کابل آیفون مس

کابل آیفون مس را بیشتر بشناسید!

209 بازدید آموزش در صنعت برق

کابل آیفون مس به صورت چند جفت یا زوجی ساخته می‌شود و به طور کلی در ساخت آنها از فلز مس استفاده می‌شود. این کابل‌ها در سیستم انواع درب بازکن استفاده می‌شود. امروز در این مقاله از تکه کابل قصد داریم بیشتر درباره این موضوع صحبت کنیم.

کابل آیفون مس چیست؟

کابل آیفون مس کاربردهای زیادی در امکانات تلفنی ساختمان ها، آیفون‌های صوتی و مراکز تلفن دارد. به طور کلی از کابل‌های آیفون مس برای تبدیل داده ها و سیگنال های دیجیتال و آنالوگ استفاده می‌شود. این کابل‌ها از سیم‌هایی تشکیل شده‌اند که به صورت جفت و با رنگ‌های استاندارد به هم تابیده می‌شوند. این کابل با هادی مسی آنیل شده تولید و به بازار عرضه می‌شود و دارای 6 جفت با مقطع مربع 0.5 میلی متر می باشد. ضخامت عایق استفاده شده در این کابل 0.2 میلی متر عرض و روکش آن 0.6 میلی متر ضخامت دارد. جنس عایق این محصول به طور معمول از پی‌وی‌سی است. نکته بعدی این که محصول با رنگ روکش خاکستری به بازار عرضه شده است. مقاومت عایق این محصول برابر با 500 مگا اهم در هر کیلومتر است.

ویژگی‌های مهم کابل آیفون مس

سیم یا کابل آیفون تصویری به طور معمول 4 رشته است. این سیم باید دارای پوشش عایق باشد تا بتواند در برابر آتش و گرما مقاومت کند؛ همچنین باید انعطاف‌پذیری و ضدخوردگی خوبی داشته باشد. هسته داخلی این سیم به طور معمول از فلز مس ساخته شده است که رسانایی خوبی دارند و جریان الکتریکی را به خوبی عبور می دهند.

برای این که یک آیفون تصویری به درستی کار کند، باید به دقت سیم کشی شود به همین دلیل بهتر است از یک برقکار کمک بگیرید؛ چرا که اگر بخواهید خودتان این کار را انجام دهید و اشتباهی در اتصال سیم‌ها به وجود بیاید، ممکن است با مشکلات زیادی مانند خاموشی، باز نشدن درب با پنل آیفون، زنگ نخوردن آیفون و … مواجه شوید.

ویژگی‌های مهم کابل آیفون مس

دسته‌بندی کابل آیفون مس

این کابل ها به طور کلی شامل دو نوع معمولی و فویل‌دار هستند. مدل معمولی به طور کلی برای آیفون‌های صوتی استفاده می‌شود و نوع فویل‌دار مناسب برای آیفون‌های تصویری است؛ وجود فویل در این کابل به جلوگیری از نویز در صدا یا تصویر کمک می‌کند.

تعداد زوج های کابل آیفون مس

تعداد جفت این کابل‌ها ارتباط مستقیمی با تعداد طبقات ساختمان دارد و به همین دلیل در 2، 4، 6، 8، 10، 12، 20 و … موجود هستند.

مشخصات کلی کابل آیفون مس

مواد هادی: فلز مس آنیل شده

جنس عایق: پی وی سی

رنگ عایق: سفید، آبی، نارنجی، سبز، قهوه ای، خاکستری و قرمز

محافظ: فویل آلومینیومی متصل به سیم ارت یا سیم تخلیه

جنس پوشش: پی وی سی

رنگ پوشش بیرونی: سفید

حداکثر ظرفیت متقابل: 100 nf/km

کابل زوجی یا چند جفت چیست؟

همان‌طور که از نام آن پیداست، کابل 15 جفت آیفون با شیلد 0.6 دارای 30 رشته سیم با مقطع 0.6 است و این 30 رشته به صورت 2 در 2 جفت می شوند. کابل 2 جفت آیفون به دلیل تعداد سیم‌هایی که دارد عموما برای راه اندازی تلفن های مجتمع مسکونی و آیفون تصویری استفاده می شود. یکی از مهم‌ترین کاربردهای سیم و کابل جفتی برقراری ارتباط بین دو یا چند دستگاه الکترونیکی مختلف است به همین دلیل از جفت‌های بیشتری برای اتصال خطوط تلفن در ساختمان استفاده می‌شود. تعداد جفت‌ها در یک جفت از 2 تا 200 جفت متغیر است.

کابل زوجی

 

سؤالات رایج و متداول درباره کابل آیفون مس

۱. جنس کابل مناسب برای آیفون تصویری چیست؟

نوع کابل یکی از عوامل اصلی و مهم در انتخاب کابل مناسب برای آیفون تصویری است. در بازارهای امروزی و در شرایط بد اقتصادی ایران، بسیاری از محصولات موجود در بازار تقلبی هستند. با توجه به قیمت بالای مس در بازار، تمامی تولیدکنندگان معمولی از آلیاژهای بی کیفیت در تولید کابل استفاده می کنند.

۲. بهترین کابل برای تبدیل آیفون صوتی به آیفون تصویری چیست؟

بهترین کابل مناسب برای تغذیه صدای آیفون، کابل درجه 05 با فویل است. مناسب ترین کابل برای تغذیه آیفون تصویری کابل گرید 06 فویل دار می باشد. انتخاب کابل فویل شده برای جلوگیری از ایجاد نویز در صدا و تصویر است.

۳. چرا مس بهترین جنس برای کابل آیفون است؟

زیرا این نوع کابل ها هیچ مقاومتی در مسیر ایجاد نمی کنند و صدای صاف و تصویر واضحی را تجربه خواهید کرد. در مسیرهای طولانی در ساختمان ها باید از مس استفاده شود. زیرا در کابل های مسی افت ولتاژ یا برگشت سیگنال وجود ندارد. هنگام سیم کشی باید نکات دیگری را در نظر گرفت. یکی از مهمترین آنها نحوه سیم کشی ساختمان است. که برای هر مدل آیفون متفاوت است.

۴. چرا کابل آیفون به صورت فویل ‌دار تولید می‌شود؟

این فویل به صورت فوق‌العاده‌ای توانایی حذف انواع نویز را از صداها دارد. به همین دلیل با کمک کابل آیفون مس فویل دار می‌توانید بدون مشکل با شخصی که آیفون شما را به صدا درآوده، ارتباط برقرار کنید.

۵. آیا خودمان به شخصه می‌توانیم اقدام به نصب آیفون صوتی یا تصویری منزل کنین؟

شاید؛ ولی بهتر است از یک متخصص حوزه برق یا یک برقکار حرفه‌ای کمک بگیرید تا بعدها دچار مشکلات یا حوادث ناگوار نشوید.

سخن پایانی

ما در این مقاله از تکه کابل سعی کردیم به صورت تمام و کمال به توضیح کابل آیفون مس بپردازیم. همان‌طور که اشاره کردیم کابل آیفون مس به دلیل این که دارای هسته مرکزی از فلز مس است می‌تواند رسانایی بالایی داشته باشد و به همین دلیل گزینه خوبی برای آیفون صوتی و آیفون تصویری محسوب می‌شود. آیا تا به امروز از این کابل استفاده کرده‌اید؟ مواردی که گفتیم برایتان مفید بود؟ شما می‌توانید نظرات و تجربیات خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما و مخاطبان‌مان در میان بگذارید و این مقاله را به دوستان علاقه‌مند به این حوزه نیز ارسال کنید. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مربوط به کابل آیفون مس، کلیک کنید.

209 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط