اهم

گئورگ زیمون اهم؛ فیزیک‌دان مشهور آلمانی

247 بازدید آموزش در صنعت برق

گئورگ زیمون اهم را می‌شناسید؟ با قانون او آشنایی دارید؟ Ohm یکی از بزرگ‌ترین فیزیک‌دان‌های اهل کشور آلمان بوده که در سال ۱۷۸۹ میلادی در خانواده‌ای فقیر چشم به جهان گشود. این دانشمند بزرگ از همان دوران کودکی هوش بالای خود را نشان داد. زمانی که تنها ۲۲ سال داشت، با توجه به مشکلات مختلفی که در آن زمان برایش پیش آمده بود موفق به دریافت درجه دکتری در رشته فیزیک شد. در ادامه این راهنما با این دانشمند بزرگ آلمانی بیش‌تر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

 

از شغل معلمی در مدرسه تا پروفسوری در کالج!

اهم
اهم

Ohm زمانی که تنها ۱۸ سال داشت به عنوان معلم ریاضی در یکی از مدارس سوئیس فعالیت می‌کرد. او در سال ۱۸۱۷ توانست به عنوان پروفسور ریاضی در کالج عیسوی کلن فعالیت کرده و بعد از آن در سال‌های ۱۸۳۳ و ۱۸۵۲ به عنوان استاد فیزیک آزمایشگاهی در موسسه پلی تکنیک نورن برگ و دانشگاه مونیخ فعالیت کرد. همان‌طور که گفته شد،

هوش و فراست این دانشمند بزرگ از همان دوران کودکی نمایان شد. او همیشه آرزو داشت که استاد دانشگاه شود و با تلاش و تکیه بر هوش خود خیلی زود توانست به این مقام برسد. وی مطالعات بسیار وسیعی داشت و در جریان اکتشافات اورتست در سال ۱۸۲۰ نیز قرار گرفت. Ohm تلاش کرد نظریات انتقال حرارت پیرامون انتقال انرژي الکتریکی را مورد آزمایش قرار دهد.

او کاملاً بر این موضوع واقف بود که برای رسیدن به درجه استادی در دانشگاه می‌بایست تحقیقات زیادی انجام دهد، اما تحقیق نیز هم‌چون سایر امور به پول و وسایل و امکانات مختلفی نیاز داشت. از آن‌جایی که او در یک خانواده فقیر به دنیا آمده بود، قدرت تهیه این امکانات را نداشت و به همین خاطر خودش دست به کار شد! او وسایل آزمایشگاهی مورد نیازش را خودش ساخت و هیچ‌گاه از تلاش و کوشش دست نکشید.

اقدامات اهم در مسیر جدید

Ohm طی آزمایش‌های متعددی که در زمینه فیزیک و پیرامون انتقال برق انجام می‌داد، متوجه شد که میزان برق منتقل شده با طول سیم نسبت عکس و با سطح مقطع آن ارتباط مستقیم دارد؛ از این رو موفق شد نظریه ریاضی جریان برق را تعریف کند. قابل ذکر است که این نظریه امروزه پایه اصول فیزیک بوده و تحت عنوان «قانون اهم» شناخته می‌شود.

جالب است بدانید که این کشف در ابتدا چندان مورد توجه فیزیک‌دان‌ها و دانشمندان وقت قرار نگرفت؛ چرا که بسیاری از آن‌ها بر این باور بودند که این دستاورد مبنی بر آزمایش و تجربه نبوده و تنها بر روی کاغذ صحیح به نظر می‌رسد. اما به مرور زمان عده کثیری از دانشمندان و فیزیک‌دان‌های وقت نیز این قانون را قبول کردند و سرانجام در سال ۱۸۴۱، اهم از سوی انجمن سلطنتی انگلستان مدال کاپلی دریافت کرد.

طی کردن پله‌های ترقی

Ohm پس از کسب این مدال، توانست درجات ترقی را سریع‌تر بپیماید و در پی این جریان در سال ۱۸۴۵ عضو رسمی فرهنگستان باواریا شد. افزون بر این، او در سال ۱۸۴۹ مدیریت فرهنگستان فیزیک در مونیخ را بر عهده گرفت. امروزه به افتخار و تجلیل از او، واحد مقاومت الکتریکی تحت عنوان Ohm شناخته می‌شود. در نهایت در سال ۱۸۵۲ او به آرزوی دیرینه خود که استادی دانشگاه بود رسید و دو سال آخر عمر خود را صرف تدریس علم فیزیک کرد. این دانشمند بزرگ در سال ۱۸۴۵ در شهر مونیخ در سن ۶۷ سالگی از دنیا رفت.

پیرامون قانون اهم و اهمیت آن

قابل ذکر بوده که رابطه بین ولتاژ، جریان و مقاومت الکتریکی نیز تحت عنوان Ohm شناخته می‌شود. قانون Ohm بیان‌کننده این موضوع بوده که نسبت اختلاف پتانسیل بین دو سر یک هادی به جریان عبورکننده از آن به شرط آن که دما ثابت باشد، مقدار ثابتی بوده و در این رابطه V ولتاژ و I جریان است. البته این قانون تنها برای مقاومت‌هایی صدق کرده که مقاومت آن‌ها به ولتاژ اعمالی دو سر آن‌ها وابسته نباشد. در حالت کلی شرایطی که این قانون صادق باشد، عمومی است.

سخن پایانی

اهم یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دانشمندان و فیزیک‌دان‌های آلمانی است که در حوزه فیزیک و ریاضیات و بحث مقاومت الکتریکی و انتقال انرژی برق خدمات ارزنده‌ای ارائه داده است. شما چه اطلاعات دیگری در مورد Ohm دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و کاربران علاقمند به علم فیزیک و ریاضی در میان بگذارید.

247 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط