کابل کواکسیال

کابل کواکسیال؛ معرفی، ویژگی‌ها و کاربردها

287 بازدید راهنمای خرید / راهنمای خرید سیم و کابل / معرفی محصولات در صنعت مخابرات

کابل‌های کواکسیال از جمله پرطرفدارترین کابل‌هایی هستند که می‌توان از آن‌ها در صنایع مختلف بهره برد. آیا می‌دانید بیشتر کاربرد کابل‌های مذکور در کدام صنایع است؟ به نظر شما کابل کواکسیال چه ویژگی‌های مثبتی دارد؟‌ در ادامه این راهنما قصد داریم به بررسی این کابل‌ها که از جمله ضروری‌ترین تجهیزات برای انواع وسایل برقی بوده بپردازیم. با ما همراه باشید.

نگاهی بر چیستی کابل کواکسیال و خصوصیات آن

کابل کواکسیال

کابل‌های کواکسیال از جمله کابل‌های مسی بوده که در ساختار آن‌ها هم‌چون سایر کابل‌های پرکاربرد، یک رسانای داخلی، یک عایق و یک رسانای نازک وجود دارد. هدف اصلی تولید این دسته از کابل‌ها، جلوگیری از تداخل سیگنال بوده و اجزایی که در ساختار آن‌ها به کار رفته، از این امر جلوگیری خواهد کرد. از دیگر خصوصیاتی که کابل‌های کواکسیال دارد می‌توانیم به مغزی مسی آن اشاره داشته باشیم که موجب شده تا داده‌ها از طریق این کابل با سرعت دو برابر منتقل شوند. همچنین، انتقال داده‌ها در کابل‌های مذکور به صورتی انجام می‌شود که فاکتورهای محیطی بر روی آن موثر نباشد.

ساختار کابل کواکسیال

در ساختار این کابل‌ها شاهد غلاف، عایق، شبکه بافته و رسانا هستیم که از بین اجزای مذکور، غلاف لایه بیرونی بوده و می‌تواند از این کابل در مقابل آسیب‌های فیزیکی محافظت به عمل آورد. شبکه بافته شده لایه بعدی در کابل کواکسیال بوده که وظیفه دارد از سیگنال در حال عبور در مقابل نویزهای خارجی و همچنین تداخل سیگنالی جلوگیری کند.

سپس، نوبت به عایق در این کابل می‌رسد که موظف است از هسته یا مغزی این کابل مراقبت کند. قابل ذکر بوده که عایق بین شبکه بافته شده و هسته تعبیه شده و از اتصال کوتاه بین آن‌ها جلوگیری خواهد کرد. آخرین بخش در این کابل‌ها، رسانا بوده که موظف است سیگنال را منتقل کند. به طور معمول در کابل‌های کواکسیال رسانا را به صورت تک هسته‌ای و چند هسته‌ای در نظر می‌گیرند. کابل‌هایی که دارای رسانای تک هسته‌ای بوده معمولا از مس و کابل‌های چند هسته‌ای عمدتاً از رشته‌های نازک فلزی بهره می‌برند.

مصارف کابل‌های کواکسیال

اکنون که با چیستی و ساختار کابل‌ کواکسیال آشنا شدیم، اکنون نوبت به بررسی کاربردهای این تجهیز می‌رسد. از این دسته کابل‌ها در ابتدا فقط برای شبکه اترنت بهره‌گیری می‌شد، اما امروزه اصلی‌ترین کاربردی که کابل‌های کواکسیال داشته در دوربین‌های مداربسته، تلویزیون، اتصال رسیورها، دستگاه‌های ویدیو و همچنین گیرنده‌ها است. افزون بر این، کابل‌های کواکسیال به صورت گسترده به منظور کابل‌کشی باند اینترنت نیز کاربرد دارند.

مزایا و معایب کابل‌های کواکسیال

کابل کواکسیال

کابل‌های کواکسیال هم‌چون سایر کابل‌هایی که در بازار وجود داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرند، یک سری مزیت و ایراد دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت:

مهم‌ترین مزیتی که کابل‌های کواکسیال داشته، حفاظت عالی آن در مقابل تداخلات سیگنالی است؛ از این رو می‌توانید با کمک آن‌ها بسیار راحت‌تر سیگنال‌های تلویزیون را دریافت نمایید. امتیاز بعدی که این مدل از کابل‌ها داشته، قیمت مقرون به صرفة آن‌هاست.

قابل ذکر بوده که کابل‌های کواکسیال نسبت به زوج سیم به هم تابیده، قادر هستند که پهنای باند بیش‌تری (حدوداً 300 مگاهرتز) را فراهم آورند؛ این پهنای باند به منظور انتقال تصاویر در سیستم‌های مختلف مخابراتی بسیار مناسب‌تر است. همچنین، کابل کواکسیال در برابر عوامل مخرب خارجی نیز مقاومت خود را به خوبی حفظ کرده و با استفاده از متریال مقاوم تولید شده است. علاوه بر تمامی امتیازاتی که ذکر شد، کابل‌های کواکسیال فرایند نصب و راه‌اندازی بسیار ساده‌ای نیز داشته و امکان استفاده از آن‌ها هم در سیستم‌های دیجیتال و هم در سیستم‌های آنالوگ فراهم است.

همان‌طور که گفتیم، این دسته از کابل‌ها در کنار امتیازاتی که داشته، معایبی نیز دارند. از جمله ایراداتی که این دسته از کابل‌ها داشته می‌توانیم به ضعیف بودن روکش بیرونی آن اشاره داشته باشیم؛ به طوری که اگر در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار بگیرد، دچار پوسیدگی شده و بایستی نسبت به تعویض آن اقدام کرد. علاوه بر این، کابل‌های کواکسیال حجیم هستند و فضای قابل توجه‌ای را اشغال خواهند کرد. به منظور انشعاب دادن به این مدل از کابل‌ها، به یکسری اتصالات خاص نیز احتیاج خواهد بود.

افت سیگنال در کابل‌ کواکسیال

یکی از سوالات پرتکراری که در حوزه بررسی کابل کواکسیال از سوی کاربران پرسیده می‌شود، معنای افت سیگنال در این کابل‌ها است. منظور از افت سیگنال در کابل‌های کواکسیال، کاهش پیدا کردن قدرت سیگنال در زمان عبور از کابل مربوطه است. به طور معمول در آن دسته از کابل‌هایی که ضخامت بیش‌تری دارند، افت سیگنال کم‌تر خواهد بود و می‌توان از آن‌ها با اطمینان بیش‌تری برای مسافت‌های طولانی‌تر بهره برد. چنان‌چه میزان افت سیگنال در کابل قابل توجه باشد، بایستی از یک آمپلی فایر به جهت تقویت سیگنال بهره برد. توصیه می‌شود که قبل از خرید کابل کواکسیال حتماً میزان افت سیگنال آن را مورد بررسی قرار دهید.

نگاهی بر کابل‌های کواکسیال ترکیبی

کابل‌های کواکسیال ترکیبی از دیگر انواع کابل‌های کواکسیال بوده که می‌توانند جریان الکتریسیته و اطلاعات را منتقل کنند. این مدل از کابل‌های کواکسیال می‌توانند دو وظیفه مذکور را بدون این که دچار افت کیفیت سیگنال شوند به انجام رسانند. از دیگر خصوصیاتی که این مدل از کابل کواکسیال داشته می‌توان به قیمت ارزان آن اشاره داشت؛ از این جهت اگر نیاز به کابلی دارید که هم بتوان از آن برای انتقال الکتریسیته و هم برای انتقال دیتا استفاده کرد، کابل‌های کواکسیال ترکیبی می‌توانند گزینه خوبی برای شما باشند؛ چرا که کیفیت بالایی داشته و بهره‌گیری از آن‌ها کاملاً مقرون به صرفه خواهد بود.

سخن پایانی

در این راهنما علاوه بر این که با چیستی کابل کواکسیال و ساختار آن آشنا شدیم، به بررسی مصارفی که داشته، مزایا و معایب آن نیز پرداختیم و دانستیم که کابل‌های کواکسیال ترکیبی می‌توانند گزینه‌ای عالی برای دریافت و انتقال اطلاعات و همچنین الکتریسیته باشند. قابل ذکر بوده که هر چقدر کابل‌های کواکسیال ضخامت بیش‌تری داشته باشند، به همان نسبت افت سیگنال در آن‌ها کم‌تر خواهد بود.

این دسته از کابل‌ها ضمن استفاده در شبکه اترنت، برای دوربین‌های مداربسته، تلویزیون‌ها، دستگاه‌های گیرنده و… نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما چه اطلاعات دیگری پیرامون کابل‌های کواکسیال دارید؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در رابطه با کابل‌های کواکسیال در قسمت ارسال دیدگاه برای ما بنویسید.

287 بازدید
نویسنده این مقاله
محمد یاری پور
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مطالب مرتبط