لوستر آب طلا

لوستر آب طلا؛ انواع آبکاری

956 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

آیا می‌دانید لوستر آب طلا چیست؟ لوستر یکی از اصلی‌ترین و تأثیرگذارترین عناصر در دکوراسیون داخلی منازل محسوب شده که شکل ظاهری آن تأثیر زیادی بر هماهنگی دکور خانه دارد. این تجهیزات روشنایی در انواع مختلف با ویژگی‌های متنوع در بازار موجود هستند که هر کدام از آن‌ها برای دکوراسیون خاصی مناسب خواهند بود. لوسترهای آب طلا در حقیقت لوسترهایی هستند که آب طلا کاری شده‌اند و جلوه‌ای بی‌نظیر و خیره‌کننده به ظاهر منزل شما می‌بخشند. در ادامه این راهنما به شما عزیزان خواهیم گفت که این لوسترها دقیقاً چه هستند و پیرامون تجهیزات مذکور را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

لوستر آب طلا چیست؟

لوستر آب طلا

لوستر از جمله منابع زیبایی و روشنایی هر منزلی به حساب می‌آید. به منظور انتخاب بهترین لوستر لازم است که در ابتدا ویژگی‌های منزل و محیط زندگی را به طور کامل مورد بررسی قرار داده و بر اساس المان‌های موجود در فضا و محیطی که در اختیار دارید، تصمیم گرفته و اقدام به خرید کنید. فرآیند ساخت لوستر از جمله سخت‌ترین و حساس‌ترین اموری است که در صنعت برق و دکوراسیون صورت می‌گیرد. برای داشتن لوسترهایی با کیفیت بالا و در عین حال جذاب، طراح می‌بایست دقت و خلاقیت بالایی داشته باشد.

اما با این حال، لوسترها نیز هم‌چون سایر وسایل مصرفی در هر منزل دارای عمر مفید مشخصی بوده و در گذر زمان دچار آسیب‌هایی هم‌چون از دست رفتن رنگ اولیه و سیاه‌شدگی می‌شوند. زیبایی و درخشندگی لوستر از جمله اصلی‌ترین ویژگی‌هایی بوده که برای این تجهیزات انتظار می‌رود. لوسترهایی که اصطلاحاً رنگ و رو رفته باشند، در هماهنگی دکوراسیون منزل تأثیر منفی گذاشته و سبب جلوه‌ای ناخوشایند می‌شوند. به همین خاطر لازم است اقداماتی صورت گیرد که این تجهیزات بتوانند درخشندگی و زیبایی خود را در طول زمان به خوبی حفظ کنند، اما چه اقداماتی؟

در صنایع روشنایی، به منظور ایجاد جلوه‌ای جذاب و درخشنده و همچنین افزایش دوام محصول روی لوسترهای فلزی تکنیکی تحت عنوان «آبکاری» پیاده می‌شود. به موجب این تکنیک، درخشندگی لوسترها حفظ شده و می‌توان با خیال راحت از آن‌ها در منازل بهره‌گیری کرد.

آبکاری به چه معناست؟

همان‌طور که گفته شد، آبکاری یکی از تکنیک‌های کاربردی در صنایع روشنایی بوده که به وفور مورد استفاده قرار گرفته و نتیجه بهره‌گیری از آن محصولاتی نظیر لوستر آب طلا خواهد بود. بهتر است به جای اصطلاح آبکاری از آبکاری الکتریکی استفاده کنیم. به بیان ساده، منظور از آبکاری الکتریکی رسوب دادن نیکل، طلا و یا نقره بر روی سایر فلزات به منظور افزایش دوام و عمر مفید آن‌هاست. آبکاری الکتریکی در مقایسه با سال‌های گذشته دستخوش تغییرات بسیار مثبتی شده است و امروزه در اکثر خطوط تولید لوسترها مورد استفاده قرار می‌گیرد. افزون بر این، تکنیک آبکاری به منظور ایجاد روکش‌های محافظتی هم‌چون کادمیم، کروم یا اکسید آلومینیوم بر روی قطعات مختلف نیز کاربرد دارد.

اصول آبکاری الکتریکی به این شیوه بوده که به واسطه عبور جریان مستقیم از یک الکترولیت، فلز محلول در آن بر روی کاتد رسوب کرده و از این طریق مقداری از آند به محلول وارد شده و الکترولیت ثابت می‌شود.

انواع آبکاری لوستر به چه صورت انجام می‌شود؟

لوستر آب طلا

۱. آبکاری تزئینی

زمانی از آبکاری تزئینی بهره‌گیری شده که هدف افزایش زیبایی و دو چندان کردن جذابیت جلوه محصول باشد. علاوه بر این، این نوع آبکاری بر اساس خصوصیات فنی و اقتصادی نیز صورت می‌گیرد.

۲. آبکاری کاربردی

خودِ آبکاری کاربردی به انواع گوناگونی تقسیم‌بندی می‌شود. پوشش آبکاری کاربردی بر اساس کارایی قطعه در لوستر و خصوصیت‌های فنی و اقتصادی انجام می‌شود. از جمله پوشش‌های آبکاری کاربردی می‌توان به پوشش روی با ترکیب کروماته کاری، لایه‌های آلیاژ روی، پوشش ترکیبی مس، کروم، نیکل و یا پوشش‌های نیکل شیمیایی، کروم سخت، آنودایزینگ نقره و لوستر آب طلا و… اشاره داشت.

با توجه به آن چه که گفته شد، آبکاری لایه نازکی بوده که بعد از تولید قطعات لوستر به صورت پوشش بر روی آن‌ها قرار گرفته و بر زیباتر شدن لوستر و افزایش مقاومت آن در برابر پوسیدگی می‌افزاید. چنان‌چه جنس زیر کار مرغوب و با کیفیت باشد، اما آبکاری انجام شده بر روی آن بی‌کیفیت باشد به مرور زمان بخش‌هایی از رنگ لوستر آبکاری شده تغییر پیدا کرده و امکان سیاه‌شدگی آن افزایش پیدا خواهد کرد.

در حالت دیگر، اگر بدنه اصلی محصول دارای کیفیت مناسبی نباشد اما آبکاری آن با کیفیت عالی انجام شود، دوام لوستر آب طلا افزایش پیدا خواهد کرد؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که آبکاری سبب افزایش طول عمر محصول می‌شود اما به شرط آن که با کیفیت باشد.

۳. آبکاری طلا بر روی لوستر

از آن‌جایی که بحث اصلی ما در این راهنما بر روی لوستر آب طلا است، لازم دانستیم در مورد این نوع از آبکاری کمی بیش‌تر صحبت کنیم. آبکاری طلا عموماً بر روی قطعات فلزی انجام می‌شود؛ چرا که طلا در میان مردم از اهمیت و محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. در این روش، در گام اول آبکاری با نیکل انجام شده و آبکاری با طلا پس از نیکل براق و نیکل صدفی صورت می‌گیرد.

لازم به ذکر بوده که آبکاری نیکل به عنوان آبکاری مادر شناخته می‌شود؛ به این معنا که ابتدا نیکل بعد از انجام تمیزکاری قطعه مورد نظر بر روی آن قرار گرفته و سبب ایجاد پوششی محکم می‌شود. نیکل صدفی نیز نوعی نیکل بوده که در مقایسه با نیکل‌های دیگر ظاهری مات دارد. عموماً آبکاری صدفی با هدف دو چندان کردن زیبایی قطعات محصولاتی نظیر لوستر، نرده و شیرآلات صورت می‌گیرد.

سخن پایانی

لوستر آب طلا نمونه‌ای از محبوب‌‌ترین و مقاوم‌ترین لوسترهای موجود در بازار بوده که پس از طی کردن فرآیند آبکاری به یک محصول با دوام و جذاب تبدیل شده است. از این محصول بی‌نظیر می‌توان بر حسب دکوراسیون منزل در پذیرایی خانه استفاده کرد و زیبایی منزل را بیش‌تر نمود. آیا تاکنون از این لوسترها در منزل خود استفاده کرده‌اید؟ لطفاً تجربه بهره‌گیری خود از لوستر آب طلا در دکوراسیون منزل خود را با ما و کاربران عزیز تکه کابل در میان بگذارید.

956 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط