کابل مفتول مس

هر آنچه که درباره کابل مفتول مس باید بدانید

128 بازدید آموزش در صنعت برق

از جمله کابل های منعطف و پراستفاده می‌توان به کابل مفتول مس اشاره کرد. امروز در این مطلب از تکه کابل قصد داریم به توضیح این مطلب بپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

کابل مفتول مس چیست؟

کابل مفتول یک سیم تک هسته‌ای با هادی آلومینیومی یا مسی است که با نام‌های کابل تک هسته یا تک رشته نیز در بازار شناخته می‌شود. باید بدانید که با وجود اینکه کابل مفتول دارای یک هسته است ولی قطر و اندازه آن بسیار متفاوت و متغیر است. کابل مفتول می‌تواند ساختاری جامد یا رشته‌ای داشته باشد؛ به این معنی که اگر کابل مفتول جامد بود از یک سیم یا یک هسته تشکیل شده و اگر رشته‌ای بود به معنای ساخته شدن از چند رشته سیم است.

به طور کلی کابل تکه هسته‌ای دارای استحکام بالا و قابلیت انعطاف‌پذیری کمتری نسبت به کابل‌های افشان دارد و هر چه قطر بیشتر باشد انعطاف‌پذیری کابل مفتول نیز کاهش خواهد داشت. این نوع کابل به دلیل اینکه از مقاومت بالایی برخوردار است می‌تواند گزینه خوبی برای امور ساختمانی محسوب شود. کابل مفتولی تا سطح مقطع 10 میلی‌متر از جنس مسی و بیش از 10 میلی‌متر از جنس کابل آلومینیومی تولید می‌شود. با اینکه هادی مسی برای عبور جریان بهتر از هادی آلومینیومی است اما هادی مسی گران‌تر است.

انواع کابل مفتول مس کدامند؟

باید بدانید که سیم‌های مفتولی از لحاظ ولتاژ نامی به دو گروه تقسیم می‌شوند که عبارت است است:

۱. دارای ولتاژ اسمی ۳۰۰ تا ۵۰۰ ولت برای کابل با سطح مقطع ۰.۵ و ۰.۷۵ میلی‌متر مربع.

۲. دارای ولتاژ اسمی ۴۵۰ تا ۷۵۰ ولت برای کابل با سطح مقطع بیشتر از یک میلی‌متر مربع.

انواع کابل مفتول مس تک هسته‌ای به دو گروه سبک و سنگین تقسیم می‌شود که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم.

کاربرد کابل مفتول مس

۱. کابل مفتول سبک

این مدل کابل مفتول بیشتر برای سیم‌کشی ثابت امور ساختمان‌های مسکونی و تجاری به کار گرفته می‌شود و دارای ولتاژ اسمی ۳۰۰ تا ۵۰۰ ولت است. هادی این کابل تک رشته از جنس مس است و دارای روکشی از جنس پی‌وی‌سی است. حداکثر دمایی که این کابل می‌تواند تحمل کند چیزی بالاتر از ۷۰ درجه سانتی‌گراد است.

کدهای مشخصه این کابل عبارتند از:

  •    H05VV-R
  •    H05VV-U
  •    NYM

۲. کابل مفتول سنگین

این نوع از کابل مفتول قابلیت نصب روی زمین را دارد و در بازار به آن کابل زمینی می‌گویند. کابل مفتول سنگین را در فضاهایی که نیازی به محافظت مکانیکی ندارند استفاده می‌کنند و در سایزهای متنوع به صورت تک رشته یا چند رشته تولید می‌شود. روکش این کابل از جنس پی‌وسی‌سی یا ایکس آل پی ئی است.

کدهای مشخصه این کابل عبارتند از:

  •    NYY
  •    N2XY

 کابل‌ مفتول مس در کجا کاربرد دارند؟

این نوع کابل مفتول به دلیل استحکام و مقاومت بالا در برابر حرارت و آسیب‌های متنوع دارای کاربردهای متنوعی است که به صورت کلی عبارت است از:

۱. سیم‌کشی داخلی ساختمان‌ها

۲. استفاده در مصارف صنعتی

۳. استفاده در تجهیزات برقی مثل انواع سوئیچ، رله، اتصالات داخلی

۴. تابلوهای برق

۵. تولید و توزیع برق در نیروگاه‌ها

۶. کابل‌کشی در لوله‌های ساده و خرطومی

مزایای کابل مفتول مس

به صورت کلی کابل تک هسته‌ای از پراستفاده‌ترین محصولات است چرا که هزینه پایینی دارد و مقرون به صرفه‌تر از کابل‌های نوع افشان است. این نوع کابل دارای ساختار بسیار ساده است و می‌تواند در برابر شرایط سخت از خود مقاومت خیلی زیاد و بالایی نشان دهد. به صورت کلی نصب کابل مفتول در انواع تابلوهای برق راحت‌تر است چرا که فقط از یک رشته ساخته شده‌اند و احتمال اتصالی در مدار به طرز زیادی کاهش می‌یابد.

مقاومت بالای این کابل باعث شده که در برابر ساییدگی و پیچیده شدن نیر عملکرد خوبی داشته باشد و همچنین ناگفته نماند که با اینکه این نوع کابل از قطر و ضخامت کمتری نسبت به کابل افشان برخوردار است ولی می‌تواند جریان برق خوبی را انتقال دهد. همچنین این کابل در برابر آب و هوای مرطوب نیز مقاومت خوبی دارد.

معایب کابل مفتول مس

معایب کابل مفتول مس

با اینکه این کابل دارای ویژگی‌های مثبت زیادی است ولی از ایراداتی نیز برخوردار است. این کابل متأسفانه فقط در اندازه‌های کوچک تولید می‌شود که این عیب خیلی بزرگی برای مصرف‌کنندگان محسوب می‌شود. علاوه بر این موضوع، کابل مفتول مس ممکن است در برابر ارتعاشات متداول دچار فرسودگی یا خرابی شود. کابل‌های مفتولی پس از مدتی به دلیل اثر پوستی دچار حالت شکنندگی می‌شوند. به همین دلیل، نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری دارند. همچنین در صورت خم شدن یا ارتعاش مداوم، کابل مفتولی درنهایت فرسوده شده و خراب می‌شود. در این‌گونه موارد نیاز است که کابل معیوب با نوع جدید جایگزین آن شود. به دلیل همین مشکل، کابل هسته‌ای برای کاربردهایی مانند رباتیک یا وسایل نقلیه که به مقدار قابل‌توجهی انعطاف‌پذیری نیاز دارند، مناسب نیست.

قیمت کابل مفتول مس

عوامل زیادی در تعیین قیمت این نوع کابل اثرگذار هستند که عبارت است از:

۱. نوع کابل (مفتول مسی سبک یا سنگین)

۲. میزان متراژ سیم‌کشی

۳. تعداد رشته کابل ( تک رشته یا چند رشته)

۴. برند تولیدکننده کابل (ایرانی یا خارجی)

۵. میزان مقاومت و جریان عبوری کابل

۶. نوسانات متنوع قیمت ارز

۷. کیفیت مواد اولیه ساخت کابل

۸. نحوه تولید کابل

۹. دستمزد کارکنان کارخانه تولیدکننده کابل

۱۰. هزینه حمل‌ونقل و باربری

سخن پایانی

ما در این مقاله از تکه کابل سعی کردیم به صورت تمام و کمال به توضیح کابل مفتول مس بپردازیم؛ همان‌طور که اشاره کردیم کابل مفتول به دلیل این که دارای هسته مرکزی از فلز مس است می‌تواند رسانایی بالایی داشته باشد و به همین دلیل در صنایع متنوعی از آن استفاده می‌کنند. آیا تا به امروز از این کابل استفاده کرده‌اید؟ مواردی که گفتیم برایتان مفید بود؟ شما می‌توانید نظرات و تجربیات خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما و مخاطبان‌مان در میان بگذارید و این مقاله را به دوستان علاقه‌مند به این حوزه نیز ارسال کنید. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مربوط به کابل مفتول مس، کلیک کنید.

128 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط