کابلشو فشار ضعیف

کابلشو فشار ضعیف چیست و چه انواعی دارد؟

280 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

کابلشو عمدتاً از فلز مس و به‌صورت لوله‌ای شکل ساخته خواهد شد و بخش انتهایی یا پایانی آن، به‌صورت پرسی بوده و بخش پخ آن نیز سوراخ است. برای جلوگیری از اکسید شدن و همچنین سولفات شدن بیشتر کابلشوها، این قطعات باید آبکاری شوند. کابلشو به‌طورکلی یک قطعه یا کانکتور‌ بوده که بیشتر برای اتصال مطمئن میان کابل‌، وسایل و تجهیزات برقی و دیگر سطوح و سیستم‌ها استفاده می‌شود؛ کابلشو در اصل یک پل ارتباطی بین هادی کابل و محل اتصال کابل است.

این قطعه در بیشتر لوازم و قطعه‌های برقی و الکتریکی استفاده می‌شود و با توجه به کاربرد خاص و ویژه آن، شناخت انواع کابلشو و کاربرد هریک از آن‌ها نیز امری مهم و ضروری است. کابلشو در صنایع مختلف اساساً به نام های وایرشو و سر سیم نیز معروف است. برای تشخیص میزان کیفیت انواع کابلشو، باید شکل و ظاهر درونی آن بررسی شود؛ بدین‌صورت که اگر بخش انتهایی کابلشو، صاف و فاقد پلیسه باشد، کابلشو موردنظر کاملاً صحیح و سالم و قابل‌استفاده است.

ازجمله نمونه‌های رایج و اصلی کابلشو می‌توان به گیره‌های اتصال سیم به باتری در اتومبیل اشاره کرد.

کابلشوها در اندازه‌های گوناگونی موجود هستند و از سایز 6 شروع ‌شده و به‌صورت تدریجی و استاندارد به سایز 300 خواهند رسید. بیشتر کابلشوها ازجمله کابلشوهای فشار ضعیف، از استاندارد DIN تولید می‌شوند. کابلشوها ازنظر دامنه یا بازه ولتاژی به سه دسته کابلشو فشارقوی، کابلشو فشار متوسط و کابلشو فشار ضعیف دسته‌بندی خواهند شد.

انواع مختلف کابلشو

کابلشو به‌طورکلی برحسب موارد و عوامل گوناگونی طبقه‌بندی می‌شود که ازجمله رایج‌ترین تفاوت میان انواع کابلشو می‌توان به کاربرد، اندازه، شکل، جنس و ساختار کابلشو اشاره نمود.

کابلشو ها ازلحاظ نوع اتصال، در سه گروه زیر قرار خواهند گرفت:

کابلشو از نوع پیچی

در این نوع کابلشو پس از قرار دادن سیم در مکان موردنظر، باید پیچ‌هایی که در دو طرف آن قرار دارند، محکم به یکدیگر متصل شوند.

کابلشو از نوع لحیمی

در این نوع کابلشو، محلی برای قرارگیری سیم در درون کابلشو وجود ندارد و باید محل یا مکان متصل شدن کابلشو و سیم، با استفاده از سیم‌ لحیم روغنی، لحیم شود؛ فرایند لحیم‌کاری باید به‌خوبی انجام شده و کلیه‌ی قسمت‌های اتصال پوشیده شوند.

کابلشو از نوع پرسی

این نوع از کابلشوها اساساً در مقایسه با دو مدل دیگر، بسیار پرمصرف و پرکاربرد خواهند بود. از این نوع کابلشو بیش‌تر برای سیم‌های افشان استفاده شده و بعد از قرار دادن سیم در بخش موردنظر، کابلشو و سیم در جای خود پرس و ثابت می‌شوند.

کابلشو

انواع کابلشو ازلحاظ نوع جنس کارشده

کابلشو از نوع آلومینیومی

این نوع از کابلشوها غالباً برای کابل‌های آلومینیومی استفاده می‌شوند. این نوع کابلشو در بازار کشور در چندین نوع کابلشو آلومینیومی استاندارد، کابلشو آلومینیومی زاویه‌دار، کابلشو آلومینیومی دو سوراخ و کابلشو چهار سوراخ موجود است.

کابلشو از نوع مسی

از کابلشو مسی همان‌طور که مشخص است، بیشتر برای سیم و کابل مسی استفاده خواهد شد؛ این نوع کابلشو مانند کابلشو آلومینیومی در انواع مختلفی همچون کابلشو مسی دو سوراخ و چهار سوراخ، زاویه‌دار و پیچی موجود است.

کابلشو از نوع بی متال

این نوع کابلشو یکی دیگر از انواع رایج کابلشو در بازار بوده و هنگامی از این محصول استفاده می‌شود که نوع جنس کابل با محل اتصال آن متفاوت باشد.

کابلشوهای بی متال اساساً از خاصیت ضدزنگی خوبی برخوردار هستند و دارای دو مدل DTL1 و DTL2 خواهند بود. ازجمله تفاوت میان دو مدل DTL1 و DTL2 می‌توان به تفاوت در محل اتصال پیچ و مهره و شیوه‌ی بستن آن‌ها اشاره نمود.

کابلشو فشار ضعیف

برای متصل نمودن انواع سیم مسی به دیگر وسایل و تجهیزات شبکه، از کابلشو مسی از نوع فشار ضعیف استفاده می‌شود. ازجمله موارد استفاده از کابلشو فشار ضعیف می‌توان به استفاده از آن در جهت مصارف عمومی تا سطح ولتاژ 1000 ولت اشاره نمود. در اکثر صنایع برقی و تأسیسات الکتریکی از کابلشو مسی فشار ضعیف برای برقراری و هدایت نمودن جریان الکتریکی استفاده می‌شود.

کابلشو مسی

کاربرد کابلشو فشار ضعیف

به‌صورت‌کلی درگذشته و پیش از تولید کابلشو، برای تشکیل اتصال الکتریکی میان هادی و محل موردنظر سیم‌ یا کابل، سیم و هادی درهم‌ تنیده یا پیچیده می‌شد و افراد برای برقراری جریان الکتریکی و محکم نگه‌داشتن آن‌ها، از چسب برق استفاده می‌کردند.

روش فوق در اصل دارای امنیت کاری بسیار کم و ضریب خطر بسیار زیادی بود؛ به‌همین علت امروزه از کابلشوها برای برقراری جریان الکتریکی در صنایع برقی و حوزه‌های صنعتی استفاده می‌شود؛ در اصل هدایت نمودن جریان الکتریکی به وسایل و تجهیزات برقی و همچنین برقراری ایمنی در هنگام کار، از دلایل اصلی بهره‌گیری از این نوع تجهیز است.

کابلشو فشار ضعیف از نوع بی متال

این نوع کابلشو در اصل یکی از مهم‌ترین انواع کابلشوها در بازار بوده و از آن در جهت متصل نمودن انواع کابل آلومینیومی به شینه های مسی از نوع فشار ضعیف و یا بوشینگ انواع مختلف وسایل و تجهیزات فشار متوسط مانند کلیدها، ترانسفورماتورها و … استفاده می‌شود.

این نوع کابلشو به‌صورت کلی همانند یک پل ارتباطی بین هادی کابل و محل اتصال عمل کرده و دارای ظرفیت جریان مطلوب و منطبق با هادی کابل است. از کابلشوهای بی متال در اصل برای اتصال هادی کابل به شینه و دیگر مکان‌های اتصال موردنیاز استفاده می‌شود؛ جنس این نوع کابلشو برای سیم و کابل‌های مسی از نوع مس قلع اندود و برای کابل‌های آلومینیومی از نوع آلومینیومی است.

کابلشوهای بی متال امروزه توسط فناوری روز دنیا مانند Friction Welding تولید می‌شوند و درصد خلوص مس و آلومینیوم استفاده‌ شده در آن‌ها، حدود 99.5 درصد است. کابلشوهای بی متال از نوع مسی عمدتاً از لوله‌های مسی بدون درز و با درصد خلوص 99.5 درصد و برحسب استاندارد DIN 46235 ساخته می‌شوند. کابلشوهای بی متال از نوع آلومینیومی نیز از لوله‌های آلومینیومی با مشخصات بالا و برحسب استاندارد DIN 48201 در ابعاد و اندازه‌های گوناگون به بازار کشور عرضه می‌شوند.

برای به‌کارگیری این نوع کابلشو، در ابتدا کابل آلومینیومی در درون لوله ورودی کابلشو وارد شده و در ادامه توسط یک ابزار پرسی مناسب، پرس می‌شود. بعد از پرس شدن، سوراخ کابلشو باید در بخش ورودی و رزوه دار شینه مسی قرار گیرد و با استفاده از پیچ و مهره محکم، بسته شود. قسمت ورودی لوله این نوع کابلشو در اصل از گریس‌های مخصوصی با میزان مقاومت دمایی بالایی آغشته شده که از اکسید شدن کابل آلومینیوم و اتصال الکتریکی کابل به لولۀ ورودی این نوع کابلشو، جلوگیری می‌کند. بر روی تمامی انواع کابلشو ازجمله کابلشو فشار ضعیف، اندازه کابل ورودی به کابلشو بی متال برحسب میلی‌متر مربع و قطر سوراخ کابلشو بر اساس اندازه پیچ در استاندارد ISO درج ‌شده است.

خرید کابلشو فشار ضعیف

در ادامه به مهم‌ترین موارد و نکات ضروری خرید کابلشو فشار ضعیف اشاره خواهیم کرد:

1- یکی از مهم‌ترین موارد در هنگام خرید کابلشو فشار ضعیف، بررسی میزان کیفیت و درجه مرغوبیت کابلشو و پایداری آن است. از اصلی‌ترین معیارها برای تشخیص دادن میزان کیفیت کابلشو مدنظر، بررسی صاف بودن بخش انتهای کابلشو و عاری بودن آن از هرگونه پلیسه و همچنین بررسی طول لوله کابلشو است.

2- یکی دیگر از معیارهای مهم و ضروری در هنگام خرید کابلشو فشار ضعیف، توجه به میزان ضخامت کابلشو است. ضخامت مناسب کابلشو در اصل سبب خواهد شد تا جریان الکترونیکی به‌خوبی برقرار شده و دچار قطعی نشود. به‌طورکلی می‌توان اذعان نمود که وظیفه اصلی کابلشو فشار ضعیف، تشکیل و انتقال دادن جریان الکتریکی و از سمتی دیگر جلوگیری از آسیب رساندن و قطعی اتصال است.

3- بررسی ابعاد، اندازه و جنس کار شده در کابلشو نیز از دیگر موارد ضروری در موقع خرید این محصول است.

در آخر

برای اتصال سیم و کابل‌ها به دیگر تجهیزات شبکه، از کابلشو فشار ضعیف استفاده می‌شود. هدایت نمودن جریان الکتریکی به وسایل و تجهیزات برقی و همچنین برقراری ایمنی در هنگام کار، از دلایل اصلی بهره‌گیری از این نوع تجهیز است.

در آخر ذکر این نکته ضروری است که به‌واسطه اهمیت و کاربرد گسترده کابلشوها، از جمله کابلشو فشار ضعیف، بایستی حتماً این محصولات را از مراکز و فروشگاه‌های معتبر تهیه نمایید تا ضمن خرید محصولاتی باکیفیت، از قیمت‌هایی مقرون‌به صرفه و اقتصادی نیز بهره‌مند شده و از خسارات و خطرهای احتمالی جلوگیری نمایید. تکه کابل یکی از معتبرترین پلتفرم‌های صنعت برق و مخابرات است که شما عزیزان می‌توانید کلیه محصولات موردنیازتان را در بهترین شرایط و امکانات و باخیالی آسوده از آن تهیه نمایید. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی های مربوط به کابلشو فشار ضعیف، کلیک کنید.

280 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط