پست زمینی برق

پست زمینی برق؛ قلب تپنده شبکه توزیع برق

547 بازدید معرفی محصولات صنعت برق

در صورت عدم تنظیم ولتاژ، استفاده از انرژی برق ممکن نبوده و اتصال هر وسیله الکتریکی به برق شبکه بلافاصله وسیله الکتریکی سوخته و کاربرد خود را از دست می‌دهد. از این رو، نیاز به تجهیزاتی برای کنترل ولتاژ برق داریم که یکی از مهم‌ترین انواع این تجهیزات، پست زمینی برق است که به تنظیم و کنترل جریان پرداخته و آن برای استفاده شهری مناسب و مهیا می‌سازد. از این رو، در این مقاله قصد داریم به بررسی پست زمینی برق پرداخته و انواع آن را بیان کنیم.

پست توزیع برق و انواع آن

انواع پست‌های توزیع برق

امروزه جریان برق به همه ابعاد زندگی ما وارد شده و بیشتر تجهیزات اطراف ما با این انرژی به فعالیت می‌پردازند. جریان برق از راه‌های مختلفی در نیروگاه‌ها تولید می‌شود و به دست ما می‌رسد اما این انرژی الکتریسیته چه از طریق انرژی خورشیدی تولید شده باشد و چه از طریق سوخت‌های فسیلی، برای استفاده نیاز به تغییر و تنظیم ولتاژ آن وجود داشته و این موضوع بسیار حیاتی است. این تغییر ولتاژ با توجه به موارد مصرف برق متفاوت بوده و فرق می‌کند. برای مثال، ولتاژ برق مورد استفاده در شهرها 220 ولت است در حالی که در واحدهای صنعتی ممکن از ولتاژ‌های بالاتری استفاده شده و بهره برده شود.

در هر صورت ما برای استفاده از انرژی برق نیاز به تغییر و تنظیم ولتاژ آن داشته و این کار باید حتما انجام شده و به درستی صورت بپذیرد. در اینجا است که نقش پست‌های زمینی برق پر رنگ شده و این تجهیزات مهم کاربرد خود را نشان می‌دهند. در واقع، آخرین مرحله در تغییر ولتاژ برق که آن را برای استفاده مصرف‌کنندگان و مشترکین برق شهری آماده می‌کند، در پست‌های توزیع انجام شده و صورت می‌پذیرد. در حالت کلی، پست‌های توزیع برق به دو نوع و دسته پست‌های هوایی برق و پست‌های زمینی برق تقسیم‌بندی می‌شوند.

پست هوایی برق بیشتر برای برق‌رسانی و مصارف عمومی مورد استفاده قرار گرفته و در اکثر موارد، برای برق‌رسانی به مناطق دور دست مانند روستاها و شهرهای کوچک کاربرد دارد. کاربرد و موارد استفاده پست زمینی برق با پست هوایی برق کمی متفاوت بوده و فرق دارد. از این رو، در ادامه قصد داریم به بررسی پست زمینی برق پرداخته و کاربرد و انواع آن را بیان کنیم.

پست زمینی برق انواع آن

نحوه کار پست زمینی برق

پست زمینی برق نیز همانند پست هوایی برق برای برق‌رسانی به نقاط مختلف مورد استفاده قرار گرفته و ولتاژ برق تولید شده در نیروگاه‌ها را به ولتاژ استاندارد و قابل استفاده برای مصارف عمومی تبدیل می‌کند. از اصلی‌ترین تجهیزات استفاده شده در پست‌های زمینی برق می‌توان به ترانسفورماتورها که کاربرد زیادی در موارد مختلف دارند، اشاره کرد. علاوه بر این، در هر پست زمینی چندین انشعاب ورودی و خروجی وجود دارد که برق خروجی را قابل استفاده برای چندین مسیر کرده و از هزینه‌های اضافه جلوگیری می‌کند.

وظیفه هر یک از این تجهیزات سنجش، حفاظت، کنترل، و انتقال انرژی برق به تمامی انشعبات طراحی شده، است. تمام تجهیزات نام‌برده شده در یک محل مشخص نصب می‌شوند که به آن تابلو می‌گویند. این پست‌ها از ظرفیت‌های گوناگونی برخوردارند که برنامه‌ریزی و چگونگی طراحی سیستم آن‌ها ظرفیت هر یک را تعیین می‌کند.

برای مثال، اگر پست توزیع کوچک و برای مصارف مسکونی و عمومی مثل روشنایی استفاده می‌شود، معمولاً ظرفیتی بین 50 تا 2500 کیلو وات داشته و از ظرفیت چندان بالایی برخوردار نیست اما پست‌های توزیعی که برای مصارف صنعتی، نیمه صنعتی، کارگاهی و … مورد استفاده قرار می‌گیرند از توان و ظرفیت بالاتری برخوردار بوده و قوی‌تر هستند.

در حالت کلی، پست‌های زمینی برق مزایا زیاد و متعددی دارند که از جمله مهم‌ترین مزایای پست‌های زمینی می‌توان به احتمال بسیار کم آسیب و قطعی جریان در آن‌ها، توزیع صحیح جریان، تنظیم ولتاژ و … اشاره کرد. همچنین این پست‌ها دارای ظرفیت‌های گوناگونی و مختلفی بوده و در توان‌های متعددی طراحی و تولید می‌شوند اما هزینه بالای احداث و راه‌اندازی این پست‌ها و همچنین نیاز به نیروی بسیار ماهر و متخصص جهت نصب و تعمیر آن‌ها سبب شده است تا این روزها بیشتر از پست‌های برق هوایی استفاده شده و بهره برده شود.

پست‌های برق زمینی انواع مختلفی دارند. در حالت کلی، انواع پست‌های برق زمینی را به دو دسته پست‌های برق بیرونی و داخلی تقسیم‌بندی کرد. پست‌های زمینی بیرونی برق در فضای باز نصب شده و پست‌های زمینی داخلی برق بیشتر در داخل ساختمان و یا درون یک اتاق نصب می‌شوند تا در برابر انواع شرایط محیطی محافظت شده و آسیب نبینند. البته نوع دیگری از تقسیم‌بندی پست‌های برق زمینی نیز وجود دارد که طبق آن می‌توان پست‌های زمینی را به پنج دسته پست عمومی، پست اختصاصی، پست پاساژ، پست عمومی-اختصاصی و پست تقسیم دسته‌بندی کرد.

نتیجه‌گیری

پست‌های توزیع برق برای تغییر ولتاژ برق و قابل استفاده کردن برق در موارد مختلف مورد استفاده قرار گرفته و در دو نوع زمینی و هوایی نصب و اجرا می‌شوند. پست هوایی برق برای برق‌رسانی و مصارف عمومی مورد استفاده قرار گرفته و پست زمینی برق نیز برای نصب بر روی زمین و برق‌رسانی استفاده شده و ولتاژ برق تولید شده در نیروگاه‌ها را به ولتاژ استاندارد و قابل استفاده برای مصارف عمومی تبدیل می‌کند.

پست‌های زمینی برق خود نیز انواع مختلفی دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پست‌های عمومی، پست‌های اختصاصی، پست‌های پاساژ، پست‌های عمومی-اختصاصی، پست‌های تقسیم، پست‌های داخلی و پست‌های خارجی اشاره کرد. در این مقاله سعی کردیم به بررسی پست زمینی برق پرداخته و انواع آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌ کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

547 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط