محل احداث پست هوایی

محل احداث پست هوایی؛ نگاهی بر ویژگی‌های محل احداث

225 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / علم و تکنولوژی در صنایع برق و مخابرات

آیا می‌دانید محل احداث پست هوایی بایستی چه خصوصیاتی داشته باشد؟ پست‌های هوایی سیستم‌های مهمی برای برق‌رسانی به مصرف‌کنندگان هستند که برای تأمین برق انرژی الکتریکی روستاها، مصارف کشاورزی، چاه‌های آب، دامداری، مرغداری و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این سیستم‌ها شاهد تجهیزات مختلفی هستیم، اما در این راهنما قصد داریم به بررسی ویژگی‌هایی که بایستی محل احداث پست داشته باشد بپردازیم.

نگاهی بر ویژگی‌های محل احداث پست هوایی

ویژگی های محل احداث پست هوایی

همان‌طور که گفته شد پست‌های هوایی از جمله مهم‌ترین تجهیزات برای برق‌رسانی به اماکن مختلف هستند که هر یک از آن‌ها شامل تجهیزات مختلفی می‌شوند. یکی از مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهندة پست‌های هوایی ترانسفورماتور بوده که قدرت نامی آن بر اساس نیاز بین 50 الی 500 کیلو ولت آمپر خواهد بود. ناگفته نماند که برای ظرفیت‌های بالاتر بایستی اقدام به احداث پست زمینی شود.

پیش از این که به بررسی ویژگی‌های محل احداث پست هوایی بپردازیم، خوب است بدانید که ترانسفورماتورهای چنین پست‌هایی معمولاً از نوع روغنی به همراه منبع انبساط و بدون رادیاتور جداشونده از بدنه هستند و فرایند خنک شدن آن‌ها به شکل طبیعی صورت می‌گیرد.

یکی از مهم‌ترین مواردی که بایستی در رابطه با محل احداث پست هوایی در نظر داشته باشید این است که این پست‌ها به دو شکل در انتهای خط هوایی و در وسط خط هوایی تقسیم‌بندی می‌شوند و اصلی‌ترین وجه تمایز بین این دو مدلِ نصب در نحوة آرایش اجزای هر یک از آن‌ها خواهد بود.

خصوصیات محل احداث پست هوایی

اکنون که می‌دانیم پست هوایی چیست و متشکل از تجهیزات مختلف است، در این بخش از راهنما می‌خواهیم به بررسی ویژگی‌های محل برپایی هوایی بپردازیم:

  • یکی از مهم‌ترین مواردی که بایستی در زمان انتخاب زمین برای محل احداث پست هوایی در نظر گرفته شود، خشک و عاری بودن از هر نوع مانع هوایی مثل درخت‌های بلند بوده که می‌توانند باعث ایجاد اختلال شوند؛
  • مورد بعدی در رابطه با دسترسی به پست هوایی بوده که باید برای نصب و تعمیرات راحت، مد نظر قرار داده شود؛
  • گزینة سوم در مورد اطراف پایه‌های پست بوده که بایستی به شعاع 1.5 متر خالی باشد؛
  • از دیگر ویژگی‌هایی که بایستی محل برپایی پست‌های هوایی داشته باشد، خارج بودن آن از محدوده‌های حریم است؛
  • معمولاً بهترین مکان برای نصب پست‌های هوایی در حاشیه بزرگراه‌ها، اتوبان‌های کمربندی، ورودی شهر و در شهرک‌های مسکونی حاشیه‌ای و همچنین خیابان‌هایی با عرض بیش از 12 متر است.

ویژگی‌های تجهیزات در پست‌های هوایی

محل احداث پست هوایی

همان‌طور که در بخش‌های قبلی این راهنما اشاره شد، پست‌های هوایی متشکل از تجهیزات مختلفی هستند که هر یک از آن‌ها خصوصیات و به تبع مصارف منحصربه‌فردی دارند. پس از انتخاب محل احداث پست هوایی، باید با ویژگی‌های تجهیزات در این سیستم‌های برق‌رسانی نیز آشنا باشیم:

ترانسفورماتور قدرت

ترانس قدرت قلب هر پست هوایی به حساب آمده که برای نصب آن به یک سکوی فلزی نیاز داریم که بایستی در فاصله 385 سانتی‌متری از راس تیر بلندتر قرار داده شود. ترانسفورماتور در محل احداث پست هوایی باید به شیوه‌ای بر روی سکو قرار داده شود که که ریل زیر آن بر روی ناودانی قرار گرفته و به واسطه 4 عدد پیچ و مهره محکم گردد. توجه داشته باشید که ترانس باید به گونه‌ای نصب شود که به طور کامل بر روی سکو تراز باشد؛ به این منظور بایستی که بوشینگ‌های طرف فشار قوی به سمت کات اوت و بوشینگ‌های به طرف فشار ضعیف به سمت پایه‌ کمکی جهت داده شوند.

در رابطه با سکوی ترانس نیز باید در نظر داشت که ترانسفورماتورهای تک‌فاز با قدرت‌های کم‌تر از 15 کیلوولت آمپر روی پایه‌های تکی شده و به منظور نصب ترانسفورماتورهای سنگین‌تر، از سکوهای فلزی نصب شده بر روی جفت پایه استفاده می‌شود.

تابلوی فشار ضعیف

تابلوهای فشار ضعیف در محل احداث پست هوایی بر روی پایه‌های بتنی از پیش آماده، سکوهای فلزی و یا سکوهای آجرچینی نصب می‌شوند. قابل ذکر بوده که در سکوی‌های بتنی این تابلوها به کمک پیچ و مهره به سکو اتصال پیدا خواهند کرد. اگر از سکوهای آجرچینی استفاده شود، بایستی که تابلو به کمک پشت‌بند به پایه‌ها متصل گردد.

نحوة اتصال برقگیر به زمین

برای اتصال نقطه نوترال به زمین از کابل مسی تک رشته با سطح مقطع 50 میلی‌متر مربع استفاده خواهد شد. این کابل با فاصله 30 الی 35 متری از برقگیر فاز وسط، لخت شده و به صورت مستقیم به آن متصل می‌گردد. برقگیرهای کناری نیز به کمک سیم مسی لخت با سطح مقطع 50 میلی‌متر مربع به یک‌دیگر اتصال پیدا کرده و در عین حال توسط بست شکافدار و دوپیچه مسی به بخش لخت شده کابل متصل خواهند شد.

اتصال کابل ترانسفورماتور به تابلو

کابل ارتباط ترانسفورماتور به تابلو 12 متر طول داشته و برای اتصال پوسته آن به مقدار 30 سانتی‌متر برداشته شده و به میزان عمق کابلشو لخت می‌شود. ناگفته نماند که نحوه اتصال کابل در قسمت بالای پایه باید به گونه‌ای صورت بگیرد که وزن کابل به بوشینگ‌ ترانسفورماتور هیچ‌گونه صدمه‌ای وارد نکند. توصیه می‌شود برای جلوگیری از این موضوع کابل حدوداً 20 سانتی‌متر بالاتر از سطح بوشینگ و بر روی پایه‌ها به کمک راک تک خانه نصب گردد.

ارتباط فیدرهای خروجی تابلو با شبکه فشار ضعیف برق

ارتباط بین شبکه فشار ضعیف و پست هوایی با استفاده از کابل مناسب که از تابلو تا اولین پایه شبکه فشار ضعیف هوایی کشیده شده است برقرار خواهد شد. برای اتصال فیدر به کلیدهای قدرت درون تابلو، در وهله اول پوسته کابل برداشته شده و هر یک از رشته‌های کابل متناسب با عمق کابلشو لخت می‌شوند. کابل موردنظر پس از پرس کردن کابلشو به کلیدهای خروجی، درون تابلو بسته شده و برای جلوگیری از اعمال نیرو به کلید، کابل درون تابلو با کمک بست‌های مناسب به بدنه تابلو محکم خواهد شد.

سخن پایانی  

در این راهنما ضمن آشنایی با ویژگی‌های محل احداث پست هوایی، به بررسی ویژگی‌هایی که بایستی تجهیزات پست هوایی دارا باشند نیز پرداختیم و دانستیم که پست‌های هوایی متشکل از تجهیزات گوناگونی هستند که هر کدام از آن‌ها در این مجموعه وظیفه مشخصی را بر عهده دارند. شما چه ویژگی‌های دیگری در مورد محل احداث پست‌های هوایی می‌دانید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون پست هوایی برای ما بنویسید.

225 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط