بست میله ارت

بست میله ارت چیست و چه کاربردی دارد؟!

507 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

یکی از ملزومات ساختمان‌های بلند و ساختمان‌هایی که در ارتفاعات ساخته می‌شوند، سیستم ارت یا همان ارتینگ است. در صورتی که ساختمان مورد اصابت صاعقه و یا تخلیه جریان لکتریکی قرار بگیرد، سیستم ارت وارد عمل شده و جریان وارده بر ساختمان را به زمین منتقل کرده و از رسیدن آسیب به ساختمان جلوگیری می‌کند. نکته‌ای که در نصب سیستم ارت از اهمیت بالایی برخوردار است نصب صحیح میله ارت است زیرا میله ارت تاثیر بسیار زیادی در انتقال جریان به زمین دارد. وسیله‌ای که میله ارت را ثابت نگه داشته و به آن جهت می‌دهد، بست میله ارت نام دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی بست میله ارت پرداخته و انواع بست میله ارت را بیان کنیم.

بست میله ارت چیست؟

میله ارت وسیله‌ای است که بیشتر در مکان‌هایی که امکان احداث و حفر چاه ارت نمی‌باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. میله ارت تایثر بسیار زیادی بر انتقال جریان به زمین داشته و به همین دلیل باید مستحکم و ثابت نصب شود. بست میله ارت وسیله‌ای نگهدارنده بوده که باعث ثبات میله ارت شده و از جابه‌جایی و یا هر گونه تغییر در میله ارت جلوگیری می‌کند.

علاوه بر موارد گفته شده، این بست امکان اتصال سیم یا تسمه ارت را به میله یا لوله ارت فراهم آورده و گاها باعث اتصال سیم و میله ارت به صفحه مسی درون زمین می‌شوند. بست میله ارت زیرمجموعه‌ای از کلمپ بوده و با نام کلمپ هم یاد می‌شود که این نام بیشتر در بین برق‌کارها و نصاب‌های سیستم‌های ارت رایج است. کلمپ‌ها و بست‌های میله ارت، با توجه به کاربرد و کارکردشان، در انواع و اشکال مختلفی موجود هستند. در ادامه به بررسی انواع بست‌های میله ارت می‌پردازیم.

انواع بست میله ارت

همان طور که گفته شد، بست‌های ارت در انواع و اشکال مختلفی در بازار موجود هستند که هر کدام برای کاری و امری خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع بست میله ارت عبارتند از:

  • بست ارت انگشتی: یکی از بست‌هایی که می‌توان از آن برای بستن تسمه و یا سیم ارت به میله ارت استفاده کرد، بست ارت انگشتی یا همان کلمپ انگشتی است. جنس این کلمپ بیشتر از برنج و مس بوده که آلیاژ برنج آن پرکاربردتر و مقاوم‌تر است. بست انگشتی نوعی بست مستقیم است بدین شکل که به صورت مستقیم و بدون هیچ‌گونه عایق یا فاصله‌ای سیم و یا تسمه ارت را به میله ارت متصل می‌کند. این بست عمر چندان بالایی نداشته و بیشتر برای سازه‌هایی که موقت هستند استفاده می‌شود.
  • بست یو شکل: این بست که با نام یو کلمپ هم شناخته می‌شود، وظیفه اتصال سیم و تسمه و سایر اتصالات سیستم ارت را به میله ارت دارد. این بست به دلیل قوام، ثبات و ایمنی که دارد بسیار محبوب بوده و کاربرد بسیار زیادی در بین نصاب‌های سیستم‌های ارت دارد. جنس این بست یو شکل از آلیاژ برنج فورج ریخته‌گری شده بوده و بسیار بادوام است و برای کارها و سازه‌هایی با عمر بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • بست بی شکل: این بست که نام B-Type هم شناخته می‌شود، نوعی بست فلزی است که استحکام بالایی در برابر ضربه و خوردگی دارد و به راحتی باز نمی‌شود. جنس بست بی شکل از برنج بوده و جنس پیچ آن از فولاد ضدزنگ است. برای اتصال سیم به میله ارت در این بست‌ها باید از کابلشو مسی استفاده کرد.
خرید انواع بست میله ارت
خرید انواع بست میله ارت

نتیجه‌گیری

یکی از ملزومات ساختمان‌های مرتفع و ساختمان‌هایی که در ارتفاعات ساخته شده‌اند، سیستم ارت است. سیستم ارت از قطعات و قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها میله ارت و بست میله ارت است. بست‌های میله ارت وظیفه متصل کردن سیم، تسمه و یا هر وسیله دیگری را میله ارت دارند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی بست میله ارت پرداخته و انواع بست میله ارت را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

507 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط