تابلو برق فشار ضعیف

تابلو برق فشار ضعیف چیست؟

384 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

تابلو برق فشار ضعیف محفظه‌ای می‌باشد که با هدف محافظت از قطعات الکترونیکی داخل خود در برابر عوامل محیطی بیرونی ایجاد می‌شود. در هر پروژه‌ی برقی یکی از اولین مواردی که باید مورد توجه قرار بگیرد نصب تابلوی برق است. هر کدام از افرادی که در پروژه نقشی ایفا می‌کنند، باید با نحوه‌ی کارکرد و ساختار تابلو آشنایی داشته باشند و در بعضی از موارد نیاز است تابلو برق، مسئول ویژه خود را داشته باشد.

 تابلوهای برق به صورت کلی به سه نوع تابلوهای فشار ضعیف، متوسط و قوی تقسیم بندی شده که ما بر اساس موضوع تنها به مورد اول ان خواهیم پرداخت.

 معرفی تابلو فشار ضعیف

 در تمامی‌ مواردی که میزان ولتاژ رد شده از یک تابلو تا هزار ولت باشد، آن تابلو فشار ضعیف نامیده می‌شود. در داخل این تابلو انواع قطعات الکترونیک مانند سوئیچ‌ها، رله‌ها، کلیدها و غیره وجود دارند که هر قسمت از این قطعات به عنوان بخشی از یک سیستم کارکرده و وظایف مخصوص به خود را در این باره به عهده دارند.

از جمله مهمترین کاربردهای تابلو برق می‌توان به کاهش خطرات استفاده از برق هنگام قطع و وصل آن اشاره کرد. به دلیل پوشیده بودن تابلوی برق، ایمنی افرادی که در محیط اطراف در حال فعالیت هستند به حداقل خود رسیده و همچنین در صورت بروز هرگونه حادثه و یا شرایط بد جوی از نفوذ آب یا سایر موارد به داخل آن جلوگیری خواهد شد.

در پروژه‌ها بسته به نوع آن از تابلوهای برق متفاوتی استفاده می‌شود، این تابلو در پروژهای ساختمانی بزرگ، بیمارستان‌ها، پارک‌ها و کارگاه‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این موضوع، برای یک پروژه ممکن است از چندین تابلو فشار برق ضعیف و یا یک تابلوی متوسط و یا هر دوی آنها استفاده شود.

انواع تابلو برق فشار ضعیف

 انواع تابلو برق فشار ضعیف:

علی رغم اینکه تابلو برق فشار ضعیف خود یکی از انواع تابلوی برق محسوب می‌شود، اما این تابلو نیز خود براساس نوع کاربرد آن به انواع متفاوتی تقسیم می‌شود. انواع تابلوهای فشار ضعیف به صورت کلی به ایستاده، سفارشی، دیواری تقسیم بندی می‌شود و هر کدام از این تابلوها دارای استفاده خاصی می‌باشند.

تابلو ایستاده

مهمترین تابلو برق فشار ضعیف نوع ایستاده آن می‌باشد که دارای بیشترین کاربرد بوده و روش استفاده از آن‌ها از سمت جلو می‌باشد. این تابلو شامل بدنه، ابزارهای کنترل برق لازم، فونداسیون می‌باشد و معمولا در ارتفاع دو متر ساخته میشود.

تابلو دیواری

معمولا این تابلو در روی دیوار و یا داخل آن نصب شده و جنس آن از لوح یا ورق گالوانیزه می‌باشد.

سفارشی

این تابلو به صورت کلی براساس نیاز مصرف کننده و یا ابزار خاصی که آن مجموعه یا پروژه لازم دارد ساخته می‌شود. استفاده از این تابلو در پروژه‌های بزرگ و دارای شرایط ویژه‌ای می‌باشد و یا ممکن است کاربر بخواهد برای داشتن کنترل راحت به صورت سفارشی اقدام به طراحی آن بنماید.

اجزای تابلو برق فشار ضعیف

تجهیزات و قطعات به کار رفته در تابلو برق

 برای اینکه یک تابلوی برق بتواند مورد استفاده قرار بگیرد، قطعا باید در ساخت آن از یک سری تجهیزات برای کنترل برق (قطع و وصلی آن) استفاده شود. در این سطر به صورت کلی به مهمترین قطعات به کار رفته در تابلوهای برق پرداخته و به توضیح مختصر آنها بسنده خواهیم نمود.

1کنتاکتور: یک قطعه مغناطیسی می‌باشند که در داخل تابلو قرار داشته و مهمترین وظیفه آن قطع و وصل سریع سه فاز است.

2- ترانس‌ها: یک قطعه الکترونی می‌باشد که معمولا دارای سنسور بوده و از آن برای اندازه گیری میزان ولتاژ برق در تابلوهای برقی استفاده می‌شود.

3- کلیدهای بی متال تک فاز و سه فاز: این نوع از کلیدها در زیر کنتاکتور نصب می‌شوند. در موتورهای برقی که به صورت مداوم کار می‌کنند، در صورتی که دما یا بار اضافی به آن وارد شود، این کلیدها به صورت خودکار برق را قطع می‌کنند. این کلیدها از دو نوع فلز متفاوت ساخته می‌شوند که در هنگام افزایش دما یکی از فلزات خم شده و برق را قطع می‌نماید.

4- کلیدهای اتومات MCB و MCCB: نحوه کارکرد این کلیدها نیز همانند انواع فیوزها بوده و در صورت وجود بار اضافی به صورت اتوماتیک برق آن‌ها قطع می‌گردد، تنها تفاوت آنها با فیوزها این است که دارای حساسیت بسیار بالاتری نسبت به انواع فیوز هستند و عملکرد بهتری دارند.

خرید تابلو برق فشار ضعیف

به صورت کلی قیمت و نحوه خرید تابلو برق فشار ضعیف بستگی به جنس و کیفیت قطعات آن داشته و هر چه کیفیت آنها بالاتر باشد بدون شک قیمت نیز به تبع آن بالاتر خواهد رفت. شما می‌توانید برای خرید و اطلاعات بیشتر در مورد تابلو برق فشار ضعیف، به وبسایت تکه کابل مراجعه کنید.

384 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط