کابل شبکه اوت دور

کابل شبکه اوت دور؛ چیستی، ویژگی و کاربرد

209 بازدید راهنمای خرید / راهنمای خرید سیم و کابل / آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید کابل شبکه اوت دور چیست و در چه شرایطی از آن استفاده می‌شود؟ به نظر شما کابل‌های شبکه اوت دور با کابل‎‌های شبکه این دور چه تفاوتی دارند؟ کابل‌های شبکه دارای انواع مختلفی هستند که به واسطه برندهای داخلی و خارجی تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند. در ادامه این راهنما تمرکز اصلی ما بر روی کابل Outdoor است. برای کسب اطلاعات بیش‌تر پیرامون کابل‌های شبکه اوت دور از شما دعوت می‌شود تا انتهای این راهنما همراه ما باشید.

هر آنچه که باید درباره کابل شبکه اوت دور بدانید!

کابل شبکه اوت دور

نقش کابل شبکه در حوزه ارتباطات

پیش از این که به بررسی کابل‌های شبکه اوت دور بپردازیم، در ابتدا بهتر است که کمی با نقش این کابل‌ها در شبکه آشنا بشویم. کابل‌های شبکه هم‌چون رگ‌های خونی در بدن انسان، در یک سیستم کارایی دارند. در واقع این کابل‌ها موظف هستند که در شبکه مابین قسمت‌های مختلف نظیر روترها، سیستم‌ها، سوئیچ‌ها و از همه مهم‌تر پایگاه‌های داده ارتباط برقرار نمایند.

می‌توان گفت که اصلی‌ترین وظیفه این مدل از کابل‌ها انتقال اطلاعات بوده و هرگونه خرابی تنها در یک قسمت کوچک از آن می‌تواند موجب شود تا کل شبکه دچار اختلال گردد و انتقال اطلاعات به درستی صورت نگیرد. این مدل از کابل‌ها موظف هستند که بخش‌های اصلی نظیر روترها، کلاینت‌ها و سرورها را به هم دیگر متصل کرده و برای دستگاه‌های پایانی یا همان پایانه‌ها نظیر پرینتر نیز کارایی دارند.

کابل‌ها از جمله اصلی‌ترین تجهیزات پسیو شبکه به حساب می‌آیند و زمانی که اقدام به راه‌اندازی یک شبکه کنید، بایستی کابل‌ها را در محیط‌های مختلفی به کار گیرید؛ به عنوان مثال شما می‌توانید کابل شبکه مورد نظر را در کناره دیوار در یک اتاق معمولی نصب کرده و یا این که از میان یک محیط باز آن را به ساختمان دیگری انتقال دهید.

کابل شبکه اوت دور چیست؟

کابل‌های شبکه اوت دور یا کابل شبکه بیرونی نمونه‌ای از انواع پُرطرفدار کابل‌های شبکه به حساب آمده که دارای طراحی منحصربه‌فردی هستند و همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست، برای استفاده در فضای خارجی کاربرد دارند. از آن جایی که قرار است از این مدل کابل‌ها در فضای بیرونی بهره‌گیری شود، در مقابل تغییرات دما، برف و باران، اشعه ماورای بنفش و سایر عوامل محیطی مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهند. افزون بر این، کابل شبکه اوت دور در مقایسه با کابل‌های داخلی ضد آب بوده و می‌تواند در برابر گرما و سرما عملکرد بسیار مناسبی از خود نشان دهد.

این مدل از کابل‌ها نظیر کابل‌های شبکه معمولی مجهز به روکش PVC و LSZH هستند. البته ناگفته نماند که گاهاً برای افزایش پایداری این محصولات از یک نوع روکش دیگری با جنس پلی اتیلن یا PE نیز استفاده می‌شود. روکش مذکور وزن بیش‌تری داشته و موجب سنگین‌تر شدن و همچنین ضخیم‌تر شدن کابل شبکه بیرونی در مقایسه با کابل شبکه داخلی خواهد شد.

بررسی ساختار کابل شبکه اوت دور

در حالت کلی، کابل‌های شبکه معمولی از پوشش کابل، چهار زوج سیم مسی به هم تابیده شده و جداکننده تولید می‌شوند. ساختار این دسته از کابل‌ها بسته به این که از نوع اوت دور یا این دور باشد به شرح زیر خواهد بود:

  • شیلد و فویل کابل: در بعضی از مدل‌های کابل شبکه سطحی مابین فویل و زوج به هم تابیده شده تعبیه می‌شود که وظیفه اصلی آن رفع تمامی نوسانات الکتریکی اضافی است.
  • Cross-web: این بخش از کابل‌های شبکه اوت دور موجب جداسازی کلیه زوج‌های به هم تابیده شده از هم دیگر خواهد شد. به طور معمول این بخش از کابل‌های شبکه اوت دور از جنس پلاستیک بوده و اگر در ساختار کابل وجود نداشته باشد، زوج‌ها بر روی یکدیگر تأثیر گذاشته و در نهایت نویز ایجاد خواهد شد.
  • زوج‌های به هم تابیده: این بخش از کابل شبکه اوت دور مجهز به 8 رشته سیم بوده که وظیفه اصلی آن‌ها ارسال و دریافت اطلاعات است.
  • پوشش خارجی:هدف اصلی استفاده از پوشش یا روکش خارجی در این مدل از کابل‌ها، محافظت از آن‌ها در برابر پوسیدگی، ضربه و سایر آسیب‌های احتمالی است.

تفاوت کابل شبکه اوت دور با این دور

کابل شبکه اوت دور

دو مدل کابل مذکور از نظر ظاهر و کاربرد با یک دیگر متفاوت هستند؛ به عنوان مثال کابل‌های شبکه این دور یا داخلی برای فضاهای داخلی ساختمان مناسب بوده، در حالی که کابل شبکه اوت دور به گونه‌ای طراحی شده که می‌توان از آن برای فضاهای باز بهره برد. از نظر ظاهری، کابل‌های بیرونی وزن کم‌تر و قطر بیش‌تری داشته، در حالی که کابل شبکه داخلی قطر کم‌تر و وزن بیش‌تری خواهد داشت. در ادامه با ویژگی‌های هر دو کابل مذکور آشنا خواهیم شد:

ویژگی‌های کابل شبکه Indoor

  • به طور معمول روکش این مدل از کابل‌های شبکه از جنس PVC یا LSZH خواهد بود.
  • در برابر عوامل محیطی نظیر آب، گرما، سرما، نور خورشید، گرد و غبار، ضربه و کشش آسیب‌پذیر است.
  • با گذشت زمان و طی کردن عمر مفید، فرسوده و بلااستفاده خواهد شد.

ویژگی‌های کابل شبکه Outdoor

  • این مدل از کابل‌های شبکه مجهز به یک روکش اضافی برای افزایش مقاومت هستند.
  • مدلِ دفنی کابل‌های شبکه اوت دور مجهز به یک روکش PE به رنگ مشکی، یک لایه حفاظتی Steel Armorded و همچنین یک لایه سم هستند. لایة سم موجود در ساختار این مدل از کابل‌ها به منظور جلوگیری از خورده شدن کابل به واسطه موجودات جونده کارایی دارد.
  • کابل شبکه اوت دور در مقابل عواملی نظیر رطوبت، گرما و سرما دوام بالایی از خود نشان می‌دهد.
  • طراحی این مدل از کابل‌های شبکه به گونه‌ای انجام شده که دارای خاصیت ضد آب بودن است.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با چیستی کابل شبکه اوت دور به بررسی تفاوت این مدل از کابل‌ها با کابل‌های این دور یا داخلی نیز پرداختیم و دانستیم که کابل‌های شبکه اوت دور از آن جایی که در فضاهای باز مورد استفاده قرار می‌گیرند در مقایسه با کابل‌های داخلی مقاومت بسیار بیش‌تری در برابر عوامل محیطی، باد و باران، رطوبت، تابش نور خورشید و مواردی از این دسته از خود نشان می‌دهند. شما چه اطلاعات دیگری راجع به کابل‌های شبکه اوت دور دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با کابل‌های شبکه اوت دور در قسمت ارسال دیدگاه با ما و کاربران گرامی وب سایت تکه کابل به اشتراک بگذارید.

209 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط