قیچی میلگرد بر

نگاهی بر قیچی میلگرد بر و کاربرد آن

370 بازدید آموزش در صنعت برق

آیا می‌دانید قیچی میلگرد بر چیست و چه کاربردی دارد؟ تا به حال از این محصول استفاده کرده‌اید؟ قیچی‌های میلگرد بر از جمله تجهیزاتی هستند که از آن‌ها در پروژه‌های ساختمانی استفاده گسترده‌ای می‌شود. این دستگاه در انواع مختلفی طراحی و تولید شده و با در نظر گرفتن سایز پروژه و حجم کار به منظور به حداقل رساندن میزان استهلاک و افزایش بازدهی از هر یک از آن‌ها بهره‌گیری می‌شود. در ادامه این راهنما به طور جامع با قیچی‌های میلگرد بر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

 قیچی میلگرد بر و انواع مختلف آن

قیچی میلگرد بر

اکثر کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد در حوزه تولید میلگرد آج‌دار در شاخه‌های ۱۲ متری فعالیت می‌کنند در صورتی که مقتضیات آرماتوربندی به گونه‌ای است که برای سرهم بندی می‌بایست میلگردها را با طول‌های بیش‌تر یا کم‌تری در بتن به کار برد.

از آن‌جایی که میلگردهای گرید بالا به طور معمول خشک و شکننده هستند، با استفاده از هر ابزاری نمی‌توان آن‌ها را خم کرد یا برش داد؛ چرا که خم نمودن و برش‌کاری غیر اصولی میلگردها سبب شکستن یا تغییر خواص شیمیایی و مکانیکی آن‌ها می‌شود. بهترین و مناسب‌ترین وسیله برای برش میلگردها قیچی مخصوص برش‌کاری میلگرد بوده که در سه نوع دستی، هیدرولیکی و گیربکسی در بازار قابل خرید است.

قیچی میلگرد بر دستی

اولین نوع قیچی‌ میلگرد بر، نوع دستی آن‌ها بوده که با استفاده از نیروی دست عمل می‌کند؛ به همین خاطر قیچی‌های میلگرد بر دستی معمولاً برای برش میلگردهای سایز کوچک و در پروژه‌های ساختمانی حجم کوچک بهره‌گیری می‌شود.

قابل ذکر است که برای استفاده از این نوع قیچی‌ میلگرد بر نیازی به نیروی انسانی متخصص نیست اما با این حال قیچی‌های مذکور احتمال آسیب دیدن میلگرد را افزایش داده و همچنین در حین برش دقت کافی ندارند.

قیچی میلگرد بر هیدرولیکی

نوع دوم قیچی‌های میلگرد بر، هیدرولیکی، ماشینی یا برقی بوده که برای پروژه‌هایی با حجم آرماتوربندی بالا گزینه‌ای بسیار عالی به حساب می‌آید. در این نوع از قیچی‌های میلگرد بر یک موتور الکتریکی تک یا سه فاز پمپ دستگاه را به کار انداخته و روغن را درون سیستم جک تزریق می‌کند.

در مرحله بعد، جک با استفاده از فشار روغن قدرت مورد نیاز برای برش میلگرد را به دست خواهد آورد. لازم به ذکر است که سرعت برش میلگرد با قیچی میلگرد بر برقی یا هیدرولیکی در مقایسه با نوع دستی بسیار بالاتر بوده و هم‌چنین میلگردهایی که با استفاده از آن بریده می‌شوند ابعاد دقیق‌تری دارند.

این نوع از قیچی‌ها را می‌توان بر اساس حداکثر سایز میلگردی که برش می‌دهند به دسته‌های زیر تقسیم‌بندی کرد:

  • دستگاه خم‌کاری و برش‌کاری میلگرد تا قطر ۲۵
  • دستگاه خم‌کاری و برش‌کاری میلگرد تا قطر ۲۸
  • دستگاه خم‌کاری و برش‌کاری میلگرد تا قطر ۳۲

قیچی میلگرد بر گیربکسی

نوع سوم قیچی‌ میلگرد بر، نوع گیربکسی آن بوده که در حقیقت یک دستگاه صنعتی بزرگ با قابلیت برش میلگردها تا سایز ۷۰ میلی‌متر است. این دستگاه با بهره‌گیری از قدرت یک گیربکس کار کرده و به یک موتور تک فاز یا سه فاز متصل است. به طور معمول قیچی‌های میلگرد بر گیربکسی در پروژه‌های ساختمانی بزرگ یا کارگاه‌های خم و برش‌کاری میلگرد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قیچی‌ میلگرد بر مذکور به کمک یک چرخ‌دنده و میل‌لنگ سنگین در یک راستا کار کرده و به همین خاطر قادر هستند نیروها را در یک راستا هم‌جهت کنند و نیروی خطی مورد نیاز برای برش میلگرد را به دست بیاورند. اصلی‌ترین و مهم‌ترین مزیت قیچی‌های میلگردبر گیربکسی سرعت بالای آن‌ها هنگام برش میلگردها است.

اما از طرفی این تجهیزات وزن بالا و ابعاد بزرگ، استهلاک زیاد و همچنین قیمت بیش‌تری دارند. البته با این حال استفاده از این نوع قیچی‌های میلگرد بر در پروژه‌های ساخت و ساز عظیم مقرون به صرفه‌تر بوده و سبب بهبود راندمان کار می‌شود.

نکات طلایی خرید قیچی میلگرد بر

  • قیچی مورد نظر می‌بایست دارای ابعاد استاندارد و مناسب و قدرت و راندمان بالایی باشد؛
  • نحوه حمل و نقل قیچی میلگردبر می‌بایست به سهولت انجام پذیرد؛
  • برق مصرفی قیچی مورد نظر می‌بایست مقرون به صرفه باشد؛
  • تیغه‌ها و لبه‌های برنده آن می‌بایست از مواد مرغوب و مستحکم تولید شده باشد و همچنین دارای قدرت برندگی بالایی باشد؛
  • محکم و بادوام بودن بدنه و قطعات هیدرولیکی و برقی آن حائز اهمیت است.

تعمیر و نگه‌داری قیچی‌های میلگرد بر

علاوه بر نکات فوق، زمان خرید این تجهیزات لازم است مدلی را انتخاب و خریداری کنید که تعمیر و نگه‌داری آن چندان هزینه‌بر و پیچیده نباشد. اصلی‌ترین نکته در تعمیر و نگه‌داری  این دستگاه، آچارکشی دوره‌ای پیچ و مهره‌ها و قطعات مکانیکی است. افزون بر این، موتور قیچی‌های میلگرد بر گیربکسی و مکانیکی می‌بایست هر شش ماه یک بار سرویس شده و همچنین شلنگ‌های بخش هیدرولیکی نوع برقی آن نیز بایستی از نظر نشتی مورد بررسی قرار گیرند.

هم‌چون سایر دستگاه‌های مصرفی در صنعت ساختمان‌سازی، شناخت نکات ایمنی و رعایت آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. علاوه بر این، توجه به ضریب اطمینان دستگاه نیز مد نظر بوده و اگر حداکثر قدرت آن برش میلگردهایی با قطر ۲۸ میلی‌متری بوده نهایتاً امکان برش میلگردهایی با قطر ۲۵ به واسطه قیچی مذکور امکان‌پذیر خواهد بود. فراموش نکنید که استفاده از دستگاه می‌بایست با متناسب با ظرفیت آن صورت گیرد.

سخن پایانی

قیچی‌های میلگرد بر از جمله تجهیزات کاربردی در صنعت ساخت و ساز بوده که از آن‌ها به منظور برش میلگردها در قطرهای مختلف بهره‌گیری می‌شود. تجربه استفاده از این تجهیزات را دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و کاربران محترم تکه کابل درباره قیچی میلگرد بر در میان بگذارید.

370 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط