چسب برق

4 نوع چسب برق و نکات مهم برای خرید آن‌ها

493 بازدید آموزش در صنعت برق

در هنگام کار با سیم‌های حاوی جریان برق به دو دلیل باید از چسب برق استفاده نماییم. وظیفه چسب برق جلوگیری از اتصال سیم‌های بدون روکش با یکدیگر و به وجود آمدن اتصال کوتاه بین آن‌هاست. اتصالی بین سیم‌های برق می‌تواند سبب از کار افتادن قطع کننده مدار الکتریکی یا سوختن فیوز شود که در نتیجه آن تمامی ‌تجهیزات برقی برای مدتی از دسترس خارج می‌شوند. علاوه بر این موضوع، اتصال کوتاه بین سیم‌های بدون روکش یکی از اصلی‌ترین عوامل بروز آتش سوزی در خانه‌ها و واحد‌های تجاری و صنعتی است.

یکی دیگر از کاربرد‌های چسب برق جلوگیری از شوک الکتریکی ناشی از تماس افراد با سیم‌های بدون روکش حاوی جریان است. بنابراین چسب برق نقش مهمی ‌را در ایمنی ساختمان‌ها و حفظ سلامت افراد و به خصوص برقکاران ایفا می‌کند. بنابراین بهتر است تا این محصول را با کیفیت بالا تهیه کرده و در هنگام استفاده کلیه نکات مربوط به حفظ و ماندگاری آن را رعایت کنیم. در ادامه برخی از این موارد را می‌توانید ملاحظه نمایید.

بهترین چسب برق برای پروژه‌های شما کدام است؟

اغلب چسب‌های برق مقاومت مناسبی نسبت به فعالیت در دماهای بالا دارند و می‌توانند عایق خوبی را ایجاد کنند. اما تنوع بین نمونه‌های مختلف آن‌ها بسیار زیاد است و این مسئله سبب می‌شود برخی افراد در هنگام انتخاب چسب برق مناسب دچار سردرگمی ‌شوند. در این جا ما انواع رایج چسب برق را برای شما آورده‌ایم تا با انتخاب مناسب بین آن‌ها بتوانید امنیت پروژه‌های خود را تضمین کنید.

1. چسب برق لاستیکی

این نوع چسب‌های برق معمولاً غیر چسبنده و یا دارای قدرت چسبندگی بسیار کم هستند؛ اما شرایط عایق بسیار مناسبی را برای پروژه‌های تا 69 کیلو ولت ایجاد می‌کنند. با توجه به این که خاصیت چسبندگی آن‌ها به مرور زمان کاسته نمی‌شود، می‌توان از آن‌ها در محیط‌های دارای رطوبت نیز استفاده نمود. برای استفاده صحیح از چسب برق لاستیکی کافی است آن‌ها را محکم بکشید و دور سیم بپیچید. در لایه‌های چسب برق لاستیکی از مواد چسبنده استفاده نشده است و این لایه‌ها به سبب ایجاد نیروی کشسانی به هم می‌چسبند.

چسب برق لاستیکی

2. چسب برق وینیل

اغلب چسب‌های برقی که در بازار مشاهده می‌کنید از این نوع هستند، تقریباً در هر خانه‌ای یک نمونه‌ چسب برق وینیل یافت می‌شود. یکی از بهترین ویژگی‌های وینیل این است که مقاومت سیم‌های بدون روکش را در برابر ضربه‌های مکانیکی تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد. هرچند در برابر رطوبت نیز عملکرد مساعدی از خود نشان می‌دهند اما بهتر است از چسب برق وینیل برای سیم‌های دارای جریان پایین استفاده نمود. این چسب‌ها از یک لایه PVC که سمت داخلی آن‌ها با مواد چسبنده پوشش داده شده است، تشکیل می‌شوند. چسب برق وینیل یکی از پرکاربردترین لوازم مصرفی برقکاران خانگی است و تقریباً تمام این افراد چند بسته از این چسب را در جعبه ابزار خود نگه می‌دارند.

چسب‌ های برق وینیل

3. چسب برق ماستیک

ماستیک به تنهایی یک متریال اسفنجی است که به صورت لایه‌های نازک در صنعت برقکشی استفاده می‌شود. نمونه‌های مختلف چسب برق ماستیک در بازار ممکن است به صورت ساده، با روکش وینیل و یا به صورت چسب لاستیکی قابل خریداری باشد. با توجه به تنوع و قیمت بالای آن‌ها، این نوع چسب‌ها اغلب توسط برقکاران حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. چسب برق ماستیک ویژگی‌های مقاومتی بسیار زیادی دارد و حتی در برخی موارد می‌تواند بهتر از روکش اصلی سیم عمل کند. علاوه بر این موضوع، بهترین شرایط عایق را برای سیم و کابل‌های حاوی جریان بالا ایجاد می‌کنند و قادرند برای مدت طولانی در برابر جریان رطوبت، آب و اشعه فرابنفش مقاومت کنند. معمولاً برای تجهیزاتی که نیاز به عایق کاری در فضای باز دارند از چسب برق ماستیکی استفاده می‌شود.

چسب برق ماستیک

4. چسب برق کامبریک لاک زده

این نوع از چسب‌های برق بهترین گزینه برای عایق کاری پیچ‌ها، گوشه‌ها و سایر لبه‌های ناهمواری است که می‌توانند ماندگاری سایر چسب‌ها را کاهش دهد. با توجه به متریال خاص چسب برق کامبریک لاک زده، هدف اصلی استفاده از این نوع نوار‌های پوشاننده سیم و کابل ایجاد اطمینان از عبور سالم جریان برق بدون کمترین اختلال یا پارازیت است. چسب کامبریک را از الیاف پنبه‌ای آغشته به روغن و لاک عایق الکتریکی درست می‌کنند که ویژگی‌های ساختاری و مقاومت قابل توجهی را در برابر آسیب‌های مکانیکی فراهم می‌نماید.

چسب برق کامبریک لاک زده

در محیط‌های مختلف بهتر است از کدام نوع چسب برق استفاده کنیم؟

با توجه به ویژگی‌های انواع مختلف چسب برق تا حد زیادی می‌توان نسبت به شرایط مختلف، گزینه‌های مناسب را انتخاب نمود. در ادامه یک دستور العمل کاربردی برای انتخاب چسب برق متناسب با محیط‌های عملیاتی مختلف آورده شده است که با توجه به آن می‌توانید ایمنی و سلامت خود و ساکنان ساختمان را حفظ کنید.

  • برای مقاومت در برابر مواد شیمیایی و سیالات تهاجمی‌ واکنش پذیر چسب برق لاستیک و ماستیک به هیچ وجه مناسب نیستند، اما نوار وینیل می‌تواند مقاومت مناسبی را ایجاد کند.
  • ویژگی مقاومت در برابر سایش و سوراخ شدن یکی از دلایل اصلی فروش چسب الکتریکی کامبریک لاک‌ می‌باشد، اما اگر پروژه‌های برق ساختمانی و کم هزینه پیش رو دارید بهتر است چسب برق وینیل را انتخاب نمایید. چسب‌های برق لاستیک و ماستیک به شدت در برابر ضربه و سوراخ شدن آسیب پذیر و حساس هستند.
  • برای مقاومت در محیط‌های مرطوب، چسب برق لاستیک گزینه مناسبی است اما چسب‌های ماستیکی بهترین عملکرد را دارند و البته گران‌تر هم هستند. نوار‌های وینیل نیز می‌توانند شرایط مرطوب را تا حدی تحمل کنند، اما نه به اندازه لاستیک و ماستیک.
  • در شرایطی که ممکن است لرزش شدید و دائمی‌در محل پروژه وجود داشته باشد (مانند اتصالات موتور‌های آب یا برق) چسب برق وینیل کمترین میزان پایداری و چسب‌های لاستیکی بیشترین ماندگاری و دوام را فراهم می‌کنند.
  • بهترین چسب برق برای کاربرد‌های ولتاژ بالا نوار‌های الکتریکی لاستیکی و پس از آن ماستیک است. اما در کاربری‌های ولتاژ پایین تقریباً همه چسب‌های برق عایق خوبی هستند.
  • برای محیط‌های تهاجمی ‌با دمای بالا بهترین گزینه برای شما چسب برق لاستیکی و پس از آن وینیل است. نوار‌های ماستیکی در برابر حرارت عملکرد ضعیفی از خود نشان می‌دهند.

برای مشاهده آگهی‌های مربوط به چسب برق و اطلاعات بیشتر، کلیک کنید.

493 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط