نحوه ارسال سیگنال‌های کنتور برق دیجیتال و فاصله شما از آنتن آن دارد. از آنجایی که کنتورهای هوشمند معمولاً در بیرون نصب می‌شوند، دور از تابش خواهید بود و دیوارهایی بین شما و آنتن کنتور هوشمند وجود دارد که کم شدن قرار گرفتن در معرض انرژی امواج فرکانس رادیویی RF کمک می‌کند. به این ترتیب، میزان اشعه‌ای که شما از یک کنتور برق دیجیتال در معرض آن قرار می‌گیرید بسیار کمتر از میزان اشعه‌ای است که از سایر دستگاه‌های الکترونیکی مانند تلفن‌های همراه ساتع می‌شود.

به همین دلیل، لازم نیست نگران باشید که کنتور برق دیجیتالی خود خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. تابش RF که یک متر هوشمند ساطع می‌کند انرژی کافی برای آسیب رساندن به DNA شما را ندارد.

سخن اخر

با توجه به مطالب بیان شده متوجه کاربرد بالای کنتور‌ها در زندگی خود می‌شویم. کنتور برق دیجیتالی تبدیل به یکی از تکنولوژی‌ها پر طرفدار در جهان شده زیرا امتیازات بیشتری را نسبت به کنتورهای برق مکانیکی برای افراد، شرکت‌ها و صنایع مختلف به همراه دارد. در نتیجه در طی سالیان اینده میزان استفاده از این نوع کنتور نسبت به دیگر انواع کنتورها تقریبا 100 به 0 خواهد شد و درتمام مکان‌ها شاهد بکارگیری کنتوربرق دیجیتال خواهیم بود. امیدواریم اطلاعات برای شما عزیزان مفید واقع شده باشدو اگر قصد خرید کنتور برق دیجیتال را دارید می توانید به دسته بندی انواع کنتور اندازه گیری برق سایت تکه کابل مراجعه نمایید.

ضمن تشکر از مطالعه مقاله فوق امید داریم که مطالب زیر نیز بتواند به بالابردن آگاهی و سطح دانش شما کمک نماید

انواع کنتور برق

کنتور برق

کنتور برق مکانیکی (آنالوگ)

ارزش بالای جیوه در کنتور برق قدیمی؛ بررسی یک افسانه یا واقعیت!

انواع اجزای کنتور برق و کاربرد آن‌ها

کدام کنتور برق جیوه دارد؟

جلوگیری از نوسانات با محافظ زیر کنتوری

1154 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط