مشعل گلخانه

انواع مختلف مشعل گلخانه؛ ویژگی‌ها و کاربردها

393 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق

آیا می‌دانید مشعل گلخانه یا هیتر گلخانه چیست؟ با ویژگی‌ها و مصارفی که هیترهای گلخانه داشته آشنایی دارید؟ گلخانه‌ها شرایط متغیری دارند و عوامل جوی تأثیر مستقیم بر این اماکن می‌گذارند؛ به همین خاطر تولیدکنندگان محصولات گلخانه‌ای بایستی همواره به فکر تأمین نیازهای ضروری گیاهان باشند. از جمله تجهیزات مورد نیاز، هیتر گلخانه بوده که در این راهنما قصد داریم به بررسی آن بپردازیم.

هر آنچه که باید درباره مشعل گلخانه بدانید!

کاربرد مشعل گلخانه

پیش از هرچیزی لازم است بدانید که منظور از هیتر گلخانه چیست. بخاری گلخانه‌ای از جمله ادوات مورد نیاز برای تولید محصول در گلخانه‌ها به حساب می‌آید. این تجهیز می‌تواند به صورت صنعتی حجم بزرگی از هوای گرم را در کوتاه‌ترین زمان ممکن در محیط گلخانه ایجاد نماید.

کاربران گلخانه‌های صنعتی از محصولات مذکور برای تأمین نیازهای حرارتی گیاه در فصول سرد سال بهره می‌برند. همان‌طور که می‌دانید گیاه یک موجود زنده بوده و برای این که زنده بماند بایستی در یک شرایط مطلوب قرار گیرد. خروج از شرایط مطلوب برای گیاه می‌تواند موجب مرگ آن شود. در فصول سرد سال بایستی از مشعل گلخانه استفاده کرد تا گیاهان بتوانند به بقای خود ادامه دهند.

انواع مشعل گلخانه

هیترهای گلخانه‌ای دارای انواع مختلفی هستند و می‌توان از آن‌ها برای مصارف دیگری نظیر مرغداری، پرورش قارچ و غیره نیز بهره برد. از جمله هیترهایی که نصب بسیار ساده‌ای نیز داشته، بخاری برقی بوده که از لحاظ انرژي نیز کارآمد است و در زمان تولید گرما موجب انتشار گازهای مضر نمی‌شود. علاوه بر این، کوره هوای گرم نیز می‌تواند در دستة انواع مشعل گلخانه قرار گرفته و برای گرمایش گلخانه‌هایی که فضای بزرگی دارند مناسب است.

بخاری‌های تابشی گازی را نیز داریم که نمونه دیگری از انواع هیترهای گلخانه‌ای به حساب آمده و از پروپان یا گاز طبیعی استفاده می‌کنند؛ این تجهیزات گرمایشی بسیار قدرتمند بوده و می‌توانند مناطقی که مساحت وسیعی داشته را در سریع‌ترین زمان ممکن گرم نمایند.

گرمایش از کف گلخانه یا گرمایش مرکزی

مشعل گلخانه

این نوع سیستم گرمایشی معمولاً در فضای گلخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. شیوة کار سیستم مذکور به این شکل بوده که شبکه‌ای از لوله‌ها در کف خاک گلخانه قرار گرفته و گردش آب گرم از طریق آن‌ها موجب ایجاد گرمایش گلخانه خواهد شد. شایان ذکر بوده که گرمایش منتشر شده از این سیستم کاملاً یکنواخت بوده و استفاده از آن این تضمین را می‌دهد که تمامی گیاهان به صورت یکنواخت و یکسان از گرما بهره‌مند خواهند شد.

گرمایی که توسط این مدل از مشعل گلخانه ایجاد می‌شود بدون هیچ‌گونه آلودگی بوده و کاملاً تمیز است. البته باید در نظر داشته باشید که این روش گرمایشی کمی گران قیمت بوده و به تبع هزینه نگهداری بالایی نیز دارد.

کوره هوای گرم در گلخانه

از دیگر روش‌هایی که می‌توان به کمک آن اقدام به گرمادهی در گلخانه کرد، استفاده از کوره هوای گرم است. این کوره‌ها نوعی بخاری صنعتی به حساب می‌آیند که راندمان بالایی داشته و می‌توانند حرارت زیادی را در مدت زمان مشخص تولید نمایند.

سیستم گرمایشی مذکور نسبت به گرمایش از کف ارجحیت داشته و می‌توان این مدل از مشعل گلخانه را از لحاظ سوخت به سه مدل گازوئیلی، گازی و دوگانه سوز تقسیم‌بندی نمود. البته باید در نظر داشته باشید که این مدل از تجهیزات گرمایشی عمدتاً در مناطق سردسیر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کوره‌های هوای گرم در مقایسه با سایر روش‌هایی که تاکنون به آن‌ها اشاره داشتیم هزینه راه‌اندازی کم‌تری داشته و قابلیت انتقال به اماکن مختلف بر اساس نیاز کاربر را نیز دارند. ناگفته نماند که گیاهان در گلخانه می‌توانند با کمک کوره‌های هوای گرم رشد بسیار خوبی بدون تولید گازهای سمی را تجربه نمایند.

گرمایش تابشی مخصوص گلخانه

از دیگر سیستم‌های گرمایشی در گلخانه می‌توان به هیتر تابشی اشاره داشت.  این مدل از سیستم‌های گرمایشی عملکرد بسیار بهینه‌ای در مصرف انرژی داشته و امروزه اکثر گلخانه‌داران از این سیستم در گلخانه بهره می‌برند.

هیترهای تابشی گرما را از طریق امواج مادون قرمز انتقال خواهند داد. جالب است بدانید که عملکرد این مدل از بخاری‌ها کاملاً مشابه با عملکرد خورشید است. سیستم گرمایش تابشی در سه مدل برقی، گازی و پروپان قابل تولید است. می‌توان گفت که در بین انواع مشعل گلخانه و سیستم‌های گرمایشی، بخاری‌های تابشی جزو بهترین سیستم‌ها به حساب می‌آیند.

راهنمای خرید هیتر گلخانه

اگر قصد دارید که در گلخانه خود یک هیتر مناسب کار بگذارید، بایستی که یکسری مشخصات فنی و نکات را مد نظر داشته باشید تا بتوایند بهترین نمونه را خریداری کنید. در ادامه با این نکات آشنا خواهیم شد:

ابعاد هیتر

ابعاد هیترها با یکدیگر تفاوت دارد و بایستی با توجه به گرمای مورد نیاز گلخانه و مساحت آن انتخاب شود. برخی از هیترها ابعاد کوچک‌تری داشته و می‌توان آن‌ها را در هر نوع گلخانه‌ای نصب کرد، در مقابل نمونه‌های بزرگ‌تری نیز وجود داشته که عمدتاً برای گلخانه‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جنس کوره

معمولاً در ساختار کوره‌های گرمایشی مخصوص گلخانه از فولاد یا آهن ضد زنگ بهره‌گیری می‌شود. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌هایی که بایستی کوره‌های گرمایشی از آن برخوردار باشند می‌توان به مقاومت در برابر حرارت اشاره داشت تا بتوانند دمای مورد نیاز برای گلخانه را حفظ کنند.

جنس بدنه هیتر

مورد بعدی که در خرید مشعل گلخانه حائز اهمیت بوده، جنس بدنه است. جنس بدنه نیز بایستی در برابر شرایط آب و هوایی و عوامل زیست محیطی مقاومت بالایی از خود نشان دهد.

وزن هیتر

وزن نهایی بخاری‌ها به ابعاد و اجزای داخلی آن وابسته است. معمولاً بخاری‌های بزرگ‌تر وزن بیش‌تری نیز دارند.

فن آکسیال

قسمتی از هیترهای گلخانه‌ای دارای فن آکسیال بوده که برای مدیریت جریان هوا و هوادهی با هدف توزیع گرما در گلخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کنار فن آکسیال، بایستی به قطر دودکش، مصرف سوخت، مشخصات برقی، توان حرارتی ورودی و خروجی، مقدار هوادهی و عملکرد کلی این تجهیز گرمایشی توجه داشته باشید.

سخن پایانی

در این راهنما با مشعل گلخانه و انواع مختلف سیستم‌های گرمایشی که در گلخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند آشنا شدیم. شما چه نوع سیستم دیگری را می‌شناسید که برای گرمایش گلخانه مناسب باشد؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با این تجهیزات مهم در گلخانه در قسمت ارسال دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

393 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط