کولر گازی پنجره ای

5 دلیل کار کردن کولر گازی پنجره ای پس از خاموش شدن

1109 بازدید آموزش در صنعت برق

از میان مشکلاتی که ممکن است در عملکرد کولر گازی پنجره ای رخ دهد، خاموش شدن دیر هنگام آن کاربران را بیشتر آزار می‌دهد. به خصوص که این مشکل به صورت مستقیم روی مبلغ قبض برق هم تأثیرگذار است. ممکن است برخی از شما نیز این مشکل را تجربه کرده باشید که هنگامی‌ که به کمک کنترل یا دکمه‌های روی پنل کولر پنجره ای را خاموش کرده‌اید و ترموستات آن را به سمت چپ چرخانده‌اید، همچنان دریچه‌های کولر هوای خنک را به داخل اتاق می‌دمند. اگر می‌خواهید از این مشکل خلاص شوید، ما در ادامه پنج دلیل اصلی برای بروز این حالت را بررسی کرده‌ایم.

1. ممکن است مونتاژ PCB کولر گازی پنجره ای دچار مشکل باشد

تقریباً تمام کولرهای پنجره ای مدرن دارای یک برد کنترل الکترونیکی هستند که به آن PCB می‌گویند. این برد وظیفه کنترل عملکرد بخش‌های مختلف کولر گازی پنجره ای را بر عهده دارد. دستگاه ترمیستور که دمای اتاق شما را کنترل می‌کند، اطلاعات لازم را به PCB می‌فرستد. سپس برد کنترل پس از دریافت این اطلاعات از طریق رله‌های خروجی که روی آن نصب شده است، فرمان‌هایی را به فن و مدارهای کمپرسور صادر می‌کنند. اگر دمای اتاق به نقطه تنظیم شده رسیده باشد، رله خروجی به فن و کمپرسور فرمان می‌دهد که خاموش شوند. در غیر این صورت، فرمان ادامه عملکرد را صادر می‌کند. بنابراین اگر در کولر گازی پنجره ای، کمپرسور، فن یا هر دو پس از رسیدن به دمای تعیین شده همچنان به کار خود ادامه می‌دهند، ممکن است مشکل از رله خروجی باشد. چنین سناریویی شما را ملزم به تعویض کامل برد کنترل می‌کند.

برد رله در برخی از کولر‌های پنجره ای از برد کنترل الکترونیکی آن‌ها جدا است. اگر در مورد کولر گازی شما هم چنین است، ممکن است لازم باشد قبل از تعویض برد از یک مولتی متر برای بررسی علائم آسیب یا اتصال ضعیف سنسور استفاده کنید تا از خرابی آن‌ها مطمئن شوید.

2. کار کردن مداوم کولر گازی پنجره ای به دلیل خرابی ترموستات

اگر کولر گازی پنجره ای در زمان خاموش شدن همچنان به کار خود ادامه داده و هوای سرد را بیرون می‌دهد، ممکن است ترموستات آن مشکل داشته باشد. ترموستات که در زبان رایج به عنوان کنترل گر دما نیز شناخته می‌شود، فرمان قطع یا اتصال برق مدار کمپرسور را صادر می‌کند. این ترموستات‌ها در حالت عادی از طریق کنتاکت‌های الکتریکی داخلی به کویل اواپراتور متصل هستند. اما پس از حس کردن افت دما و رسیدن به نقطه مورد نظر، کنتاکت‌های سوئیچ باز شده و در پی آن منبع تغذیه کمپرسور قطع می‌شود.

نقص ترموستات سبب کارکرد مداوم کولر پنجره ای می‌شود

این چیزی است که در یک سناریوی ایده آل استفاده از کولر گازی پنجره ای باید اتفاق بیفتد. اما در صورت خراب شدن ترموستات، پس از اینکه سنسور، فرمان رسیدن به دمای مورد نظر را صادر کرد، همچنان کنتاکت‌های سوئیچ متصل به کویل اواپراتور باقی می‌مانند و در نتیجه کمپرسور به کار خود ادامه می‌دهد.

برای بررسی این حالت باید لامپ سنسور را بررسی کرد. اگر لامپ سالم بود اما ترموستات نمی‌تواند قطع و وصل کنتاکت‌های سوییچ را به درستی انجام دهد، وقت آن است که ترموستات کولر گازی پنجره ای را تعمیر کنید.

3. خراب شدن سنسور دما (ترمیستور)

تمام کولر‌های پنجره ای دارای سنسور دما (ترمیستور) هستند. این دستگاه در سمت رو به اتاق اواپراتور نصب شده است، اما قابل رویت نیست. زیرا در زیر کویل‌های اواپراتور قرار دارد. اگر ترمیستور کولر گازی پنجره ای خراب شود، دیگر قادر به اندازه‌گیری دمای اتاق نیست و کمپرسور که برای روشن یا خاموش شدن به سنسور متکی است، به طور مداوم به عملکرد خود ادامه می‌دهد.

برای تست سنسور تنها به مشخصات فنی ترمیستور کولر گازی پنجره ای و یک مولتی متر نیاز خواهید داشت. پس از فراهم کردن این موارد ابتدا برد کنترل را بررسی کنید. این مشکل نیز بسیار رایج است که سنسور خوب کار می‌کند، اما فقط اتصال آن با برد کنترل شل یا قطع شده است.

4. دمای هوای بیرون اتاق بسیار گرم تر از داخل است

اگر ظرفیت کولر گازی پنجره ای متناسب با ابعاد اتاق نباشد (برای فضای در نظر گرفته شده کوچک باشد)، در روز‌هایی که هوای بیرون به شدت گرم است، کولر هرگز خاموش نمی‌شود. زیرا سیستم کنترل‌گر کولر گازی پنجره ای به دمای تنظیم شده ترموستات نمی‌رسد. برای رفع این مشکل تنها دو راه وجود دارد. نخست این که روی یک کولر گازی پنجره ای بزرگ‌تر سرمایه‌گذاری کنید تا بتواند هوای اتاق را به دمای تنظیم شده برساند و روش دوم این که دمای ترموستات را روی چند درجه بالاتر تنظیم کنید. در غیر این صورت کولر گازی پنجره ای تا زمان افت دمای بیرون و در نهایت رسیدن به نقطه تنظیم ترموستات به طور مداوم و بی وقفه کار خواهد کرد.

گرمای زیاد هوای بیرون از اتاق روی عملکرد کولر تأثیر گذار است

5. رخ دادن اتصال کوتاه

در روز‌ها و شب‌های تابستان که مصرف برق به شدت بالا می‌رود و نوسانات شدیدی را نیز تحمل می‌کند، رخ دادن اتصال کوتاه در لوازم برقی خانگی بسیار شایع می‌شود. در این حالت به علت افزایش ناگهانی ولتاژ برق ممکن است کولر گازی پنجره ای دچار اتصال کوتاه شود. در این حالت پس از روشن یا خاموش کردن کولر، دستور به دمنده نمی‌رسد، در نتیجه کولر به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در چنین شرایطی معمولاً مشاهده می‌شود سیم‌هایی که دمنده را به ترموستات متصل می‌کنند سوخته‌اند. این یکی از مشکلاتی است که شما نمی‌توانید به تنهایی آن را حل کنید و باید حتماً از تکنیسین تعمیرات کولر گازی پنجره ای کمک بگیرید.

کلام آخر

پنج دلیل اصلی برای کارکرد مداوم کولر گازی پنجره ای، حتی در زمانی که سعی می‌کنید آن را خاموش کنید وجود دارد. این پنج مشکل تا حد امکان مورد بررسی قرار گرفت. اما پیشنهاد ما این است که اگر تا به حال تجربه ای در تعمیر کولر گازی پنجره ای نداشتید، برای رفع هر یک از این مشکلات یک متخصص استخدام کنید. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مربوط به کولر گازی پنجره ای، کلیک کنید.

1109 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط