روش های تولید برق

8 عدد از روش های تولید برق

313 بازدید آموزش در صنعت برق

بدون وجود برق اکثر کارها در زندگی انسان‌ها با اختلال روبرو می‌شود و به پایان خواهند رسید. کاربرد‌های این انرژی به حدی اجتناب ناپذیر می‌باشد که مردم تقریبا درباره روش‌های تولید برق تامل نمی‌کنند. بهترین روش‌های تولید برق شامaل انرژی زمین گرمایی، انرژی بیومس، توربین‌‌های بادی، انرژی جزر و مد، صفحات خورشیدی و غیره است. همچنین توربین‌ نقش کلیدی را در تبدیل انواع مختلف انرژی به انرژی الکتریکی بر عهده دارد. برخی از روش های تولید برق عبارت است از:

انواع توربین‌ها

بعضی از اوقات توربین‌‌ها به وسیله یک ماده مایع یا گاز، که مانند حمل کننده انرژی عمل می‌کنند، به چرخش درمی‌آیند. می‌توان آن‌ها را با باد یا آب جاری به چرخش در آورد. همچنین بخار یکی از منابعی است که به توربین‌ها نیرو می‌دهد. برای تولید این واسطه، آب را با کمک گرمایی که از روش‌هایی از قبیل شکافت هسته‌‌ای، زغال سنگ سوخته، گاز طبیعی یا نفت خام حرارت می‌دهند.

زغال سنگ

از روش های تولید برق که کاربرد زیادی دارد، استفاده از سوخت‌‌های فسیلی مانند زغال سنگ می‌باشد. در اولین مرحله باید توده‌‌های زغال سنگ را صاف و هموار کرد تا قطعات زغال را ساخت و در کوره، که به دیگ بخار متصل هست، قرار داد. پس از تحمل گرما و اشتعال، در نتیجه آب به جوش می‌آید و از برآیند بخار جهت چرخاندن توربین‌ها و تولید برق استفاده می‌کنند. روش جایگزین برای این کار استفاده از سوخت محلول آبی زغال سنگ هست. این روش همچنین به تولید نیرو کمک زیادی می‌کند. تقریبا چهل درصد از کل برق تولیدی سیاره زمین از زغال سنگ گرم به دست می‌آید.

انرژی زمین‌ گرمایی

قسمت‌های داخلی کره زمین گرما را به میزان بالایی ذخیره می‌کنند. بنابراین یکی از روش های تولید برق، استفاده از انرژی زمین گرمایی می‌باشد. این گرما به طور پیوسته از قسمت‌‌های ذوب شده درونی زمین به پوسته آن منتقل می‌شود. منابعی مثل چشمه‌‌های موجود آب گرم، آبفشان‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی توسط جایگاه‌های نیروی حرارت مرکزی زمین به کار انداخته می‌شوند. همچنین با کمک گرفتن از واسطه‌‌هایی مانند تزریق آب سرد و دیگر مایعات، بخار تولیدی چنین منابعی کنترل می‌شود. در نهایت از آن برای چرخاندن توربین‌‌ها و تولید الکتریسیته استفاده می‌شود. بیش تر از پانزده درصد کل برق تولیدی ایسلند از انرژی حرارت مرکزی زمین تولید می‌شود.

توده‌های زیستی

موادی مانند تراشه‌‌های درختان، قسمت‌هایی از گیاهان، زباله‌‌های ارگانیک، توده حیوانات پوسیده و غیره از نمونه‌های بارز توده‌‌های زیستی محسوب می‌شوند. می‌توان برای تولید گرما این مواد را سوزاند و در تولید انرژی الکتریکی از آن استفاده نمود. از این رو می‌توان بعضی از منابع را برای تولید گاز زیستی جوشاند. گاز زیستی را می‌توان به آسانی سوزاند و با استفاده از گیاهان، نیروی گاز زیستی را به برق تبدیل کرد. توده‌‌های زیستی یکی از منابع نوید بخش انرژی تجدید پذیر هستند و استفاده از آن‌ها برای مقصد‌های تولید برق رو به افزایش است.

تولید برق

توربین‌های بادی از پرکاربردترین روش های تولید برق

انرژی بادی یکی دیگر از روش‌های تولید برق است. آسیاب‌‌های بادی دستگاه‌‌هایی هستند که انرژی باد را دریافت می‌کنند و مانند توربین‌‌ها برای تولید برق به کار می‌برند. پره‌‌هایی که می‌چرخند و قابل مشاهده هستند از طریق کابل به ژنراتور‌ها متصل می‌شوند. کابل‌‌ها نیز انرژی جنبشی را به ژنراتور‌ها منتقل می‌کنند. توربین بادی بیشترین ظرفیت تولید برق را داراست، که Vesta V-۱۶۴ است. گنجایش این مدل توربین را تقریبا ۸ مگا وات در نظر می‌گیرند.

واحد‌های هیدروالکتریکی

توربین مولد برق می‌تواند با جریان فشار بیش از حد آب نیز شروع به کار کند. سد‌هایی که در بین رودخانه‌‌ها ایجاد می‌شوند، اغلب برای ذخیره کردن آب نیستند، بلکه برای تولید برق از طریق توربین‌‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این توربین‌ها در ایستگاه‌های ذخیره نیرو قرار داده شده‌اند. آبی که از ارتفاع زیاد به طرف پایین حرکت می‌کند، برای عمل چرخش آن‌ها است. ژنراتور‌ها از طریق این آب به ترتیب فعال می‌شوند و سرانجام انرژی الکتریکی تولید می‌کنند. در حال حاضر در آمریکا بیش از ۲۰۰۰ واحد نیروی هیدروالکتریکی وجود دارند و حدود هفت درصد از کل برق تولیدی منطقه را فراهم می‌کنند.

انرژی کشندی

امروزه شاهد پیشرفت‌‌های زیادی در تولید برق از طریق نیروی کشندی هستیم. یکی از روش‌های تولید برق و منابع انرژی که به پایان نمی‌رسند و مهم هستند، واحد‌های کشندی می‌باشد. این واحد‌ها از انرژی گرفته شده از امواجی که با نیروی فراوانی به سواحل برخورد می‌کنند، استفاده می‌کنند. توربین‌ها در منطقه‌های زیرین مناطق شکن واحد‌های استوانه ای، یعنی همان مکانی که امواج با حدأکثر نیروی خود با آن برخورد دارد، کار گذاشته می‌شوند. شتاب حرکتی سریع امواج کشندی به گردش توربین‌‌ها کمک می‌کند و در نهایت انرژی الکتریکی تولید می‌شود. ژنراتور‌های سدبندی کشندی و بخار کشندی دو روش اصلی تولید برق از طریق نیروی امواج می‌باشند که روز به روز در حال افزایش هستند.

صفحات خورشیدی از دیگر روش های تولید برق

گرمای خورشیدی، این پنل‌ها نیروی خورشیدی را به طور مستقیمی ‌به برق تبدیل می‌کنند. این پنل‌ها اول به عنوان بهترین دستگاه‌‌های متناسب با نواحی روستایی، که هیچ شبکه برق یا زیرساخت مناسبی در آنجا موجود نیست، مورد توجه قرار گرفته‌اند. اما هم اکنون، با افزایش آگاهی نسبت به مزیت‌‌های محیطی آن‌ها، در مقیاس‌های بزرگی در سرتاسر جهان استفاده می‌شوند. آزمایش‌های بسیار زیادی برای به جریان انداختن انرژی خورشیدی در حال راه اندازی می‌باشند. آلمان از بزرگترین تولید کننده پنل‌های قدرت زای خورشیدی است، در صورتی که کشور‌های دارای پیشرفته‌ترین فناوری، چین و ژاپن هستند. مواد مورد نیاز برای تولید تراشه‌های خورشیدی عبارتند از: مونو کریستالین و البته پولی کریستالین، تلورید کادمیوم، سولفید مس و غیره. پنل‌ها به ماژول‌ها، که سپس با کمک کابل‌های مسی به وسایل مربوطه اتصال می‌خورند، ضمیمه شده‌اند. سلول‌های تولید کننده قدرت خورشیدی برای تولید برق در ساختمان‌ها، حمل و نقل عمومی‌، فضاپیما‌ها و ایستگاه‌های فضایی، شارژر‌های گوشی‌های همراه و غیره استفاده می‌شوند.

313 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط