آشنایی با ترانسفورماتور قدرت

آشنایی با ترانسفورماتور قدرت و مشخصات آن

304 بازدید راهنمای خرید / معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق

آیا با ترانسفورماتور قدرت و مشخصات آن آشنایی دارید؟ ‌ترانسفورماتورهای قدرت از جمله تجهیزات کاربردی هستند که با جذب نوسانات الکتریکی می‌توانند وضعیت ولتاژ چریان را به ثبات برسانند. قابل ذکر بوده که سلامت دستگاه‌های الکتریکی و الکترونیکی موجود در شبکه نیز در گرو ولتاژ جریان است. در این راهنما قصد داریم به بررسی چیستی ترانسفورماتورهای قدرت بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در ادامه همراه ما باشید.

نگاهی بر ترانسفورماتور قدرت و مصارف آن

کاربرد ترانسفورماتور قدرت

ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که هدف اصلی استفاده از ترانسفورماتورهای قدرت چیست و چرا این تجهیزات از جمله پرفروش‌ترین تجهیزات الکتریکی در بازار به حساب می‌آیند. این دستگاه به طور خاص برای تبدیل انرژی الکتریکی طراحی و تولید شده است و هدف اصلی بهره‌گیری از آن افزایش ولتاژ برای انتقال انرژی به فواصل و مناطق دورتر است. از این محصول به صورت گسترده در شبکه‌های انتقال و توزیع برق می‌توان بهره برد.

نکته دیگری که بایستی در رابطه با ترانسفورماتورهای قدرت بیان کرد این است که تجهیزات مذکور قابلیت تبدیل ولتاژ بین سطوح ولتاژ مختلف را داشته و با استفاده از آن‌ها ولتاژ دریافتی کاهش یا افزایش پیدا خواهد کرد که این عملیات به شیوه‌ای یکپارچه و بدون افت صورت خواهد گرفت. ترانسفورماتور قدرت ضریب کارایی بسیار بالایی داشته و در این مدل کنترل‌کنندة جریان، انرژی برق با حداکثر میزان کارایی انتقال پیدا خواهد کرد؛ به این ترتیب مجموعة ما از حداقل میزان منابع استفاده خواهد کرد.

می‌توان گفت که قابلیت تنظیم ولتاژ اصلی‌ترین هدف بهره‌گیری از این نوع کنترل‌کننده جریان بوده و استفاده از آن منجر می‌شود تا شبکه برق بتواند ولتاژ را در سطوح مختلف تنظیم نموده و به نیاز سیستم‌های مختلف پاسخ دهد. این تجهیز به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند به استقلال دستگاه‌های الکترونیکی در شبکه کمک شایانی کند؛ از این جهت در اثر حذف یک سیستم، عملکرد سایر بخش‌های مجموعه با اختلال مواجه نخواهد شد.

ناگفته نماند که ترانسفورماتور قدرت به عنوان یک حفاظت‌کننده در سیستم نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به این شکل که با ایجاد جریانات پایدار در سطح مجموعه از ایجاد اختلال الکتریکی در دستگاه‌ها جلوگیری به عمل خواهد آورد. به بیان دیگر، ترانسفورماتورهای قدرت فرصتِ نشان دادنِ عملکرد بهتر به ابزارآلات الکتریکی می‌دهد.

مشخصات ترانسفورماتور قدرت

ترانسفورماتور قدرت

پیش از نصب ترانسفورماتورهای قدرت در شبکه‌های توزیع و انتقال برق بایستی که در رابطه با خصوصیات این تجهیزات تحقیقات لازم صورت بگیرد. به بیان دیگر، سفارش دادن این محصول بدون در نظر داشتن ویژگی‌ها و تطابق آن با نیاز مجموعه مجاز نیست. در ادامه با مهم‌ترین خصوصیات ترانسفورماتورهای قدرت آشنا خواهیم شد:

  • تنظیم ولتاژ: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که این تجهیزات داشته تنظیم ولتاژ است. همان‌طور که گفته شد ترانسفورماتورهای قدرت قدرت تغییر ولتاژ بین سطوح مختلف را داشته و امکان انتقال ولتاژ از یک سطح به سطح دیگر را به شبکه برق می‌دهند؛
  • ترانسفورماتور قدرت نظیر سایر محصولات مشابه با استفاده از نیروهای مغناطیسی می‌تواند انتقال و تبدیل نیروی برق را انجام دهد؛ به این صورت که اگر ولتاژ ورودی کاهش پیدا کند، ولتاژ دریافتی نیز افزایش پیدا خواهد کرد؛
  • ویژگی بعدی این دسته از تجهیزات پرکاربرد در شبکه‌های توزیع و انتقال برق، ضریب تبدیل بالای این تجهیزات است؛ به همین خاطر عمدتاً از آن‌ها در صنایعی که حساسیت بالایی داشته بهره‌گیری می‌شود؛
  • شایان ذکر بوده که قدرت و سرعت این دستگاه بسیار بالا است؛ به طوری که اگر ترانس فدرت در مجموعة شما نصب شود، راندمان کلی مجموعه به طرز چشم‌گیری افزایش پیدا خواهد کرد؛
  • ناگفته نماند که بهره‌گیری از این نوع تجهیز در شبکه توزیع و انتقال برق می‌تواند ایمنی مجموعة شما را نیز تأمین نماید. دستگاه مذکور با کنترل جریانات برق می‌تواند از بروز خسارات و مشکلات جبران‌ناپذیر جلوگیری به عمل آورد.

مصارف ترانسفورماتورهای قدرت

همان‌طور که می‌دانید ترانس قدرت نوعی تجهیز الکترونیکی به حساب می‌آید که می‌توان از آن به منظور انتقال و تغییر سطح ولتاژ مابین مدارها، سیستم‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی بهره برد. با وجود ترانسفورماتور قدرت در مجموعه، کار در فضایی ایمن برای افراد ساده خواهد شد. کلیه محیط‌های تجاری، مسکونی و صنعتی به جریانات الکتریکی پایدار نیاز دارند که با کمک ترانس‌های قدرت می‌توان چنین شرایطی را فراهم آورد. لازم به ذکر بوده که این دستگاه علاوه بر این که موجب تنظیم و کنترل جریان برق شده، به ایزوله شدن شبکه‌های الکتریکی نیز کمک شایانی خواهد کرد. از حمله مهم‌ترین مصارف ترانسفورماتورهای قدرت می‌توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

  • ترانس‌های قدرت در شبکه‌های برق مورد استفاده قرار می‌گیرند تا ولتاژ و جریان الکتریکی را از منابع تولید نیرو به مصارف گوناگونی هم‌چون صنایع، دستگاه‌ها و منازل مسکونی منتقل نمایند؛
  • در تجهیزات الکترونیکی گوناگونی هم‌چون تلویزیون، رادیو، کامپیوتر، موبایل و غیره برای تغذیه و تأمین نیازهای برقی آن‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند؛
  • جالب است بدانید که این تجهیزات در خودروهای الکتریکی و هیبریدی نیز کارایی دارند؛
  • ترانسفورماتور قدرت در صنایع گوناگون با هدف تنظیم جریان، پیش‌گیری از خرابی و آسیب دیدن قطعات، بهینه‌سازی دستگاه‌های الکتریکی و مواردی از این قبیل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نگاهی بر نحوة عملکرد ترانسفورماتور قدرت

این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده که از طریق سیم‌پیچ‌های اولیه و ثانویه می‌تواند ولتاژ را به میزان مشخصی افزایش یا کاهش دهد. قابل ذکر بوده که افزایش یا کاهش جریانات خروجی از این سیستم به نوع برنامة ترانس وابسته است. با کمک این تجهیز انرژی الکتریکی به ولتاژهای گوناگونی تبدیل شده تا به فاصله‌های بزرگ‌تر و مناطق دورتری منتقل شده و از اتلاف انرژی جلوگیری به عمل آید. شایان ذکر است که  این تجهیزات توانایی مقابله با عوامل فشار بالا، رطوبت و نوسانات الکتریکی را دارند و می‌توانیم از آن‌ها در اماکنی نظیر پالایشگاه‌های نفت و گاز، فولاد، پتروشیمی و خودروسازی بهره ببریم.

سخن پایانی

در این راهنما ضمن آشنایی با چیستی ترانسفورماتور قدرت، به بررسی مشخصات، نحوه عملکرد و مصارفی که این تجهیز داشته پرداختیم و دانستیم که ترانس قدرت نوعی دستگاه پرکاربرد در مجموعه‌های توزیع و انتقال برق بوده که برای کنترل جریان مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما چه موارد دیگری را در رابطه با ترانس‌های قدرت می‌دانید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون ترانس‌های قدرت در قسمت ارسال دیدگاه برای ما بنویسید.

304 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط