کاربرد فراوان انواع گریتینگ در صنایع

انواع گریتینگ، عناصر غیر قابل حذف از زندگی و صنعت

577 بازدید آموزش در صنعت برق

انواع گریتینگ از شبکه‌های فلزی یا فایبرگلاس تشکیل شده‌اند که یک سطح مقاوم را در برابر وزن اشیاء، افراد و یا لغزش فراهم می‌کنند. کاربرد‌های گریتینگ‌ها بسیار فراتر از این موارد است؛ تا حدی که یکی از با ارزش‌ترین مواد در ساخت و ساز و طراحی فرآیندها و تاسیسات صنعتی به حساب می‌آیند. آن‌ها را می‌توان بر حسب کاربرد، متریال سازنده و حتی شکل آن‌ها طبقه بندی نمود. انواع مختلف گریتینگ‌های فلزی عموماً از آلومینیوم، فولاد، فولاد ضد زنگ یا فولاد گالوانیزه و چدن ساخته می‌شوند. نمونه‌های سبک‌تری هم وجود دارند که از پلاستیک‌های تقویت شده با الیاف (FRP) و یا فایبرگلاس تولید شده‌اند.

گریتینگ‌ها یکی از اولین کاربرد‌های پیچیده فلز کاری می‌باشند که قدمت استفاده از آن‌ها به عصر برنز باز می‌گردد. امروزه تعداد زیادی از انواع گریتینگ وجود دارد که هر کدام دارای نقاط قوت، ضعف و خود هستند؛ اما کاربرد هیچکدام بر دیگری برتری ندارد؛ زیرا با توجه به بودجه و همچنین هدف استفاده از گریتینگ‌های مختلف، هرکدام از آن‌ها قابلیت خاص خود را دارند.

تقسیم بندی انواع گریتینگ‌ها بر چه اساسی صورت می‌گیرد؟

انواع گریتینگ را می‌توان بر اساس معیار‌های مختلف تقسیم بندی نمود که ساده‌ترین آن، تقسیم بندی با توجه به متریال سازنده است. بر این اساس گریتینگ‌ها در دو گروه عمده فلزی و کامپوزیتی قرار داده می‌شوند. مثال‌هایی از نمونه‌های فلزی در بالا ذکر شد، گریتینگ‌های کامپوزیتی نیز به طور معمول از تقویت فایبرگلاس با رزین‌های پلیمری و الیاف شیشه تولید می‌شوند. اما دامنه طبقه بندی گریتینگ‌ها بسیار فراتر از متریال سازنده است. در ادامه برخی از متد‌های تقسیم بندی انواع گریتینگ را ملاحظه می‌فرمایید.

طبقه‌ بندی براساس ساختار و اجزا تشکیل دهنده

در این روش طبقه بندی، گریتینگ‌ها در چهار گروه اصلی جای می‌گیرند. نخستین گروه “گریتینگ تسمه در تسمه” است که در آن‌ها تسمه باربردار یا عرضی به صورت مشبک با تسمه طولی ادغام شده و در نهایت ساختار اصلی را به وجود می‌آورد. این مدل از گریتینگ‌ها استحکام زیادی دارند به همین دلیل یکی از محبوب ترین انواع گریتینگ در صنایع سبک و سنگین به شمار می‌روند. با کاهش ابعاد تسمه رابط (طولی) دسته دوم حاصل می‌شود که به آن “گریتینگ تسمه در نیم تسمه” می‌گویند.

نوع دیگری از گریتینگ وجود دارد که در آن‌ها به جای تسمه از میلگرد ساده یا آجدار استفاده می‌شود، به همین دلیل به آن‌ها “گریتینگ تسمه در میله” می‌گویند. با انجام این کار وزن و طبیعتاً استحکام آن‌ها کمتر از نمونه‌های قبلی می‌شود. اگر به جای تسمه و میلگرد از پروفیل‌های چهار پهلو استفاده کنیم، “گریتینگ تسمه در چهارپهلو”تابیده حاصل می‌گردد.

گریتینگ تسمه و میلگرد

تقسیم بندی انواع گریتینگ بر اساس ظاهر

با توجه به نوع شبکه‌ها و چگونگی ایجاد منافذ نیز می‌توان انواع گریتینگ را طبقه بندی نمود. بر اساس این روش گریتینگ‌هایی که سیستم مشبک آن‌ها از سوراخ‌های موازی یا نرده‌ای تشکیل شده باشند به گریتینگ اسلات معروف هستند. آن دسته از گریتینگ‌هایی که منفذ‌های آن‌ها به کمک پانچ‌های دایره‌ای و مربعی ایجاد می‌شود را در گروه گریتینگ‌های پانچ و نمونه‌هایی که دارای سیستم شبکه‌ای مربع و مستطیل هستند را در گروه گریتینگ‌های مشبک قرار می‌دهیم. معمولاً برای انواع گریتینگ مشبک تنها از تسمه و نیم تسمه استفاده می‌شود.

گریتینگ پانچ

تقسیم‌ بندی گیریتینگ بر اساس مقاومت وزنی

یکی از مهم‌‌ترین نکات در هنگام انتخاب گریتینگ‌ها میزان تحمل وزنی آن‌ها است. به طور معمول استحکام آن‌ها تحت تأثیر مستقیم ساختار آن‌ها قرار می‌گیرد؛ اما عوامل دیگری نظیر ضخامت، طول و متریال‌های سازنده نیز در تعیین این پارامتر مؤثر هستند. استاندارد بین المللی EN1433 این محصولات را در کلاس‌های متفاوتی گروه بندی می‌کند. این گروه‌ها شامل A15، B125، C250 و F900 می‌شود. در این سیستم طبقه بندی انواع گریتینگ‌ها، کلاسه A15 با قابلیت تحمل یک و نیم تن به ازای هر محور خودرو سبک‌ترین و کلاسه F900 با توانایی مقاومت در برابر 90 تن به ازای هر محور خودرو سنگین ترین سازه به حساب می‌آیند. باید توجه داشت که هر کدام از این گروه‌ها در موارد خاص خود مورد استفاده قرار می‌گیرند و هیچ یک نسبت به دیگری برتری ندارد.

گریتینگ تسمه در تسمه

تقسیم ‌بندی گیریتینگ بر اساس شیوه پوشش و مقاوم سازی آن‌ها

یکی از ویژگی‌های مثبت انواع گریتینگ‌ها این است که می‌توان با شخصی سازی و سفارشی کردن ویژگی‌های مربوط به آن‌ها به گزینه مورد نظر برای یک هدف صنعتی خاص دست پیدا کرد. صرف نظر از متریال، ساختار و ویژگی‌های سیستم شبکه بندی آن‌ها، توانایی تغییر در روکش و سطح پوشش انواع گریتینگ‌ها امکانات زیادی را در اختیار ما قرار می‌دهد.

استفاده از انواع گریتینگ در صنایع

افزایش قابلیت‌های گریتینگ به کمک پوشش رنگ

می‌توان به کمک انواع رنگ‌ها، مواد پلی اتیلنی و گالوانیزاسیون گرم پوشش گرتینگ را تغییر داد تا مطابق خواسته‌های ما قابل استفاده باشد. در بین این گزینه‌ها استفاده از رنگ‌ها برای کاور کردن گریتینگ معمولاً ارزان‌ترین روش است و امکانات زیادی را در اختیار ما قرار نمی‌دهد. تنها می‌تواند در برخی از شرایط خاص در برابر زنگ زدگی مقاومت ایجاد کند. انواع گریتینگ‌هایی که در آن‌ها از پوشش رنگ استفاده می‌شود به نسبت سایر نمونه‌های مشابه ارزان‌تر و در دسترس‌تر هستند.

گریتینگ فلزی با پوشش پلی اتیلن

افزایش قابلیت‌های گریتینگ به کمک پوشش آمیزه‌های پلی اتیلن

با توجه به این که رنگ‌ها نمی‌توانند کلیه نیاز‌های صنعتی مانند مقاومت در برابر مواد خورنده، محیط‌های تهاجمی‌ شیمیایی، محیط‌های مرطوب و همچنین جریان الکتریسیه را برآورده کنند، آمیزه‌های پلی اتیلنی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع پوشش‌ها ضخامت 700 میکرونی دارند و می‌توانند در شرایط خاص ذکر شده بسیار مفید باشند. البته باید توجه داشت اگر ویژگی‌های محیط استفاده فراتر از توان مقاومت پلی اتیلن باشد، بهترین گزینه برای استفاده انواع گریتینگ فایبرگلاس است. این مواد استحکام کافی و مقاومت لازم در برابر مواد شیمیایی خورنده و همچنین جریان الکتریسیته را در حد کاملاً مطلوبی فراهم می‌کنند.

انواع گریتینگ‌های فایبرگلاس

افزایش قابلیت‌های گریتینگ به کمک گالوانیزاسیون گرم

بیشتر انواع گریتینگ فولادی که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند برای اینکه ماندگاری بالایی در شرایط تهاجمی ‌مرطوب داشته باشند، ابتدا فرایند گالوانیزاسیون گرم را پشت سر می‌گذارند. به کمک این فرایند می‌توان ضمن افزایش زیبایی ظاهری، مقاومت آن را تا حد قابل توجهی افزایش داد. اغلب گریتینگ‌های فلزی که در صنایع پتروشیمی، کشتی سازی، ساخت راه پله و سازه‌های فلزی در فضای آزاد مورد استفاده قرار می‌گیرند، حتماً گالوانیزاسیون گرم را طی کرده‌اند. حتی ممکن است پس از گالوانیزه کردن روی آن‌ها پوشش رنگ نیز قرار داده شود. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مربوط به گریتینگ، کلیک کنید.

577 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط