آبگرمکن خورشیدی چیست و چگونه کار می‌کند؟

589 بازدید راهنمای خرید / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

امروز در ساخت برخی از تجهیزات و وسایل ضروری از جمله آبگرمکن خورشیدی منابع مصرفی تغییر پیدا کرده و از انرژی خورشید بهره گرفته می‌شود که این وسیله به گونه‌ای طراحی شده است که انرژی خود را از خورشید دریافت کند. استفاده از آبگرمکن خورشیدی مزایا و معایب زیادی دارد بنابراین با دریافت اطلاعات مناسب در مورد این نوع آبگرمکن می‌توان تصمیم گیری بهتری را در مورد انتخاب آن‌ها اتخاذ نمود. بنابراین ما در این مقاله قصد داریم اطلاعات مناسبی را در مورد آبگرمکن خورشیدی، عملکرد، مزایا و معایب آن در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

آبگرمکن خورشیدی چیست و عملکرد آن چگونه است

آبگرم‌کن‌های خورشیدی دارای انواع مختلفی هستند اما به صورت کلی عملکرد این آبگرمکن‌ها به این صورت است که لوله‌های شیشه‌ ای حاوی رنگدانه‌های جاذب خورشید به صورت شیب ‌داری به سمت مخزن آبگرمکن وصل شده‌اند و با ورود آب سرد به آن‌ها باعث افزایش دما و گرم شدن آب شده و آن را به مخزن انتقال می‌ دهند. لازم به ذکر است هرکدام از انواع آبگرمکن‌های خورشیدی برای فضا و شرایط خاصی مناسب هستند.

معرفی انواع آبگرمکن خورشیدی و عملکرد آن‌ها

آبگرمکن فلوتردار خورشیدی

آبگرمکن خورشیدی فلوتر دار برای مکان‌هایی که به صورت مداوم و پیوسته به آب گرم نیاز دارند مناسب است و دارای یک فلوتر در مخزن خود بوده و هنگامی که آب سرد می‌شود مخزن باز شده و با ورود آب سرد دما افزایش یافته و آب گرم می‌شود.

آبگرمکن کویل دار خورشیدی

این آبگرمکن دارای یک کویل مسی است که علاوه بر گرم کردن آب باعث گرم کردن فضا و محیط نیز می‌شود. آبگرمکن کویل دار خورشیدی قابلیت تأمین آب پر فشار را نیز دارد و در ظرفیت‌های مختلف تولید می‌شود و در موارد زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آبگرمکن خورشیدی

آبگرمکن خورشیدی هوشمند

این نوع آبگرمکن قابلیت‌های بیشتری نسبت به سایر آبگرمکن‌های خورشیدی دارد. برای برخی از قابلیت‌های آن می‌توان به نمایشگر دیجیتال سیستم مدیریت انرژی جهت کنترل مواردی مانند نمایش دما، میزان سطح آب مخزن، عیب یاب هوشمند، فعال کردن گرم کن به صورت دستی و اتوماتیک و غیره اشاره کرد.

مزایا و معایب آبگرمکن خورشیدی

این آب گرم‌کن مانند هر وسیله دیگری مزایا و معایب خاص خود را دارد که با در نظر داشتن این موارد می‌توان تصمیم گیری بهترین را در مورد انتخاب تهیه آن‌ها انجام داد. برخی از مهم‌ترین مزایای آبگرمکن‌های خورشیدی عبارتند از:

  • بزرگترین مزایای آبگرمکن خورشیدی انرژی نامحدود خورشید است که به صورت همیشگی قابلیت استفاده دارد و همانند سایر انرژی‌های تجدید ناپذیر محدودیت ندارند.
  • منابع انرژی دیگر خطراتی برای انسان و محیط زیست دارند اما استفاده از آبگرمکن خورشیدی خطری نداشته و آسیبی به محیط زیست وارد نخواهد کرد اما سوخت‌های فسیلی آسیب زیادی به محیط زیست و هوای پاک وارد می‌کنند.
  • با استفاده از آبگرمکن خورشیدی می‌توان هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش داد و در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرد.
  • آبگرمکن‌های خورشیدی جزو تجهیزات آرام و بدون صدا هستند و آلودگی صوتی ایجاد نمی‌کنند.
  • نصب راحت و سریع آبگرمکن‌های خورشیدی از دیگر مزیت‌های آن‌ها شمرده می‌شود.
  • این آبگرمکن‌ها انواع مختلفی با کاربرد‌های متفاوت دارند و در ظرفیت‌های گوناگونی تولید می‌شوند.

باوجود مزایای بسیاری که آبگرمکن‌های خورشیدی دارند اما این نوع آبگرمکن دارای عیوبی نیز هستند که از مهم‌ترین عیب‌های آن می‌توان به عدم قابلیت استفاده از آن در فصول سرد و روز‌های ابری اشاره کرد که برای برطرف کردن این مشکل باید از سیستم پشتیبان استفاده نمود. همچنین آبگرمکن‌های خورشیدی در شرایط دمای خیلی پایین دچار یخ‌زدگی می‌شوند و عملکردی مثبتی ارائه نخواهند داد.

نتیجه‌ گیری

آبگرمکن‌های خورشیدی از جمله آبگرمکن‌هایی هستند که انرژی خود را از نور خورشید دریافت می کنند و انواع مختلفی از جمله، فلوتر دار، کویل دار و هوشمند دارند. این آبگرمکن‌ها برای مناطقی که روزهای آفتابی زیادی دارند کاربرد بیشتری دارد. برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آگهی‌های مربوط به آبگرمکن خورشیدی، کلیک کنید.

589 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط