نقشه کلید کولر آبی

از نقشه کلید کولر آبی چه می‌دانید؟

329 بازدید معرفی محصولات صنعت برق / آموزش در صنعت برق / راهنمای خرید امن

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین وسایل سرمایشی که در فصول گرم سال و فصل تابستان به‌طور گسترده در ساختمان‌ها و منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد، کولر است. در حالت کلی، کولرها به دو دسته کولرهای آبی و کولرهای گازی تقسیم می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به بررسی نقشه کلید کولر آبی پرداخته و نکات مربوط به آن را بیان کنیم.

نگاه جامع به کولر آبی

نقشه کلید کولرهای آبی

کولر آبی به‌دلیل خواص و ویژگی‌هایی که دارد، کاربرد بسیار زیادی داشته و پرمصرف است. هر وسیله‌ای از مجموعه‌ای از اجزا و وسایل و قطعات مختلفی تشکیل شده است. سیستم کولر آبی هم از این امر مستثنی نبوده و از چندین قطعه مختلف تشکیل شده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، کلید کولر آبی و نقشه کلید کولر آبی است.

در حالت کلی، کولرها به دو دسته کولرهای آبی و کولرهای گازی تقسیم‌بندی می‌شوند. کولرهای آبی یکی از پرکاربردترین تجهیزات سرمایشی هستند که به‌دلیل قیمت پایین‌تری که نسبت به نوع گازی دارند، به‌طور گسترده در مناطق گرم و خشک مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع از کولرها برای مناطقی مثل شهرهای شمالی و جنوبی که از رطوبت نسبتا زیادی برخوردار هستند چندان توصیه نمی‌شوند و بیشتر در مناطق گرم و خشک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همان‌طور که از نام کولرهای آبی مشخص است، این کولرها به‌وسیله گردش آب به سرمایش هوا کمک کرده و باعث خنک‌شدن هوای ساختمان می‌شوند. مبنای عملکرد این کولرها را می‌توان بر پایه آب سرد و گردش آن در داخل کانال‌ها و پوشال‌های کولر دانست. عمل سرمایش هوا به وسیله آب در گذشته خیلی دور نیز مورد توجه افراد بوده و در آن زمان نیز با استفاده از آب و بادگیر به خنک‌شدن هوای داخلی اتاق‌ها و منازل کمک می‌کردند.

به کولرهای آبی، کولر با فن آکسیال نیز گفته می‌شود زیرا عملکرد این نوع کولرها بدین صورت است که هوای گرم محیط اطراف را وارد محفظه پوشالی و یا پد سلولزی خود کرده و با استفاده از رطوبت و آب سرد و خنکی که در محفظه داخلی کولر وجود دارد گرمای هوا از بین رفته و هوای خنک و مرطوب از طریق کانال‌ها و مجاری انتقال هوا، به داخل ساختمان فرستاده می‌شود.

تمامی فرآیندهای ذکر شده در قسمت بالا که منجر به خنک‌شدن هوا می‌شود، با بهره‌گیری از توان و کارایی قطعات کولر آبی امکان‌پذیر بوده و این قطعات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. یکی از مهم‌ترین قطعات سیستم کولر آبی که وظیفه قطع و وصل جریان و کنترل و تنظیم کارکرد کولر آبی را دارد، کلید کولر آبی است. برای نصب کلید کولر آبی نیاز است که از نقشه کلید کولر آبی اطلاع داشته و از آن آگاهی داشته باشید.

نقشه کلید کولر آبی

کولر آبی

همان‌طور که گفته شد، یکی از مهم‌ترین قسمت‌های کولر آبی که وظیفه قطع و وصل جریان را برعهده داشته و می‌تواند سرعت کارکرد کولر را نیز تعیین کند، کلید کولر آبی است. کلید کولر آبی تمامی این کارها را به واسطه نقشه کلید کولر آبی انجام داده و این نقشه کلید و نصب صحیح آن، امکان کنترل و تنظیم سرعت حرکت و روشن و خاموش‌شدن کولر آبی را فراهم می‌آورد. این نقشه کلید کولر آبی که قصد بررسی آن را داریم مربوط به کلیدهای سه پل بوده و شامل کلیدهای هوشمند نمی‌شود.

شاید بپرسید که چرا به بررسی نقشه این کلیدها می‌پردازیم، علت این است که استفاده از کلیدهای سه پل قدیمی بسیار زیاد بوده و افراد زیادی از آن‌ها بهره می‌برند و نقشه کلید هوشمند کولر آبی و نصب چندان دشوار نبوده و در صورتی که تمایل به قراردادن آموزش نصب کلید هوشمند کولر آبی دارید، درخواست خود را در قسمت کامنت‌ها برای ما ثبت کنید.

نقشه کلید کولرهای آبی بدین شکل است که ابتدا باید سه رشته سیم از جعبه فیوز کولر تا قسمت کولر کشیده و بهتر است که نمره این سیم‌ها 2.5 باشد. هر کدام از این 3 رشته سیم دارای جریان متفاوتی بوده و یکی از آن‌ها فاز، یکی نول و آخرین سیم، سیم ارت است.

پس از کشیده‌شدن 3 رشته سیم از جعبه فیوز ساختمان به داخل کلید، 5 رشته سیم نمره 1.5 از کلید به سمت جعبه تقسیم کولر آبی می‌کشیم. از این 5 رشته سیم یکی از آن‌ها برای نول، یکی برای قسمت تند کولر، یکی برای قسمت کند کولر آبی، یکی برای پمپ کولر و آخرین سیم هم برای قسمت ارت بوده و سیم ارت کولر است.

در حالت کلی، از دو لوله انتقال سیم‌های برق، جریان و انرژی به کلید کولر رسیده و یکی از این لوله‌ها دارای 3 سیم و دیگری دارای 5 سیم است. دقت کنید که برخی از ساختمان‌ها مجهز به سیستم و سیم ارت نبوده و از این رو نیازی به استفاده از سیم ارت در کلید کولر آبی آن‌ها ندارند. در صورتی که ساختمان دارای سیستم و سیم ارت نباشد، باز هم از دو لوله انتقال سیم برای کلید کولر استفاده می‌شود با این تفاوت که یکی از لوله‌ها دارای 2 رشته سیم و دیگری دارای 4 رشته سیم است.

علت اینکه این 3 رشته سیم تبدیل به 5 رشته سیم می‌شوند، نیاز پمپ و دور کند و تند به سیم فاز است. سیم فاز با ورود به کلید به 3 انشعاب مختلف تقسیم شده و سپس به قسمت جعبه تقسیم داخل کولر می‌رود. در واقع، سیم نول و ارت در کلید نصب نشده و تنها سیم ارت و نول خروجی از جعبه تقسیم ساختمان و ورودی از جعبه تقسیم کولر به یکدیگر گره زده و لحیم و متصل می‌شوند.

برخی از برق‌کارها از سه لوله سیم استفاده کرده و یک لوله را مستقیما از جعبه فیوز به جعبه تقسیم متصل می‌کنند که چندان کار معمول و درستی نبوده و بهتر است تمامی سیم‌ها وارد کلید شوند که در این صورت مدیریت و بررسی آن‌ها هم راحت‌تر و بهتر است.

همانطور که گفته شد، سیم نول و ارت جعبه فیوز ساختمان و جعبه تقسیم کولر به یکدیگر متصل شده و به کلید متصل نمی‌شوند اما سیم فاز با این دو سیم متفاوت بوده و پس از ورود از قسمت جعبه فیوز به کلید، در قسمت کلید پمپ کولر وارد شده و آنجا نصب می‌شود.

نقشه کلید کولر آبی بدین صورت است که سیم فاز پس از ورود به قسمت پمپ کلید، از سوی دیگر به پمپ جعبه تقسیم رفته و از پمپ جعبه تقسیم به پمپ کولر متصل می‌شود. سیم‌های دور کند و دور تند ورودی از جعبه تقسیم هم در قسمت‌های کلید خود قرار گرفته و نصب می‌شوند.

دقت کنید که نیاز نیست سیم فاز در هر کدام از این سه پل کلید قرار گرفته و نصب شود و نصب آن تنها در قسمت پل کافی بوده و خود نقشه کلید کولر آبی و شرکت طراح این کلیدها، قسمت فاز سه کلید پمپ، دور کند و دور تند را به یکدیگر متصل کرده‌اند و با ورود سیم فاز از جعبه فیوز به کلید پمپ، هر سه دارای برق میشوند.

نتیجه‌گیری

 یکی از مهم‌ترین وسایل هر ساختمانی در فصول گرم سال، کولر است. از گذشته کولر آبی جایگاه ویژه‌ای در بین خانه‌های مناطق گرم و خشک داشته و بسیار پرکاربرد بوده است. سیستم کولر آبی از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که یکی از مهم‌ترین آن‌‌ها، کلید کولر آبی است. برای نصب کلید کولر آبی باید از نقشه کلید کولر آبی اطلاع داشته و آن را کامل بشناسید.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی نقشه کلید کولر آبی پرداخته و نکات مربوط به آن را بیان کنیم. امیدوارم این مطلب مورد پسند و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. ممنون می‌شویم اگر نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در سایت تکه‌کابل در میان گذاشته و ما را از مباحث مورد نیازتان مطلع سازید.

329 بازدید
نویسنده این مقاله
احسان شوکتی
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط