گرماتاب

گرماتاب؛ کاربردهای آن

97 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید گرماتاب چیست و چه کاربرد و انواعی دارد؟ در گذشته به منظور گرم کردن و تنظیم حرارت دمای محیط از انواع مختلف سیستم‌های گرمایشی و هیترها استفاده می‌شد که در عین گرم کردن دارای نقاط ضعف شدیدی نیز بودند. به عنوان مثال، بخاری‌های قدیمی تنها قادر به گرم کردن محیط مشخصی از اطراف خود بوده و نمی‌توانستند از یک حد مشخصی به بعد را پوشش دهند. امروزه ابزار جدیدی تحت عنوان گرما تاب وارد بازار شده که توانسته است نقاط ضعف دستگاه‌های قبل از خود را به خوبی از بین ببرد. در ادامه این راهنما با این وسیله و انواع مختلف آن بیش‌تر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

 

هر آنچه که باید در مورد سیستم گرمایشی گرماتاب بدانید!

گرماتاب

چیستی گرما تاب

گرما تاب نوعی محصول و سیستم گرمایشی بوده که از آن برای گرم کردن محیط‌های مختلف و بزرگ هم‌چون کارخانجات، سالن‌های تولید، پارکینگ‌ها، انبارها، محیط‌های باز رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها و… بهره‌گیری می‌شود. جالب است بدانید که این نوع از سیستم‌های گرمایشی تحت عناوین دیگری نظیر هیتر تابشی لوله‌ای، بخاری سقفی، بخاری صنعتی، هیتر گازی، هیتر تشعشعی، هیتر تابشی و… نیز شناخته می‌شوند. علاوه بر مواردی که برای کاربرد این سیستم گرمایشی برشمردیم، از آن برای گرم کردن محیط‌های دیگری مثل سالن‌های گلخانه‌ها و مرغداری‌ها نیز استفاده می‌شود.

عملکرد گرماتاب به چه صورت است؟

سیستم گرمایشی مذکور به روش تابشی محیط اطراف خود را با بهترین کیفیت و سطح پوشش گرم می‌کند. اگر به سالن‌های صنعتی، مرغداری‌ها و گلخانه‌ها مراجعه کرده باشید حتماً با این سیستم و نحوه گرمایش آن مواجه شده‌اید. نحوه گرمای ایجاد شده به واسطه این سیستم بر گرفته از گرمایش انرژی خورشید است. در روش تابش، انرژی خورشیدی بدون جذب در فضای بین زمین و خورشید در کره زمین به انرژی گرمایی تبدیل می‌شود. این دستگاه نیز از چنین رویه‌ای پیروی کرده و سبب گرمایش فضای باز می‌شود.

ساختار سیستم گرمایشی گرماتاب

این سیستم متشکل از بخش‌های مختلفی نظیر مشعل، لوله تابشی، منعکس‌کننده و فن مکنده است. مشعل نسبت هوا با گاز مایع یا شهری را در لوله تابشی به شکل احتراق کامل سوزانده و سبب افزایش دمای لوله می‌شود. فن مکنده هدایت‌کننده جهت احتراق به سمت انتهای لوله بوده و منعکس‌کننده انرژی تابشی لوله را به سمت پایین هدایت کرده و به این صورت سبب تأمین میزان گرمایش لازم محیط می‌شود. ناگفته نماند که می‌توان این سیستم را با کمک بست‌های ويژه از زیر سقف سالن نیز نصب نمود.

مزایای استفاده از گرماتاب

سیستم‌های گرمایشی مختلف به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هر یک از آن‌ها از ویژگی‌ها، قابلیت‌ها، مزایای و معایب خاصی برخوردار هستند. می‌توان گفت که تمامی کاربران به دنبال روشی هستند که بتوان با استفاده از آن میزان استفاده از انرژی را به حداقل رساند و در پی آن هزینه‌ها را کاهش داد.

به این منظور لازم است به سراغ روشی برویم که بتواند پاسخ‌گوی نیاز ما باشد. در روش تابش این نوع از سیستم‌های گرمایشی با پرهیز از گرم کردن جرم هوا در مصرف انرژي صرفه‌جویی شده و همچنین با حذف سرمایه‌گذاری برای موتورخانه‌های متداول در سیستم‌های گرمایشی قدیمی و افزون بر این کاهش هزینه‌های تعمیر و نگه‌داری نیز در هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهد شد.

در مدل‌های گرما تاب پنلی یک یا چند سطح داخلی نظیر سقف، دیوارها و کف گرما را تابانده و از این طریق گرماوری ناشی از تابش در بدنه کاهش پیدا خواهد کرد. این نوع عملکرد، سیستم گرمایشی گرماتاب را از سایر سیستم‌های گرمایشی رایج متمایز می‌کند؛ چرا که مطابق این عملکرد گرما روی بدنه بر اثر جا‌به‌جایی کاهش پیدا خواهد کرد.

هیترهای تابشی لوله‌ای از ویژگی‌ها و مزیت‌هایی برخوردار بوده که به موجب آن خریداران دستگاه‌های گرمایشی تمایل بیش‌تری نسبت به خرید آن نشان داده‌اند؛ به طوری که گرماتاب‌ها جایگزین مقرون به صرفه‌ای برای سیستم‌های گرمایشی قدیمی شده‌اند. از جمله مزیت‌های بهره‌وری از این سیستم می‌توان به راندمان بالای آن  اشاره کرد. مصرف پایین سوخت، گرمایش یکنواخت، افزایش حرارت دمای محیط در مدت زمان کم‌تر از ده دقیقه، عدم ایجاد مزاحمت برای پرسنل حین انجام کار، عدم تولید سر و صدای ناهنجار، عدم نیاز به موتورخانه، کاهش سختی‌های لوله‌کشی و… از دیگر مزایای استفاده از این نوع هیترها به حساب می‌آیند.

انواع مختلف سیستم‌های گرمایشی گرماتاب

گرماتاب

این نوع از سیستم‌های گرمایشی با در نظر گرفتن کاربردی که دارند در انواع متنوعی طراحی، تولید و عرضه می‌شوند. در ادامه با پرطرفدارترین انواع این سیستم آشنا خواهیم شد:

۱. گرماتاب لوله‌ای کم شدت

این نوع از سیستم‌های گرمایشی که تحت عنوان گرم‌کننده فشار مثبت نیز شناخته می‌شوند، دارای عملکرد منحصربه‌فردی هستند. در این دستگاه ابتدا گاز داغ در اثر احتراق وارد لوله‌ها شده و بعد دمای لوله به ۱۱۰۰ درجه فارنهایت می‌رسد. در ساختار این دستگاه یک کانال کوچک برای خروج گازهای احتراق و دریچه‌ای به منظور ایجاد هوای تازه تعبیه شده و این دو قابلیت سبب شده تا کاربر بتواند به راحتی از آن در سالن‌های سرپوشیده به منظور گرم کردن محیط بهره‌گیری کند.

۲. گرماتاب سرامیکی با شدت بالا

گرما تاب‌های سرامیکی یا روشنایی در دو نوع برقی و گازی در بازار موجود هستند. در نوع برقی به منظور تأمین گرما به انرژي برق نیاز بوده و در نوع گازی به گازهای احتراق. حرارت ایجاد شده به واسطه این دستگاه به کمک پنل پخش‌کننده به امواج مادون قرمز تبدیل شده و این امواج در محیط پخش خواهند شد. در مرحله بعد المان‌های محیط با جذب امواج گرم شده مذکور، بخشی را بازتاب کرده تا سایر المان‌ها نیز گرم شوند.

۳. گرماتاب تابشی زمینی

گرما تاب‌های زمینی به دو صورت سرامیکی و فولادی در بازار موجود بوده و به واسطه یک پایه به زمین متصل می‌شوند. عموماً از این سیستم در فضاهای باز و بدون سقف بهره‌گیری می‌شود. ناگفته نماند که گرما تاب‌های زمینی می‌توانند هم گرمایش محلی و هم گرمایش متمرکز انجام دهند.

۴. گرماتاب مستقل

نوع آخر گرماتاب‌، گرما تاب‌های مستقل بوده که تحت عنوان پرتابل نیز شناخته می‌شوند. سیستم‌های گرمایشی مذکور از قابلیت حمل و نقل برخوردار بوده و دارای یک نوع منبع ذخیره سوخت هستند. لازم به ذکر است که گرما تاب‌های مستقل در دو نوع لوله‌ای و سرامیکی طراحی، تولید و روانه بازار می‌شوند.

سخن پایانی

گرماتاب یکی از مدل‌های نوین و پیشرفته سیستم‌های گرمایشی بوده که در انواع مختلف طراحی شده و عموماً در فضاهای باز و بزرگ و همچنین فضاهای سرپوشیده به منظور تأمین گرمای محیط‌های وسیع مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما چه اطلاعات دیگری در مورد این نوع از سیستم‌های گرمایشی دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و کاربران محترم تکه کابل به اشتراک بگذارید.

97 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط