کولر اسپیلت

برتری کولر اسپلیت نسبت به کولر گازی پنجره‌ای

386 بازدید آموزش در صنعت برق

هنگامی ‌که برای تهیه یک سیستم سرمایشی گازی جدید اقدام می‌کنید، دو نمونه رایج در بازار برای شما وجود دارد. کولر اسپلیت و کولر گازی پنجره‌ای دو گزینه‌ای هستند که بیشتر از همه به چشم می‌خورند؛ البته نمونه‌های دیگری هم وجود دارد اما به اندازه این دو برای عموم مشتریان کاربردی نیستند. سیستم تهویه مطبوع اسپلیت اکنون تقریباً 70 درصد بازار را به خود اختصاص داده است زیرا مردم آن‌ها را در مقایسه با مدل‌های پنجره‌ای ترجیح می‌دهند. اما برای درک چرایی این مسئله باید ساختار و نحوه عملکرد کولر اسپلیت را بررسی نمود و سپس به تفاوت‌های آن با کولر‌های گازی پنجره‌ای پرداخت. پس اگر قصد خرید کولر اسپلیت یا کولر گازی پنجره‌ای را دارید در ادامه با ما همراه باشید تا از صحت انتخاب خود مطمئن شوید.

کولر اسپلیت چگونه کار می‌کند؟

برای اینکه بدانید چرا سیستم تهویه مطبوع سیستم اسپلیت به این نام خوانده می‌شود، مهم است که ابتدا نحوه عملکرد آن را درک کنید. واحد خارجی کولر گازی اسپلیت حاوی مبرد است. مبرد گازی است که با فشار وارد کمپرسور (واحد بیرونی سیستم تهویه اسپلیت) می‌شود. گاز مورد استفاده برای خنک کردن هو، دمای تبخیر بسیار پایینی دارد و به همین دلیل مبرد نامیده می‌شود.

ویژگی_های کولر اسپیلیت در برابر کولر گازی پنجره ای

برای شروع چرخه عملکرد کولر اسپلیت ابتدا هوای اتاق از حفره‌های پنل که حاوی کویل‌های اواپراتور هستند، عبور می‌کند. این کویل‌ها مایع پر فشار مبرد را در دمای بسیار پایین منتقل می‌کنند. در نتیجه هوا با برخورد به پره‌های اواپراتور خنک می‌شود. در ادامه این چرخه، مایع پر فشار از درزهای انبساط عبور کرده و ضمن تبادل دما با هوای اتاق به حالت گازی تبدیل می‌شود. هوای اتاق پس از مکیده شدن به داخل پنل‌های اواپراتور تا رسیدن به دمای مورد نظر در آن جا باقی می‌ماند. ترموستات موجود در داخل پنل‌های تهویه مطبوع این دما را کنترل می‌کند. پس از رسیدن هوای اتاق به دمای مورد نظر، فن‌ها این هوا را مجدداً به داخل اتاق می‌دمند. بنابراین، پنل کولر اسپلیت که در فضای داخلی اتاق نصب می‌شود، هوای گرم را می‌مکد و دمای آن را قبل از بازگرداندن به اتاق کاهش می‌دهد. رطوبت داخل اتاق نیز طی این فرآیند متراکم شده و سپس از طریق لوله تخلیه موجود در واحد بیرونی تخلیه می‌شود.

دمیدن هوای خنک به داخل اتاقل توسط پنل اواپراتور

در سیستم کولر گازی اسپلیت کانالی، کانال‌ها یا لوله‌های زیادی وجود دارد که گاز مبرد پس از خروج از اواپراتور از طریق آن‌ها وارد کمپرسور می‌شود تا دوباره به شکل مایع متراکم درآید. عملکرد کولر گازی اسپلیت، یک فرآیند چرخه‌ای است که با بازگشت گاز مبرد به کمپرسور، پس از سرد و متراکم شدن، از نو شروع می‌شود. طی این فرآیند چرخشی مقدار زیادی گرما در فضای خارج از اتاق آزاد می‌گردد.

چرا به این نوع سیستم‌های تهویه مطبوع Split AC می‌گویند؟

با توجه به این که واحد‌های تهویه این کولر‌ها از دو جزء مجزا تشکیل شده است به آن‌ها اسپلیت (یا جدا شده) می‌گویند. باکس فلزی حاوی کمپرسور در خارج از اتاق قرار می‌گیرد در حالی که پنل‌های حاوی کویل‌های اواپراتور که مسئولیت خنک کردن هوا را به عهده دارند، درون فضای ساختمان نصب می‌شوند. یونیت خارجی علاوه بر کمپرسور، بخش کندانسور را هم در خود جای داده است. این دو بخش به کمک هم گرما را از گاز مبرد جذب کرده و به محیط بیرون منتقل می‌کنند. سپس مایع پرفشار مبرد از طریق کانال‌ها یا لوله‌های مسی به پنل داخلی راه می‌یابد. به این ترتیب مایع و گاز مبرد بین دو واحد کولر اسپلیت، به صورت دائم در تردد هستند.

شیوه عملکرد کولر اسپلیت

در سیستم‌های تهویه مطبوع اسپلیت که از آن‌ها به عنوان تهویه مرکزی استفاده می‌شود، به جای یک پنل در اتاق، تعدادی دریچه در هر اتاق وجود دارد که از طریق کانال‌هایی به یونیت خارجی متصل می‌شوند. به این ترتیب هوای خنک اواپراتور به طور مساوی بین کانال‌های اتاق‌ها تقسیم می‌گردد.

کولر گازی اسپلیت با کولر‌های گازی پنجره‌ای چه تفاوت‌هایی دارند؟

قطعاً تفاوت اصلی آن‌ها در نحوه ساخت کولر اسپلیت و سیستم‌های یکپارچه پنجره‌ای نهفته است. در سیستم تهویه مطبوع اسپلیت دو یونیت اصلی از هم جدا هستند، در حالی که در کولر‌های پنجره‌ای تمام اجزا اعم از اواپراتور، کندانسور، کمپرسور، ترموستات و فن‌ها در یک باکس فلزی به صورت متمرکز قرار دارند.

کولر گازی اسپلیت با توجه به نیاز‌های کاربران برای صرفه جویی در فضای مختص به سیستم‌های تهویه توسعه پیدا کرد. بنابراین می‌توان انتظار داشت که این سیستم فضای کمتری را به خود اختصاص ‌دهد. به همین دلیل پروسه نصب و راه‌اندازی ساده‌تری هم دارد زیرا می‌توان پنل آن را روی هر کدام از دیوار‌ها که تمایل داشته باشیم نصب کنیم. البته باید فضای خارجی مناسب برای قرار دادن یونیت کمپرسور را هم در نظر گرفت. به لطف پایه‌های دیواری نصب آن‌ها چندان مشکل نیست، اما هر چه دو یونیت کولر اسپلیت از هم فاصله داشته باشند، طول لوله‌ها و کانل‌های رابط بین آن‌ها افزایش می‌یابد که در نوع خود بالا رفتن هزینه نصب و کاهش بهره‌وری را به دنبال دارد.

نمونه‌های مختلف پنل اواپراتور در کولر اسپلیت

واحدهای تهویه مطبوع پنجره‌ای در مقایسه با کولر اسپلیت انرژی بیشتری مصرف می‌کنند. امروزه اکثر برندها از فناوری اینورتر در سیستم‌‌های اسپلیت استفاده می‌کنند. در نتیجه واحد‌های تهویه مطبوع کم مصرف‌‌تر و بی‌‌صداتر نمونه‌های پنجره‌ای عمل می‌کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت کولر اسپلیت این است که اینورترهای اسپلیت AC بر خلاف کولر‌های گازی پنجره‌ای، قابلیت کنترل نوسانات ولتاژ یا افت جریان را دارند.

سرویس و نگهداری کولر اسپلیت نیز راحت‌تر از مدل‌های پنجره‌ای است، زیرا برای سرویس‌های دوره‌ای نیازی نیست حتماً یک تکنیسین به محل شما اعزام شود. می‌توانید واحد کمپرسور و پنل را از هم جدا کرده و فقط یونیت مشکل‌دار را به محل تعمیر منتقل نمایید.

کلام آخر

تقریباً در تمامی ‌موارد پیشرفت‌های علمی‌در جهت ساده‌تر کردن زندگی صورت می‌پذیرند. توسعه کولر اسپلیت از روی کولر‌های گازی پنجره‌ای نیز به همین منظور انجام شده است. این واحد‌های تهویه مطبوع قادرند با مصرف انرژی کمتر، تولید صدای کمتر و امکان نصب و استفاده راحت تر، امکانات بیشتری را نسبت به کولر‌های گازی پنجره‌ای در اختیار ما قرار دهند.

برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مربوط به کولر اسپیلت، کلیک کنید.

386 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط