فرایند سیم و کابل کالا به خارج از کشور

چگونه صادرات سیم و کابل کنیم؟ 5 مرحله صادرات کالا

658 بازدید آموزش در صنعت برق

صادرات سیم و کابل چگونه انجام می‌شود؟ یکی از منابع درآمد عظیم کشورها، صادرات کالا و منابع به سایر کشورهای جهان است. صادرات کالا را می‌توان یکی از مهم‌ترین منبع درآمد یک کشور و یکی از عوامل اصلی پیشرفت آن کشور به‌حساب آورد. صادرات کالا نه تنها باعث ارزآوری به کشور شده بلکه می‌تواند برندهای کشور مبدا را در سایر کشورهای جهان تبلیغ کند.

کشور ما نیز مانند سایر کشورها، بخش عظیمی از درآمد خود را از طریق صادرات کالا به درست می‌آورد. در این میان صادرات تجهیزات حوزه برق بخش قابل توجهی از بازار صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص داده است و یکی از مهم‌ترین، بزرگ‌ترین و پردرآمدترین وسایل صادراتی حوزه برق، صادرات سیم و کابل به خارج کشور است. در این مقاله قصد داریم به بررسی چگونگی صادرات سیم و کابل به خارج از کشور پرداخته و موانع صادرات سیم و کابل به خارج کشور را بیان کنیم.

مراحل صادرات کالا به خارج از کشور

قبل از اینکه موضوع صادرات سیم و کابل به خارج از کشور را مورد بررسی قرار دهیم، ابتدا لازم است با مراحل و فرایند صادرات کالا به خارج از کشور آشنا شده و اطلااعاتی هر چند جزئی از چگونگی صادرات کالا به خارج از کشور پیدا کنید. صادرات کالا یک امر مهم اقتصادی است که فرایند نسبتا پیچیده‌ای داشته و هر شخص قبل از اقدام به صادرات باید با مراحل و قوانین آن به طور کامل آشنایی پیدا کند تا در حین فرایند صادرات با مشکل مواجه نشود.

اولین مرحله برای انجام یک صادرات موفق، تعیین استراتژی مناسب است. تعیین استراتژی بدین معنا است که محصول و کار خود را به طور کامل بررسی کرده و علاوه بر بررسی تجارت خود، کشور مقصد را نیز سنجیده و با نیاز، آداب و رسوم و … آن کشور آشنا شوید.

مرحله دوم، شناسایی نیاز بازار است. در این مرحله شما به بررسی بازار فروش کالای مورد نظر در سایر کشورها پرداخته و نیاز بازار هر کشور را شناسایی می‌کنید. هنگامی که نیاز بازار کشورهای مختلف را بدانید، به راحتی می‌توانید کالای خود را در مناسب‌ترین بازار عرضه کنید.

مرحله سوم، مشخص کردن بهترین کالا برای صادرات است. این مرحله رابطه نزدیکی با مرحله قبل داشته و تعیین می‌کند کدام کالا برای صادرات مناسب‌تر است.

در مرحله چهارم، فرآیند صادرات کالا شروع می‌شود. فرآیند صادرات کالا خود نیز چندین گام دارد. نخستین گام در این مرحله، دریافت کارت بازرگانی است. گام بعدی پس از دریافت این کارت، فرآیند بازاریابی است. در فرآیند بازاریابی شما باید به بازاریابی در کشور مقصد پرداخته تا از فروش کالا در بازار آن کشور اطمینان حاصل کنید. گام سوم ارائه پیش فاکتور است که در آن اطلاعاتی راجب قیمت و تعداد کالا نوشته می‌شود.

چهارمین گام، بستن قرارداد است. زمانی که پیش فاکتور را ارائه کردید نوبت بستن قرارداد می‌رسد و دو طرف مطابق با قوانین تعریف شده قرارداد مورد نظر را امضاء زده و پس از آن به امور گمرکی می‌پردازند. آخرین گام، انجام امور گمرکی است. انجام امور گمرکی آخرین مرحله از فرایند صادرات به‌حساب می‌آید و پس از آن انتقال وجه به حساب صادرکننده انجام می‌شود. حال که به طور مختصر با فرایند صادرات آشنا شدید، به سراغ چگونگی صادرات سیم و کابل به خارج از کشور می‌رویم.

صادرات کالا به خارج از کشور

صادرات سیم و کابل به خارج از کشور

همانطور که در قسمت قبل گفته شد، صادرات فرایندی نسبتا طولانی و پرهزینه‌ای است و صادرات سیم و کابل هم از این امر جدا نبوده و برای صادرات سیم و کابل به خارج از کشور باید تمامی مراحل گفته شده در قمت قبل، انجام شوند. برای صادرات سیم و کابل به خارج از کشور ابتدا باید در مورد کشورهای واردکننده سیم و کابل تحقیق کرده و قوانین صادراتی آن کشورها را مورد بررسی قرار داد.

سیم و کابل کشور ما عمدتا به کشورهای عراق و افغانستان صادر می‌شود و به دلیل موانعی مانند تحریم، کاغذبازی‌های بیش از اندازه و … بازار صادراتی وسیعی ندارد. پس ابتدایی‌ترین کار برای صادرات صحیح سیم و کابل اطلاع از قوانین صادراتی و  وارداتی کشورهای واردکننده است. این در واقع همان مرحله استراتژی است.

برای صادرات سیم و کابل مانند صادرات تمام کالاهای دیگر، باید نیاز بازارهای مختلف را سنجیده تا بهترین بازار را برای صادرات سیم و کابل انتخاب شود. برای مثال کشور افغانستان از شبکه توزیع برق ضعیفی برخوردار است و همواره به خصوص در فصل‌های سرد سال برای توزیع برق با مشکل مواجه است. همچنین به علت جنگ در سال‌های اخیر، بخشی از شبکه توزیع برق این کشور از بین رفته است. پس این کشور می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای صادرات سیم و کابل باشد. این کار در واقع همان مرحله شناسایی نیاز بازار بوده که مرحله بسیار مهمی در فرایند صادرات به‌حساب می‌آید.

زمانی که کشور مناسبی را برای صادرات سیم و کابل انتخاب کردیم، فرایند صادرات شروع شده و تمامی مراحلی که در قبل به آن اشاره شد از دریافت کارت بازرگانی گرفته تا امور گمرکی باید به صورت دقیق و مرحله به مرحله اجرا شود تا امکان صادرات سیم و کابل تولیدی در داخل کشور به خارج از کشور به وجود آید.

صادرات سیم و کابل به خارج از کشور

موانع صادرات سیم و کابل به خارج کشور

صنعت سیم و کابل نیز مانند دیگر صنایع همواره با مشکلاتی مواجه بوده است و این مشکلات موانعی را بر سر راه صادرات سیم و کابل به خارج از کشور ایجاد کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین موانع، عدم توجه مناسب و دیده‌نشدن صنعت سیم و کابل نسبت به سایر صنایع است. از طرفی تامین مواد اولیه نیز برای تولیدکنندگان به یک مشکل بدل شده و تامین این مواد از بازار آزاد باعث شده است تولیدکنندگان ایرانی شانس زیادی در رقابت با صادرکنندگان خارجی نداشته باشند.

از دیگر موانعی که در بخش صادرات سیم و کابل وجود دارد می‌توان به تحریم‌های سختگیرانه اشاره کرد. تحریم باعث شده است بازار صادراتی همه اقلام از جمله سیم و کابل بسیار محدود شود، به طوری‌که در حال حاضر عمده محصول تولیدی در این حوزه به عراق و افغانستان صادر شده و فعالیت در کشورهای اروپایی بسیار محدود شده است.

یکی دیگر از مشکلات حوزه صادرات سیم و کابل، کیفیت پایین برخی از این محصولات است و این موضوع تاثیر منفی بر صادرات داشته و بازار کشورهای مقصد را نسبت به سیم و کابل‌های ایرانی نامطمئن کرده است. از این رو، بهتر است برای بهبود صادرات سیم و کابل، توجه ویژه‌ای به کیفیت محصولات تولیدی در این بخش از صنعت داشته باشید.

موانع صادرات سیم و کابل به خارج از کشور

نتیجه گیری

دو عدد از پرکاربردترین محصولات صنعت برق، انواع سیم‌‌ و کابل‌ هستند. سیم و کابل در تمامی کشورهای جهان پرکاربرد بوده و بسیاری از کشورها درخواست واردات سیم و کابل را دارند. از آنجا که تولید سیم و کابل در کشور به حد مطلوب و مناسبی رسیده است و کیفیت نسبتا مناسبی دارند، می‌توان به این بازار به عنوان یک بازار صادراتی نگاه کرد. صادرات سیم و کابل به خارج از کشور کاری بسیار پرسود بوده اما موانع و مشکلات خاص خود را هم داراست.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی چگونگی صادرات سیم و کابل پرداخته و موانع صادرات سیم و کابل را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

658 بازدید
نویسنده این مقاله
الهه زینالی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط