تجهیزات اندازه گیری و فازمتر ها

7 مورد از بهترین تجهیزات اندازه ‌گیری و فازمتر ‌ها

549 بازدید آموزش در صنعت برق

آسیب‌های ناشی از شوک الکتریکی سبب ‌می‌شود تا افرادی که با جریان برق سر و کار دارند برای ایمنی و اطمینان از میزان جریان برق درون سیم‌ها از تجهیزات اندازه ‌گیری و فازمتر ها استفاده کنند. این تجهیزات با تنوع بسیار بالا در بازار کالای برق و ابزار فروشی‌ها موجود هستند. قابلیت‌هایی که هرکدام از انواع تستر‌ها و فازمتر ها ارائه ‌می‌دهند متناسب با سطح آگاهی و توانایی فردی است که قرار است از آن‌ها استفاده کند. درک ویژگی‌های تستر‌ها و ولت متر‌ها به شما کمک ‌می‌کند ضمن آگاهی از قابلیت هرکدام از آن‌ها، برای اهداف مختلف گزینه‌ مناسب خود را انتخاب نمایید.

تستر ولتاژ غیر تماسی (تستر القایی)

تستر‌ القایی یکی از پرکاربردترین نمونه‌های تجهیزات اندازه‌گیری و فازمتر ها است که هم برای افراد مبتدی و هم برای افراد حرفه‌ای‌ کاربرد دارد. تستر‌های القایی به شما این امکان را ‌می‌دهند که ولتاژ سیم‌‌ها یا دستگاه‌ها را بدون نیاز به تماس با قطعات الکتریکی بررسی کنید. به همین دلیل استفاده از آن‌ها بسیار آسان و ایمن است. به کمک این وسیله ‌می‌توانید ولتاژ جاری در سیم کشی برق، پریز‌ها، قطع کننده‌های مدار، سیم‌های لامپ، پریز‌های چراغ، کلیدها و غیره را تشخیص دهید. تنها کافی است این مدل از تجهیزات اندازه‌گیری و فازمتر ها را به پریز‌ها و یا قسمت بیرونی سیم یا کابل نزدیک کنید تا از اتصال یا قطعی جریان مطلع شوید.

تستر القایی

در اکثر نمونه‌ها یک چراغ قرمز در نوک تستر و یا یک نویز هشدار درون تستر القایی تعبیه شده است تا در صورت برقرار بودن جریان به شما هشدار دهد. مدل‌های ابتدایی تستر القایی تنها قادر است وجود و یا عدم وجود ولتاژ را تشخیص دهد، اما نمونه‌های پیچیده و البته گرانتر ‌می‌تواند میزان حدودی ولتاژ را نیز تعیین کند. اما باید توجه داشته باشید که میزان جریان اندازه‌گیری شده توسط تستر القایی به دقت سایر تجهیزات اندازه‌گیری و فازمتر ها نیست.

تستر ولتاژ نئون بهترین گزینه برای تشخیص ولتاژ در خروجی‌های متصل به زمین

تسترهای مدار نئون، فقط به شما ‌می‌گویند که آیا ولتاژ وجود دارد یا خیر و از میزان ولتاژ و سایر مشخصات جران الکتریکی اطلاعاتی را به شما نخواهند داد. آن‌ها دارای یک بدنه کوچک با یک چراغ نئون تعبیه شده در داخل به همراه دو سیم کوتاه متصل به پروب‌های فلزی هستند. برای استفاده از این نمونه تجهیزات اندازه گیری و فازمتر ها کافی است یکی از اتصالات پروب فلزی را به مسیر جریان و پروب دیگر را به یک سطح تماس خنثی یا زمین متصل کنید. در صورت وجود جریان لامپ نئون موجود در نوک ابزار روشن ‌می‌شود.

تستر ولتاژ نئون

مزیت این دستگاه نسبت به نمونه قبلی این است که از باتری استفاده نمی‌کند، به همین دلیل همواره ‌می‌توان از عملکرد صحیح آن اطمینان داشت. علاوه بر این تستر ولتاژ نئون یکی از گزینه‌های بسیار ارزان است. ولی هنگام استفاده از آن باید بسیار احتیاط کرد، زیرا لمس هرکدام از پروب‌ها در زمان اتصال، خطر برق گرفتگی را به همراه دارد.

ابزار‌های پلاگین برای آنالیز پریز‌های خروجی متصل به زمین

این گروه از تجهیزات اندازه‌گیری و فازمتر ها بسیار ارزان و همراه با کاربری راحت هستند، اما از آن‌ها تنها برای پریز‌های خروجی ‌می‌توان استفاده کرد. وقتی ابزارهای پلاگین را به پریز برق وصل ‌می‌کنید ‌می‌توانند اطلاعات زیادی در مورد عملکرد یک مدار به شما بگویند. این دستگاه‌ها برای آزمایش پریزهایی که دارای سه شیار هستند طراحی شده‌اند و نمی‌توان از آن‌ها برای پریزهای دو شیار قدیمی ‌استفاده کرد. پلاگین‌ها بدون باطری کار ‌می‌کنند و روی آن‌ها نئون‌های کوچکی تعبیه شده است که با توجه به الگو‌های مختلف مدار الکتریکی روشن ‌می‌شوند. در واقع این تستر‌ها را ‌می‌توان در زمره تجهیزات اندازه‌گیری و فازمتر های خانگی قرار داد زیرا برای برقکاران حرفه‌ای کمتر کاربرد دارند.

یک تستر پلاگین با راهنمای چراغ‌ ها روی آن

تستر‌های تداوم بهترین تجهیزات اندازه گیری و فازمتر برای تشخیص سالم بودن مدار

تستر تداوم دستگاهی است که با باتری کار ‌می‌کند و دارای یک کاوشگر در یک انتها و یک سیم همراه با یک گیره تمساح در انتهای دیگر است. اگر این دو را با هم لمس کنید، یک مدار کامل برقرار ‌می‌شود که در نتیجه آن چراغ هشدار دهنده سلامت مدار را به شما اطلاع ‌می‌دهد. این تسترهای ارزان قیمت برای بررسی عملکرد درست کلیدهای تک قطبی و سه طرفه و همچنین بررسی اتصال فیوز بسیار مناسب هستند. بر خلاف سایر تجهیزات اندازه‌گیری و فازمتر ها، تستر تداوم همیشه در مدار‌های خاموش و در سیم کشی یا دستگاه‌هایی که از مدار جدا شده‌اند استفاده ‌می‌شود.

تستر تداوم

مولتی متر‌ها بهترین ابزار برای ارزیابی چندین مشخصه الکتریکی

مولتی متر‌ها تستر‌های برق همه کاره هستند که مقادیر مختلف جریان الکتریکی را برای ما مشخص ‌می‌کنند. اکثر مولتی مترها ‌می‌توانند مقدار دقیق مقاومت، ولتاژ AC و DC، پیوستگی مدار، ظرفیت خازنی و فرکانس را ارزیابی کنند. مولتی مترها دارای بدنه جعبه‌ای با یک نمایشگر دیجیتال یا آنالوگ، یک صفحه برای تنظیم عملکرد تست (و همچنین ولتاژ و تنظیمات مختلف بازخوانی) و دو سیم بلند با پروب‌های فلزی در انتهای خود هستند. مولتی متر‌ها از نظر کیفیت و دقت طیف گسترده‌ای دارند و در زمره تجهیزات اندازه‌گیری و فازمتر های گران قیمت به شمار ‌می‌روند.

مولتی متر ولتاژ برق

تستر ولتاژ سلنوئیدی برای اندازه گیری چندین مقدار الکتریکی

این گروه از تجهیزات اندازه‌گیری و فازمتر ها چند منظوره هستند و برای تعیین ولتاژ، قطبیت و سایر آیتم‌های جریان الکتریکی به کار ‌می‌روند با این تفاوت که استفاده از آن‌ها تا حدودی ساده‌تر از مولتی متر است. افراد حرفه‌ای اغلب این ابزار را به مولتی متر ترجیح ‌می‌دهند، زیرا ارزان است و به سادگی و بدون باطری کار ‌می‌کند. اما مقادیر نشان داده شده در آن به دقت یک مولتی متر نیست.

تستر سلنوئیدی

تستر کلمپی (گیره‌ای) ساده و آسان برای اندازه‌گیری مقادیر الکتریکی

تستر کلمپی عملکرد مولتی متر را با سنسور جریان ترکیب ‌می‌کند و کمی‌گرانتر از مولتی متر است. این نوع تستر در گروه تجهیزات اندازه‌گیری و فازمتر های حرفه‌ای قرار ‌می‌گیرد زیرا یک ابزار تخصصی است و تعداد کمی‌از صاحبان خانه‌ها به آن نیاز خواهند داشت. تفاوت‌های ظریفی در عملکرد بین مولتی متر و کلمپ متر وجود دارد. بارزترین آن‌ها این است که این ابزار دارای فک‌های بستن است که ‌می‌تواند‌ هادی‌های سیم را بگیرد. این باعث می‌شود که تستر کلمپی برای استفاده در برخی از برنامه‌‌ها تا حدودی ایمن‌‌تر و آسان‌‌تر باشد.

تستر کلمپی (گیره ای)

کلام آخر؛ انتخاب تستر برق

هنگام انتخاب یکی از انواع تجهیزات اندازه‌گیری و فازمتر ها، ابتدا باید هدف مورد نظر خودتان را در نظر بگیرید؛ به عنوان مثال آیا ‌می‌خواهید از وجود جریان اطمینان حاصل کنید یا سایر مقادیر جریان نیز برای شما اهمیت دارد؟ پس از تعیین موضوع فوق سطح مهارت خود را در هنگام کار با تستر‌ها در نظر بگیرید. هرچقدر هم ابزار شما دقیق باشد اما اگر نتوانید به درستی از آن استفاده کنید سودی نخواهد داشت. در نهایت واقع بین باشید و میزان کارایی خود را برآورد کنید. آیا هر روزه با تجهیزات الکتریکی سر و کار دارید یا ممکن است هر چند وقت یک بار بر حسب ضرورت نیاز به ارزیابی ولتاژ برق داشته باشید. تجهیزات اندازه‌گیری و فازمتر ها بسیار متنوع هستند، بنابراین بهتر است برای یک وسیله کاربردی هزینه کنید.

برای مشاهده آگهی‌های مربوط به تجهیزات اندازه گیری و فازمترها، کلیک کنید.

549 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط