هوشمندسازی خانه با کلید لمسی تبدیل

کلید لمسی تبدیل؛ خانه خود را با این کلید هوشمند کنید!

292 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

کلید تبدیل یکی از کارآمدترین کلیدها در منازل و صنعت است که امروزه علاوه بر کلیدهای مکانیکی و سنتی تبدیل، در قالب کلیدهای لمسی تبدیل نیز به بازار و صنعت ارائه شده‌اند. در این مقاله قصد داریم به بررسی کلید لمسی تبدیل پرداخته و چگونگی نصب و راه‌اندازی کلیدهای لمسی تبدیل را بیان کنیم.

کلید لمسی تبدیل چیست؟

کلید لمسی تبدیل در راهرو

کلیدهای لمسی تبدیل یا به‌طور کلی کلیدهای تبدیل عمدتا برای کنترل روشنایی در فضاهایی که دارای راه‌پله، مسافت‌های طولانی یا دارای دو ورودی و خروجی هستند، مورداستفاده قرار می‌گیرند. کلیدهای لمسی تبدیل را می‌توان در فضاهایی می‌توانند راهروهای بلند، ساختمان‌های دارای پله و پلکان، سالن‌های بزرگ، ساختمان‌هایی که دارای دو ورودی و خروجی هستند و ساختمان‌هایی که کاربری صنعتی دارند، مانند کارخانه‌ها، به کار گرفت.

در اماکنی کشابه اماکن بالا، به علت مسافت زیاد و برای سهولت در کار و صرف انرژی کم‌تر، لازم است که لامپ‌ها یا سایر ابزاری که با استفاده از جریان الکتریکی کار می‌کنند را بتوان هم از ابتدای راهرو و هم از انتهای راهرو کنترل کرد. استفاده از کلیدهای لمسی تبدیل به‌جایی کلیدهای مکانیکی و سنتی کنترل روشنایی را آسان کرده و باعث زیبایی ساختمان‌ها گشته است. این کلیدها هم به‌صورت کلیدهای لمسی ساده و هم به‌صورت کلیدهای لمسی هوشمند موجود هستند. کلیدهای لمسی هوشمند را می‌توان با استفاده از ریموت و یا گوشی نیز کنترل کرد.

تفاوت کلیدهای لمسی تبدیل با کلیدهای تک پل

کلیدهای لمسی تبدیل و کلیدهای تک‌منظوره یا به عبارت مکانیکی مانند کلیدهای تک‌پل، از لحاظ ظاهری هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. تفاوت کاربردی آن‌ها در این است که در کلیدهای تک‌منظوره فقط همان کلیدی که باعث ایجاد جریان الکتریکی شده است باعث قطع و وصل‌شدن آن می‌شود اما در کلیدهای تبدیل علاوه بر کلیدی که باعث ایجاد جریان شده است کلیدی دیگر نیز می‌تواند این جریان را قطع کرده و یا به‌اصطلاح با استفاده از کلید دیگر نیز می‎‌توانیم لامپ را خاموش کنیم. تفاوت دیگر این کلیدها با کلیدهای تک‌منظوره و تک‌پل در تعداد ورودی (کنتاکت) کلید است. در کلیدهای تک‌ منظوره ورودی‌ها دو عدد بوده اما در کلیدهای لمسی تبدیل ورودی کلیدها سه عدد می‌باشد.

چگونگی نصب و راه‌اندازی کلید لمسی تبدیل

سیم‌کشی کلید لمسی تبدیل

همان‌طور که گفته شد، در حالت کلی برای نصب کلید لمسی تبدیل به دو کلید نیاز داریم. در کلیدهای تبدیل سه کنتاکت یا ورودی برای سیم‌ها وجود دارد. یکی از این ورودی‌‌ها، ورودی غیرمشترک (کنتاکت غیرمشترک) و دو ورودی دیگر ورودی‌های مشترک (کنتاکت‌های مشترک) هستند. نصب کلیدهای لمسی تبدیل دارای مراحل و قدم‌هایی است که باید تک به تک رعایت و انجام شود. برای نصب کلید لمسی تبدیل به ترتیب کارهای زیر را انجام می‌دهیم:

۱. فاز ورودی از جعبه فیوز به ورودی غیرمشترک کلید اول که در ابتدای راهرو یا سالن  قرار گرفته است  وصل می‌کنیم.

۲. دو رشته سیم مشترک بین دو کلید به دو ورودی کلید اول وصل می‌کنیم.

۳.  در مرحله سوم به سراغ کلید تبدیل دوم می‌رویم و کارهای زیر را انجام می‌دهیم:

  • دو رشته سیم مشترک را به ورود‌های مشترک آن وصل می‌کنیم.
  • از ورودی غیرمشترک یک فاز وارد لامپ یا دستگاه الکتریکی دیگر می‌کنیم.
  • یک خروجی یا نول از این دستگاه الکتریکی به جعبه فیوز می‌دهیم (ابزار الکتریکی را به نول جعبه فیوز وصل می‌کنیم).
  • پس از نصب کلیدها به‌راحتی با لمس کلید اول لامپ‌ روشن می‌شود و با لمس کلید دوم این لامپ‌ خاموش می‌شود. همچنین با یکی از کلیدها می‌توان لامپ را هم خاموش و هم روشن کرد.

المان‌ها و مدار الکتریکی کلید لمسی تبدیل

کلیدهای لمسی تبدیل مانند سایر کلیدهای لمسی از لحاظ مدار الکتریکی دارای سه نوع خازنی، مقاومتی و پیزوالکتریک هستند. در نوع خازنی، که متداول‌ترین نوع کلید است، یک خازن در پشت صفحه وجود داشته و با لمس صفحه توسط انسان این خازن شارژ می‌شود و ظرفیت آن افزایش می‌یابد و باعث ایجاد جریان در سیم می‌شود. این جریان در کلید تبدیل دوم، که به لامپ متصل است، جاری شده و علاوه‌بر روشن‌شدن لامپ باعث شارژ و افزایش ظرفیت خازن کلید دوم نیز می‌شود. حالا با لمس کلید دوم توسط انسان خازن دشارژ شده و جریان الکتریکی قطع و باعث خاموش‌شدن لامپ می‌شود.

خرید کلید لمسی تبدیل

نتیجه‌گیری

یکی از کلیدهایی که کاربرد زیادی در انواع راه‌پله‌ها، مسافت‌های طولانی، کارخانه‌ها و … دارد، کلید لمسی تبدیل است. کلیدهای لمسی دارای انواع مختلفی هستند که برای استفاده از این نوع کلید، به دو کلید برق نیاز است. یک کلید برای ابتدای سالن برای روشن و خاموش‌کردن وسیله الکتریکی و یک کلید برای انتهای سالن که باز هم برای خاموش و روشن‌کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلیدهای لمسی تبدیل شباهت بسیار زیادی با کلیدهای تک‌پل دارند اما در واقع کارشان متفاوت است (تفاوت کلید لمسی تبدیل با کلید تک‌پل در متن ذکر شده است). در این مقاله سعی کردیم به بررسی کلید لمسی تبدیل پرداخته و چگونگی نصب و راه‌اندازی کلیدهای لمسی تبدیل را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

292 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط